ایران 3 تا 5 برابر کشورهای اروپایی برق مصرف می کند

مدیر اداره برق شهرستان دهاقان گفت: ایران 3 تا 5 برابر کشورهای اروپایی و 13 برابر نسبت به کشور ژاپن برق مصرف می‌کند که به تامل نیاز دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اکبر ترابی عصر دیروز در مراسم همیاران انرژی، اظهار کرد: همیاران انرژی با حضور دانش‌آموز فهیم دهاقانی فرهنگ استفاده درست و مناسب از انرژی‌ها را بر عهده دارد تا با آموزش و انتقال اطلاعات به خانواده‌ها و جامعه گامی به سمت مدیریت و مصرف بهینه از انرژی‌ها برداشته شود.

وی مصرف برق در ایران را چشم‌کیر دانست و افزود: ایران 3 تا 5 برابر کشورهای اروپایی و 13 برابر نسبت به کشور ژاپن برق مصرف می‌کند که به تامل نیاز دارد.

رئیس اداره برق شهرستان دهاقان با اشاره به اینکه همیاران انرژی حامل پیام مصرف درست انرژی هستند، اذعان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم که بیان می‌کند «بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید»، صرفه‌جویی و استفاده بهینه وظیفه مسلمانان تلقی می‌شود و دانش‌آموزان به عنوان همیاران انرژی حامل پیام مصرف درست انرژی هستند.

وی از زمان اوج مصرف برق خبر داد و اعلام کرد: مصرف برق بر اساس زمان محاسبه می‌شود و در زمان‌های مختلف قیمت‌های مختلفی دارد مثلا از زمان 7 صبح تا 12 بعدازظهر زمان کم بار مصرف برق و 7 تا 11 بعد از ظهر اوج مصرف برق محسوب می‌شود.

ترابی عنوان کرد: ساعات 11 تا 3 بعدازظهر در ادارات زمان اوج مصرف برق بوده که پول برق در این زمان‌ها 3 برابر حساب می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف برق در روشنایی 28 درصد بوده و از نظر مصرف انرژی لامپ و یخچال برابری می‌کنند.

رئیس اداره برق شهرستان دهاقان برچسب انرژی در وسایل برقی را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: وسایل برقی علاوه بر علامت استاندارد باید دارای برچسب انرژی هم باشند چرا که هم علامت استاندارد را تایید می‌کند و هم سایر اطلاعات را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

همچنین در ادامه رجب فرهمندیان رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دهاقان با حضور در این جلسه با اشاره به مطلوب و شایسته بودن اجرای طرح همیاران انرژی در مدارس، اظهار کرد: ما همیاران انرژی را در مدارس گلچین کردیم تا به عنوان سفیران انرژی در مدرسه، جامعه و خانواده ظاهر شوند و نقش آموزش دهنده را بر عهده داشته باشند چرا که مسآله صرفه‌جویی جدی بوده و باید مورد توجه همگان به ویژه دانش‌آموزان قرار گیرد.

 وی همیاران انرژی را در مصرف درست انرژی نقش‌آفرین دانست و افزود: صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و گاز مسؤولیت بزرگی بوده که همیاران انرژی باید با آموزش درست به خانواده‌ها و همه افراد جامعه سهم‌ به‌سزایی را ایفا کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دهاقان اعلام کرد: طبق آمار از سایت‌های اینترنتی بیشترین هدر رفت انرژی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه مصرف صحیح آب به فرهنگ‌سازی نیاز دارد، عنوان کرد: آب مایه حیات انسان و  جانداران است، پس استفاده بهینه و مدیریت آن وظیفه‌ای ضروری قلمداد می‌شود و با فرهنگ‌سازی استفاده درست از آب می‌توانیم گامی مهم در این راستا برداریم.

فرهمندیان انرژی‌ها را نعمتی بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: همه انرژی‌ها نعمت بزرگی محسوب می‌شوند و باید قدر آن‌ها را بدانیم چرا که اگر گاز نباشد با مشکلات و سختی مواجه می‌شویم و اگر برق نباشد زندگی غیرممکن و با مشکلات مربوط به خود همراه است، بنابراین انرژی‌ها نقش موثری در زندگی بشریت دارند و  نیازمند مدیریت هستند.

در ادامه رمضان فرهمندیان رئیس ادره گاز شهرستان دهاقان نیز اظهار کرد: با اصلاح الگوی مصرف در جامعه شاهد مصرف درست انرژی هستیم که به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی افزود: درست مصرف کردن و ایمنی راهکارهایی دارد و از هدر رفت پول خانواده‌ها جلوگیری می‌کند که به عادت کردن و آموزش نیاز دارد.

رئیس ادره گاز شهرستان دهاقان خاطرنشان کرد: گاز هنگام تجمع منفجر می‌شود و جان و مال ما را می‌گیرد پس علاوه بر مصرف درست گاز، احتیاط و ایمنی از ضروریات استفاده از گاز محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: یک متر مکعب گاز 15 برابر هوار نیاز دارد و گاز مونوکسید کربن گازی سمی و بی بو و بی رنگ بوده که منجر به مرگ می‌شود، بنابراین چک کردن لوله‌های بخاری الزامی است.

مجتبی اورنگی نیز با اشاره به بحران کم‌آبی در ایران اظهار کرد: حضور دانش‌آموزان دهاقانی در طرح همیاران انرژی گامی مهم و موثر در راستای آموزش و ترویج فرهنگ استفاده صحیح از انرژی‌ها است چرا که انرژی‌ها نعمتی محسوب می‌شوند و چون آب مایه حیات بوده اهمیت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در احادیث هم بر صرفه‌جویی تاکید شده است.

وی خشکی پاییز سال جاری را چشمگیر دانست و افزود:  ما روز به روز بیشتر به سمت خشکسالی می‌رویم و در سال جاری خشک‌ترین پاییز در 67 سال گذشته را داشته‌ایم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان دهاقان اذعان کرد:  شهرستان دهاقان دارای 4 حلقه چاه بوده و 4 میلیون لیتر آب مصرف می‌کند.

وی از 70 لیتر مازاد مصرف آب در دهاقان خبر داد و عنوان کرد:  با توجه به اینکه الگوی مصرف آب 150 لیتر محسوب می‌شود اما اگر صرفه‌جویی نشود تابستان خشکی خواهیم داشت.

اورنگی اعلام کرد: یک سوم حجم آب در استحمام مصرف می‌شود در حلی که طی 10 دقیقه صرفه‌جویی در ماه یک هزار و 500 لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد آب در ایران با برخی کشورها قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در هر بار مصرف آب 12 لیتر آب مصرف می‌شود اما در بلژیک در شبانه روز 107 لیتر و در ایران بیش از 200 لیتر آب مصرف می‌شود.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان دهاقان خاطرنشان  کرد: خرابی لوله‌ها و شیرهای آب سبب هدررفت می‌شود که با یک تعمیر سطحی می‌توانیم مانع این هدررفت شویم.

وی از آغاز عملیات حفاری چاه جدید در دهاقان خبر داد و گفت: آب سرمایه ملی بوده و جایگزینی ندارد و در دهاقان حفر چاه حدید تا 10 روز آینده شروع می‌شود. 

اورنگی برخی از رفتارها را به دور از الگوی مصرف آب دانست و اذعان کرد: در هنگام مسواک کردن اگر شیر آب را نبندیم 700 لیتر آب مصرف می‌شود که به دور از الگوی مصرف فردی بوده و با رعایت این نکات ساده می‌توان مصرف آب را بهینه و مدیریت کرد تا با مشکل مواجه نشویم.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری مراسم همیاران انرژی در دهاقان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار