رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تراز تجاری کشور منفی ۴ میلیارد دلار شد/حداکثر صادرات ما به روسیه ۵۰۰ میلیون دلار بوده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:در این مدت نرخ ارز افزایش یافته اما تراز تجاری کشور به منفی 4 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به منفی 6 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به عدم حضور برخی وزرا از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: این موضوعاتی که هم‌اکنون در حال بحث است باید با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بحث قرار می‌گرفت. اما مدت‌ها است که آقای وزیر نه خودش و نه معاونانش در جلسه حضور نمی‌یابند. لطفاً نامه‌ای در این باره از طرف شورا به رئیس جمهور ارسال شود، تا مراتب اعتراض شورا به این مسئله ابراز شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تجارت خارجی و نرخ ارز گفت: با توجه داشته باشیم که در این مدت نرخ ارز افزایش یافته اما می‌بینیم که تراز تجاری کشور به منفی 4 میلیارد دلار رسیده و تا پایان سال به منفی 6 میلیارد دلار خواهد رسید.

پورابراهیمی همچنین به بحث عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 اشاره کرد و گفت: باید مورد بررسی قرار گرفت که مسافرت خارجی با چه هدفی انجام می‌شود چرا که ممکن است کسانی برای درمان یا برای مسابقات ورزشی به خارج از کشور سفر کنند و یا اینکه یک دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کند و یا اینکه یک فعال اقتصادی برای تجارت خارجی و مبادلات سفر را انجام می‌دهد. بنابراین از چنین افرادی نباید با چنین نرخی عوارض گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بین فعالان اقتصادی همگرایی و انسجام وجود ندارد، عنوان کرد:‌ باید شرکت‌های مشترک در این زمینه راه‌اندازی شود چرا که می‌بینیم در بازار روسیه رقابت درونی شرکت‌های ایرانی کمتر از رقابت شرکت‌های ترکیه‌ای با شرکت‌های ایرانی نیست. بنابراین باید یک راهبرد مشخص در این زمینه تدوین و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رایزنان اقتصادی کشور اشراف مناسبی از وضعیت تجارت خارجی ندارند، گفت: این خلاء دیپلماسی به شدت احساس می‌شود که البته بعد از پنج سال آقای ظریف نسبت به این موضوع توجه نشان داده، اما این اقدام هنوز اثرات خود را در ساختار و رویکرد وزارت خارجه نشان نداده و بهتر است در جلسه با حضور وزیر امور خارجه این موضوع بررسی شود.

پورابراهیمی با اشاره به پیمان پولی و تأکید برنامه ششم در این زمینه افزود: باید آقای سیف در جلسه حاضر شود و بگوید برای پیمان پولی چه اقداماتی انجام داده است؛‌ چین‌، برزیل و روسیه به شدت به این موضوع ورود کردند و پیمان‌های پولی متعددی منعقد کرده‌اند.

وی به ارزهای مجازی هم اشاره کرد و گفت: ارزهای مجازی می‌تواند یک پلت‌فرم برای حل مشکلات مبادلات بانکی و مالی ایران با دیگر کشورها باشد و با توسعه ارزهای دیجیتال می‌توان دلار را از مبادلات مالی حذف کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نرخ تأمین مالی برای صادرکنندگان گفت: در آخرین تصویب‌نامه کارگروه اقتصاد مقاومتی صادرات مورد اشاره و توجه قرار گرفته، اما نسبت به روش تأمین مالی که نرخ آن چهار تا پنج برابر نرخ کشورهای اطراف است هیچ اشاره‌ای نشده است. باید برای صادرات نرخ تأمین مالی مناسبی در نظر گرفته شود.

حداکثر صادرات ما به روسیه ۵۰۰ میلیون دلار بوده است

بر اساس این گزارش اسدالله عسگراولادی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه یکی از دلایل مشکل صادرات به روسیه عدم اعتماد بین این دو کشور است، گفت: صادرات ما همواره پایین بوده است و بیشترین کالای صادرات مربوط به سال 91 می‌شود که در آن سال توانستیم 500 میلیون دلار کالا صادرات کنیم، اما در سال‌های بعد این میزان کاهش یافت.

وی همچنین به چند مشکل دیگر صادراتی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات صدور روادید بلندمدت است، به طوری که صادرکنندگان برای بازه زمانی هفت تا 10 روز ویزا صادر می‌کنند، در حالی که زمان مورد نیاز برای تجار بیش از این است. هرچند که با رابطه می‌توان روادید بلندمدت دریافت کرد، اما ما به دریافت روادید از چنین مسیری تمایل نداریم.

عسگراولادی در مورد مبادلات مالی هم گفت:‌ سالها است رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهد نرخ ارز را یکسان‌سازی کند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و به همین دلیل بانک مرکزی از تعیین یک نرخ مشخص برای نرخ برابری ریال به روبل عاجز است. تزلزل در نرخ برابری روبل و ریال بسیار زیاد است و همین دلیل صادرکننده نمی‌داند با چه نرخی کالای خود را بفروشد.

وی تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی هم مشکلات متعددی وجود دارد به طوری که فقط یک پرواز از تهران به مسکو انجام می‌شود و اگر صادرکننده بخواهد به آستاراخان و یا دیگر مناطق روسیه برود، باید 15 ساعت در فرودگاه معطل شود.

عسگراولادی افزود: یک زمانی تلاش کردیم پرواز ایران و روسیه را راه‌اندازی کنیم، اما به دلیل تقاضای پایین مسافر به تدریج این خط هوایی حذف شد. اما بنده پیشنهاد می‌کنم برای این کار یک شرکت مشترک هواپیمایی ایران و روسیه تأسیس شود و تا 50 صندلی‌اش را بنده تضمین می‌کنم. یکی از دلایلی که صادرات ترکیه به روسیه موفق است، این است که پنج خط پروازی بین این دو کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۶
500 میلیون دلار ؟؟
Germany
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۶
باید یک راهبرد مشخص در این زمینه تدوین و اجرایی شود
Germany
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۶
باید یک راهبرد مشخص در این زمینه تدوین و اجرایی شود
آخرین اخبار