گزارش/

گرمای تنور بحران کره دست چه کسی را می‌سوزاند؟

این روزها در حالی تنور بحران در شبه جزیره کره داغ شده که تا کنون هیچ راه‌حلی نتوانسته است به عبور از تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی منتج شود.

به‌گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بحران بین کره شمالی و آمریکا این روزها در حالی  اوج  می‌گیرد که  تاکنون راه حلی برای برطرف شدن این بحران از سوی دو کشور ارائه نشده است؛ این بحران با آمدن دونالد  ترامپ شدیدتر شد و به درگیری‌های لفظی و خط نشان دو کشور برای یکدیگر کشیده شد؛ تا جایی که  ترامپ رهبر کره شمالی را با الفاظ  دیوانه،کوتوله و چاق مورد خطاب قرار داد؛ اما بازی با الفاظ به رهبرکره شمالی نیز سرایت کرد تا جایی‌که رییس جمهور آمریکا را یک  فرد خرفت و دیوانه  برشمرد و او را مستحق  مجازات مرگ دانست  که در صورت حمله آمریکا به خاک کره شمالی این کشور را نابود خواهد کرد.

دیوانگی

شخم زدن موشکی به روش کره‌ای

آزمایش‌های موشکی کره شمالی بر شدیدتر شدن این بحران‌  افزود  و آمریکا با نگرانی از این  آزمایش‌ها  به دنبال  متوقف ساختن آن است؛ چراکه واشنگتن  به خوبی می‌داند در صورت  ادامه این  روند، قدرت کره شمالی به  حدی خواهد رسید که نیویورک و خاک شهرهای دیگر آمریکا توسط موشک‌های کره‌ای شخم  زده خواهد شد.

دیوانگی

کره شمالی در آخرین پرتاپ موشکی قوی‌ترین موشک خود را به  رخ آمریکا کشید که با طی مسافتی بالغ بر هزار کیلومتر در منطقه اقتصادی ژاپن  فرود آمد؛ این آزمایش موشکی واکنش‌های بسیاری از سوی آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورها در پی داشت، به گونه‌ای که وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی گفت موشک جدید پیونگ یانگ هنوز تهدید جدی علیه آمریکا  نیست. این در حالی است که کره  شمالی مدعی است این  موشک که هوآنگ 15 شناخته می‌شود قادر به طی مسافتی بالغ بر 13 هزار کیلومتر است؛ و این یعنی خاک آمریکا در تیررس موشک‌های کره شمالی.

آمریکا نیز با برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی با  ژاپن و کره جنوبی بر دامنه بحران افزود؛ اما کره شمالی بارها اعلام کرده تا دستیابی به موازنه در برابر تهدید آمریکا  برنامه ‌های خود را  ادامه خواهد داد.

صف‌بندی‌های جهانی

کشورهای همسایه کره  شمالی بر موضوع مذاکره بین آمریکا  و کره  تاکید داشته‌اند، اما اگر بخواهیم یارکشی بین پیونگ یانگ و واشنگتن  انجام دهیم ؛ می‌توانیم روسیه و چین را حامی پیونگ یانگ و ژاپن ،کره جنوبی و کشورهای همیشه در صحنه اروپایی را پشتوانه آمریکا معرفی کرد؛ کره  شمالی از دیرباز هم‌پیمان روسیه بوده است و این موضوع را می ‌توان در دوره جنگ  سرد به  وضوح مشاهده کرد؛ امروزه  با وجود کاهش این حمایت‌ها پیونگ یانگ  تحت حمایت‌های روسیه و چین در شورای امنیت به  فعالیت‌های خود ادامه  می‌دهد. همانطور که ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه کفت: مجامع جهانی نباید کره شمالی را به گوشه  رینگ ببرند.

دیوانگی

از طرف دیگر چین با ایجاد  شرایط مناسب در مرزها خود باکره  شمالی  تسهیل و انجام  روابط بانکی و مالی پیونگ یانگ را  به عهده گرفته است؛ چین  سهم چشمگیری در بازار تجاری کره  شمالی دارد، به  گونه‌ای که  بیش از سه چهارم سهم صادرات و واردات این کشور در دستان پکن است، روسیه نیز از بازار تجاری کره  شمالی عقب نمانده و به یک  شریک جدی تجاری کره  شمالی تبدیل  شده  است؛ حمایت های چین  و روسیه  از کره شمالی را نباید تنها  به یک حمایت ساده تعبیر کرد، چراکه قدرت‌گیری آمریکا به مذاق  روسیه به ویژه چین خوشایند نمی آید و به دنبال کاهش قدرت واشنگتن در این منطقه هستند.

حمایت های  ریابکوف معاون وزیرخارجه روسیه از پیونگ یانگ و اعلام اینکه مسکو نگران بیشتر شدن فشارهای  غرب بر کره شمالی است از دیگر نمونه‌های حمایت های روسیه ازکره شمالی است

حمایت های چین و روسیه  از کره شمالی این امر را برای آمریکا به خوبی روشن کرده  که امکان  یک حمله نظامی به کره شمالی وجود ندارد، چرا که کره  شمالی ویتنام، عراق و افغانستان  نیست تا آمریکا بتواند آن جا را به خاک و خون بکشد، بلکه  هر اقدام اشتباهی از سوی واشنگتن منجر به  خسارات  غیر قابل جبرانی برای واشنگتن خواهد شد؛ در مقابل، آمریکایی‌ها با برگزاری رزمایش های مشترک با کره جنوبی و ژاپن  این پیام  را به چین و روسیه  مخابره  کردند که نمی‌گذارند به راحتی در این منطقه قدرت بگیرند.

خود درگیری از نوع آمریکایی

چندی پیش رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا آمادگی مذاکره با کره شمالی بدون هیچ پیش شرطی را اعلام کرد، اما در مقابل سخنگوی کاخ سفید با تو دهنی زدن به  تیلرسون اعلام کرد تا زمانی‌ که در رفتار کره شمالی بهبودی حاصل نشود، با مقامات پیونگ یانگ مذاکره نخواهیم کرد؛ بعد از این اظهار نظر بود که وزیر خارجه آمریکا با چرخش 180 درجه‌ای طی نشستی با همتای کانادایی خود خواستار افزایش فشار و اعتراض جامعه جهانی علیه کره شمالی شد؛ این  در حالی است که از این جنس تناقض‌ها بین وزارت خارجه آمریکا و کاخ  سفید در قضیه  برجام نیز مشاهد شده بود؛ اختلافات آشکار تیلرسون و ترامپ در راهبردهای آمریکا مسئله‌ای جدیدی نیست که  بتوانند بر روی آن سرپوش بگذارند.

دیوانگی

ماجراجویی آمریکا علیه  پیونگ یانگ به این مرحله ختم نمی‌شود، چرا که رویترز در گزارشی اعلام کرد آمریکا قصد دارد مسولیت حملات سایبری کره شمالی را بر عهده بگیرد؛ در مورد دیگر دست‌های آمریکایی باز از آستین سازمان ملل بیرون زد و این بار گزارشگر ویژه سازمان  ملل در مسئله حقوق بشر کره شمالی در اظهاراتی ابراز نگرانی کرد و خواستار طرح این مسئله در دیوان کیفری بین‌الملل شد، این درحالی‌ است که سازمان ملل نقض آشکار حقوق بشر در یمن را نمی بیند، یا بهتر لابی عربی_غربی نمی‌گذارد که به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان یمنی را ببیند چرا که در این جا دیگر منافع آمریکا  در میان  است  و باید سکوت کرد.

 نکته آنجا جالب‌تر می‌شود کشوری که از درون دچار بحران‌هایی چون عملیات‌های تروریستی، هماهنگ نبودن مسئولان کشوری با یکدیگر، نارضایتی مردم و آزادبودن تجارت تسلیحات است چطور می‌خواهد مشکلات جهان را حل کند! حال باید دید که  آیا مقاومت کره‌ای بر دیوانگی آمریکایی پیروز می‌شود و یا این که  ترامپ این مقاومت را در می‌شکند.

گزارش از علیرضا ملکی

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۲ دی ۱۳۹۶
کره شمالی باید یه موشک بزنه کاخ سفیدرو نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
امریکا
۱۸:۰۷ ۰۲ دی ۱۳۹۶
کاش میشد بری کره شمالی

خیلی دوس دارم کره شمالی امریکارو با خاک یکسان کنه
کیم جون اون❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶
بازم رهبر کره شمالی ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶
داریم به سمتی میریم که؛


دود = تفریح..
رابطه با نامحرم = روشنفکری.
گرگ بودن = رمز موفقیت..
بی فرهنگی = فرهنگ..
پشت کردن به ارزشها و اعتقادات = نشانه رشد و نبوغ..
خوردن حق دیگران = زرنگی..
ای اشرف مخلوقات خدا ؛
به کجا چنین شتابان
Germany
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ دی ۱۳۹۶
خودش رو
Germany
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۲ دی ۱۳۹۶
امریکا فکر کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶
دم کره شمالی گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۲ دی ۱۳۹۶
آمریکا
آخرین اخبار