نقش موثر خاک کشاورزی در تامین امنیت غذایی جوامع

خاک کشاورزی نقش موثری در تامین امنیت غذایی جوامع و رفع نیازهای ضروری و حیاتی آنان دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل صبح امروز در نخستین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: نعمت بزرگ خاک کشاورزی نقش موثری در تامین امنیت غذایی جوامع و رفع نیازهای ضروری و حیاتی آنان دارد به طوری که عنصر خاک سرمایه بزرگی برای هر کشوری محسوب می‌شود و همه جوامع برنامه‌های مدون و کارشناسی و تخصصی در حفاظت و نگهداری از این سرمایه بزرگ ملی انجام می‌دهند.

وی افزود: خوشبختانه در طی یک دهه گذشته توجه خاص و ویژه‌ای از سوی مسئولان و دست اندرکاران تولید به مسئله حیاتی و کلیدی آب در عمران و آبادانی کشورمان شده است ولی به همین میزان به نعمت بزرگ زمین زراعی و خاک توجه نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: فرسایش خاک در کشورمان متاسفانه بسیار نگران کننده است به گونه‌ای که در یک هکتار 16 و هفت دهم تن در هکتار بوده و میزان فرسایش خاک در کشورمان یک سوم بیش از شاخص‌های جهانی است.

سروی گفت: برگزاری گردهمایی حفاظت و نگهداری از خاک توسط دانشگاه محقق اردبیل و ایجاد روحیه تشریک مساعی و تبادل نظر بین مراکز آموزشی و دانشگاهی و تحقیقاتی و اجرایی می‌تواند توجه همگان را بیش از پیش به مقوله بسیار با اهمیت حفاظت و نگهداری از خاک سوق دهد و با راهنمایی‌های متخصصاین امر و صاحب نظران کاربردی‌ترین و موثرترین روش‌ها و تدابیر لازم برای حفاظت از آن به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: گفتمان تخصصی در همایش‌های علمی می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای مهم و تاثیرگذار در استان و کشور در برنامه‌های عملیاتی جلوگیری از فرسیایش خاک و فقر خاک و بهبود تغذیه گیاهی و آلودگی گیاهی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: حفاظت از خاک زراعی و جلوگیری از تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی یکی از وظایف اصلی سازمان جهاد کشاورزی است که به نوبه خود بیشترین میزان حساسیت و دقت عمل و قاطعیت در این امر صرف می‌شود تا شاهد از بین رفتن خاک زراعی در استان نباشیم.

 

انتهای پیام/ع

برگزاری گردهمایی حفاظت و نگهداری از خاک در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار