توسعه اقتصادی افغانستان چشم انتظار راه ابریشم

سمینار بین المللی، علمی و تحقیقی راه ابریشم و افغانستان؛ امروز سه شنبه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، با حضور محققین و کارشناسان اقتصادی در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رسول باوری؛ وزیر اطلاعات و فرهنگ دولت جمهوری اسلامی افغانستان، راه ابریشم را برای توسعه اقتصادی در کشور حیاتی خواندو گفت: ما نیاز داریم که از جامعه بسته و سنتی به یک جامعه مدرن تبدیل شویم و این کار از طریق راه ابریشم میسر است.

او همچنان گفت که با ساخت راه ابریشم فاصله میان افغانستان و کشورهای دیگر کوتاه شده و تاجران افغانستانی و بین المللی می توانند با استفاده از این مسیر کارهای تجارتی و سایر کارهای خود را پیش ببرند.

کار شناسان اقتصادی در این سمینار نیز تاکید کردند که راه ابریشم مطمئن ترین را است و میتوان از این طریق به کوتاه ترین راه یعنی دو هزارو پنچصد کیلو متر به بازارهای اروپا دست رسی پیدا کرد.

به باور آنان راه ابریشم یک راه تاریخی میان چین، هند و اروپا است که اکنون یکبار دیگر برای بازسازی مجدد آن تلاش های شدت گرفته است.

در همین حال داکتر عبد الله عبد الله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز با ارسالی پیامی راه ابریشم را از بزرگترین پروژه اقتصادی در سطح منطقه و جهان عنوان کرده و عملی شدن این پروژه را در راستای توسعه اقتصادی و امنیتی مفید خواند.

او تاکید کرد که این پروژه فرصتی گرانبهای برای مردم بوده که افزون بر اشتغال زایی، کشور را به چهارراه منطقه تبدیل می کند.
علاوه بر آن به گفته آقای عبد الله با فعال شدن راه ابریشم مردم افغانستان می تواند از منابع خود استفاده کرده و آنرا در بازار جهانی عرضه کند.

رییس اکادمی علوم افغانستان نیز به این باور است که با احیا شدن پروژه بزرگ راه ابریشم علاوه بر پیامدهای بزرگ اقتصادی نقش تاریخی کشور نیز احیا می شود، زیرا پشینه آن به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد بر می گردد.

به گفته او افغانستان با داشتن تاریخ پنج هزار ساله دارای دست آوردهای بزرگی در طول تاریخ بوده و پل ارتباطی میان تمدنها به شمار می رود، لذا می تواند در آینده نیز برای کشورهای منطقه و جهان به خصوص درعرصه اقتصادی مفید واقع شود.

او با اظهار اینکه کشورهای جهان اهمیت افغانستان را از نگاه موقعیت جغرافیایی درک کرده است افزود: در صورتیکه کشور چین هزینه این پروژه بزرگ را تدارک بیبیند سایر کشورهای جهان نیز همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار