معاون وزیر راه گفت: زلزله تهران عملا ما را درخصوص برخی سوالات بی پاسخ قرارداد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد شکرچی زاده در نخستین همایش زلزله وتاب آوری شریان های حیاتی درزمان وقوع آن که در دانشگاه تحصیلات پیشرفته کرمان برگزار شد گفت: به طور مثال در خصوص زلزله تهران زلزله مانوری بوده تا بدانیم شهر چه میزان تاب آور بوده وچقدر مقاومت از خود نشان داده است.


وی با اشاره به اینکه سوالاتی نظیر اینکه اگر شبکه اصلی گاز قطع شود علمک ها کنار خانه مردم چه اتفاقی برایشان رخ می دهد؟ پاسخی داده نشده است.


معاون وزیر راه و رئیس مرکز پژوهش وتحقیقات وزارت راه با بیان اینکه با توجه به تجارب زلزله های بزرگ 30درصد تلفات زلزله درآتش سوزی ناشی بعد از زلزله رخ می دهد تصریح کرد: باید به این سوال که اگر زلزله در کلانشهرهایی مانند تهران،مشهد، اصفهان یا تبریز رخ دهد قادر به خاموش کردن چند آتش سوزی به شکل همزمان هستیم واینکه آیا ما جوابی داریم قابل اهمیت است.


شکرچی زاده حادثه پلاسکو را تجربه ای تلخ برای هشدار دادن در خصوص آتش سوزی های بزرگ دانست وگفت: اگر بدلیل ریزش کوه شریان های اصلی بسته شود آیا درمناطق شهری راه موازی داریم؟ یا امکان دسترسی به بیمارستان ها چقدر است.


وی تاکید کرد: درکشور ما هیچ بیمارستانی که در خصوص زلزله 7ریشتر وبالاتر مقاومت کند وجود ندارد تجربه زلزله کرمانشاه این واقعیت تلخ را به ما گفت.

شکرچی زاده با انتقاد ازعدم پاسخگویی شبکه تلفن همراه در زمان حادثه افزود: زلزله تهران در دقایق اولیه حتی امکان ارتباط تلفنی برای مدیران هم وجود نداشت واین فاجعه است.


وی تصریح کرد: وقتی زلزله همه ارتباطات را قطع می کند مانند زلزله بم که من اشتباها به قصد زلزله در جازموریان راهی این منطقه بودم وامکان ارتباط تلفنی ممکن نبود، اوضاع نگران کننده می شود.


وی برگزاری این همایش ها را تعریف راه هایی برای برون رفت از این شرایط برای مسئولین دانست.


وی مقاوم سازی شریان های حیاتی را وظیفه مسئولین دانست وگفت:برای مقابله با ریسک زلزله چند راه داریم، اول کاهش ریسک است که موثرترین راه آن مقاوم سازی است.


معاون وزیر راه با اشاره به اینکه 1هزار بافت ناکارآمدشهری داریم گفت:20درصد شهرها با 30درصدجمعیت کشور که حدود 20میلیون نفر می شود در بافت ناکارآمد درخطرهستند.


وی تصریح کرد: بازآفرینی بافت فرسوده نیاز حیاتی شهرها است من شخصا نگرانم که در شرایط تصمیم گیری ممکن است بافت ناکارآمد را درخصوص زلزله جدی نگیریم ومسئله معماری و فرهنگ را برمسئله زلزله وتاب آوری ترجیح دهیم.


وی مقاوم سازی شریان های حیاتی را وظیفه مسئولین دانست وگفت:برای مقابله با ریسک زلزله چند راه داریم، اول کاهش ریسک است که موثرترین راه آن مقاوم سازی است.


معاون وزیر راه با اشاره به اینکه 1هزار بافت ناکارآمدشهری داریم گفت:20درصد شهرها و 30درصدجمعیت کشور که حدود 20میلیون نفر می شود در بافت ناکارآمد درخطرهستند.


وی تصریح کرد: بازآفرینی بافت فرسوده نیاز حیاتی شهرها است من شخصا نگرانم که در شرایط تصمیم گیری ممکن است بافت ناکارآمد را درخصوص زلزله جدی نگیریم ومسئله معماری و فرهنگ را برمسئله زلزله وتاب آوری ترجیح دهیم.


شکرچی زاده با اشاره به اینکه همان گونه که بنیاد مسکن دربهسازی روستایی خوب عمل کرد ما نیز دربازسازی بافت ناکارآمد کوتاه نیامده ومقاوم سازی را ترجیح دهیم.

وی راهکار دوم در شرایط مقابله با خطر زلزله را انتقال ریسک دانست وگفت: متاسفانه با این مسئله سلیقه ای برخورد می شود این مسئله واستفاده از ظرفیت بیمه را انجام ندادیم که درخواست من از اعضای مجموعه این است همان گونه که بیمه ها در خصوص اتومبیل اقدام می کنند در خصوص ساختمان ها نیز ورود کنند تا با استقبال مردم مواجه شوند.


شکرچی زاده سومین راه حل را جلوگیری از افزایش ریسک دانست وافزود: زلزله بم نقطه عطفی برای تاکید براجرایی شدن آیین نامه مقررات ملی ساختمان بود .


رئیس پژوهش گاه وزارت راه وشهرسازی تصریح کرد: وقتی درخصوص تاب آوری شریانی بحث می شود باید جلوگیری از ریسک جدید را مطرح کنیم واگر این مسئله انجام شودمدیریت بحران در شرایط خطر ورود کرده وکار راحت تری دارد .


وی با انتقاد از مدیریت بحران توزیع پتوواقلام امدادی در کشور گفت: باید با اجرای برنامه کاهش ریسک وجلوگیری از افزایش ریسک به مدیریت بحران فکر کردن به مسائل مهم تر از توزیع پتو وکنسرو را بدهیم.

انتهای پیام/ی

20میلیون نفر در بافت ناکارامد زندگی می کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار