السنوار به دنیا اعلام کرد که ایران نمونه بارز حمایت از مقاومت است

حمزه ابوشنب نویسنده فلسطینی گفت یحیی السنوار یکی از رهبران جنبش حماس با سخنان اخیر خود خواست به دنیا اعلام کند که ایران نمونه بارز و نیکوی حمایت از مقاومت است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ حمزه ابوشنب نویسنده و پژوهشگر فلسطینی گفت: یحیی السنوار (از رهبران جنبش حماس در غزه) با سخنان اخیر خود خواست به دنیا اعلام کند که ایران و تمام نهاد‌های داخلی این کشور از جمله سپاه پاسداران و نیروی قدس، نمونه بارز و نیکوی حمایت از مقاومت هستند.

المیادین در گفتگو با حمزه ابو شنب نویسنده و پژوهشگر سیاسی از غزه به بررسی سخنان اخیر یحیی السنوار درباره گفتگو و دیدار با سردار قاسم سلیمانی پرداخت.

ابوشنب درباره زمان اعلام این موضوع به صورت علنی از سوی حماس گفت: من معتقدم اعلام این موضوع در این برهه زمانی چند پیام دارد، نخست اینکه برخی‌ها از ابتدای مرحله بهبود روابط بین جنبش حماس و جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مقاومت و حزب الله لبنان تلاش کردند و تلاش می‌کنند ماهیت این روابط را منحرف و مکدر جلوه بدهند و این روابط را به گونه‌ای توصیف کنند که صحت ندارد.

از این رو یحیی السنوار از طریق این سخنان خواست پیام واضحی را برای کسانی بفرستد که تلاش می‌کنند در این روابط تردید ایجاد کنند و بگویند این روابط دارای اهداف واضح و مشخص نیست بلکه روابطی مکدر و منحرف است. از این رو السنوار در این سخنان تأکید کرد که روابط بین حماس و شاخه‌های نظامی گروه‌های فلسطینی و ایران استوار و قوی است.

وی افزود: پیام دوم این است که السنوار در این سخنان اعلام کرد که تماس‌ها با سردار سلیمانی مربوط به گذشته‌های دور نبوده است، هر چند تماس‌ها و ارتباط‌ها بین دو طرف مداوم است، اما تماس اخیر چند روز گذشته صورت گرفته است. یحیی السنوار همیشه در سخنان خود بر عادی و استوار بودن روابط با ایران تأکید کرده است و در سخنان اخیر خود برای عموم مردم فلسطین توضیح داد که روابط بین ایران و جنبش حماس براساس اصول مقاومت و حمایت از مقاومت شکل گرفته است. پیام سوم برای دولت اشغالگر است که برخی از رسانه‌های آن و همچنین برخی از رسانه‌های عربی اعلام کرده اند که حماس تلاش می‌کند چهره قاسم سلیمانی را در جهان عرب خوب جلوه دهد؛ السنوار با این سخنان خواست بگوید روابط بین حماس و ایران قدیمی است و اصول و جهت اصلی باید در خدمت قدس و به سوی آن باشد.

ابوشنب افزود: پیام چهارم این سخنان این است که همه تنش‌ها و درگیری‌های انحرافی در منطقه باید پایان یابد و جهت اصلی حرکت‌ها به سوی قدس باشد، چرا که قدس همه طرف‌ها را متحد می‌کند. پیام آخر این سخنان برای آن دسته از سران کشور‌های عربی است که برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل و مکدر و منحرف نشان دادن روابط بین حماس و نیرو‌های مقاومت و در رأس آن‌ها ایران تلاش می‌کنند، السنوار خواست به آنان بگوید حماس روابط خود را با طرف‌هایی شکل می‌دهد و تقویت می‌کند که از مقاومت حمایت کنند نه با کسانی که در صدد عادی سازی روابط با اشغالگران هستند. السنوار با سخنان خود خواست به دنیا بگوید ایران و تمام نهاد‌های داخلی این کشور از جمله سپاه پاسداران و نیروی قدس و ... نمونه بارز و نیکوی حمایت از مقاومت است.

ابوشنب در ادامه گفت: درست است که در داخل جنبش حماس برخی اختلاف نظر‌ها درباره برخی مسائل وجود داشته باشد، اما این اختلاف نظر‌ها درباره عادی و طبیعی بودن روابط با ایران وجود ندارد و این روابط آشکار است. بدون شک این روابط در یک برهه زمانی دچار سستی شد، اما در سایه تحولات جدیدی که در کادر رهبری حماس اتفاق افتاد، ایران نه تنها با شاخه نظامی بلکه با تمام رهبران حماس در ارتباط است. من معتقدم روابط سیاسی بین حماس و ایران که پیشتر براساس محاسبات و ارزیابی‌هایی اشتباه دچار سردی شده بود، امروز در دو سطح سیاسی و نظامی رو به بهبود است و تقویت شده است. بطور طبیعی تماس اخیر سردار سلیمانی با فرماندهی نظامی حماس بوده است، اما در سایه وجود کادر کنونی رهبری حماس که شامل افرادی مثل اسماعیل هنیه و صالح العروری و یحیی السنوار است سردی روابط با ایران پشت سر گذاشته می‌شود و رهبران جدید حماس تصمیم گرفته اند روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشند.

ابوشنب در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش تنش در روابط فقط بین حماس و ایران است یا شامل روابط بین حماس و همه گروه‌های محور مقاومت می‌شود گفت: بهبود روابط در تمام سطوح صورت گرفته است و چه بسا در مرحله پیش رو شاهد عملیاتی شدن بیشتر این بهبود روابط باشیم. اما من مرحله پیشین را تنش یا بحران در روابط توصیف نمی‌کنم، بلکه سردی روابط به دلیل سوء تفاهم و ارزیابی نادرست از سوی برخی از کادر رهبری جنبش حماس اتفاق افتاد.

ما نمی‌توانیم بگوییم که تنش‌ها در روابط بین دو طرف بر روابط با شاخه نظامی منعکس شد، چرا که شاخه‌های نظامی به روابط خود با ایران ادامه دادند و آن را تقویت بخشیدند. همچنین برخی از رهبران سیاسی نیز در دوره قبل روابط خود را با ایران حفظ و تقویت کردند. از سوی دیگر روابط حماس با حزب الله لبنان قوی و استوار بوده است و کمتر دچار تنش شده است. زمینه بازسازی روابط با سوریه نیز اکنون بیش از هر زمان دیگری آماده است. ایران نیز پیشتر در زمینه بهبود روابط بین سوریه و حماس تلاش‌هایی کرده است و یکی از افراد در کادر رهبری پیشین حماس نیز در سفر خود به سوریه در راستای بازسازی و بهبود روابط تلاش‌هایی انجام داد.

چه بسا اگر اسماعیل هنیه دیدار‌های خارجی خود را آغاز کند امور آشکارتر خواهد شد و روابط به سوی بهبود بیشتر حرکت خواهد کرد. آن گونه که یحیی السنوار نیز در سخنان خود تأکید کرد همه روابط بر اساس حمایت از مقاومت بازسازی و بهبود خواهد یافت و ما باید همه اختلاف‌ها را در راستای مسأله قدس پایان دهیم.

انتهای پیام/

سخنان نویسنده و پژوهشگر فلسطینی درباره حمایت ایران از مقاومت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار