واکنش های داخلی و خارجی به انفجارهای خونین کابل

حملات انتحاری صبح امروز گروه تروریستی داعش به دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل 40 شهید و 30 زخمی بر جای گذاشت.

واکنش های داخلی و خارجی به انفجارهای خونین کابلبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حملات انتحاری صبح امروز گروه تروریستی داعش به دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل 40 شهید و 30 زخمی بر جای گذاشت.

این رویداد تروریستی واکنش های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشت که آنها را مرور می کنیم.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای نوشت: «گروه‌های تروریستی با هدف قرار دادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، مرتکب جنایات ضدبشری و اعمال نابخشودنی گردیده اند و این حرکت‌ها، خلاف همه ارزش‌های اسلامی و انسانی محسوب می‌شود. تروریست ها باید بدانند که اکنون مردم افغانستان با درک و آگاهی عمیق از توطئه‌های دشمنان، در همکاری و هماهنگی با دولت خویش، در برابر همه اهداف و پلان‌های شوم دشمن به‌گونۀ مشترک ایستادگی می‌نمایند و برای تقویت وحدت و همدلی بیشتر از پیش متعهد می‌باشند

«عبدالله عبدالله»، ریاست اجرائی دولت وحدت ملی نیز در واکنش به حملات تروریستی صبح امروز کابل در پیامی نوشت: «حمله به مراکز فرهنگی و رسانه ای به معنی حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم افغانستان است. تروريست ها می‌خواهند با چنين حملات بزدلانه، تروريستی و جنايت كارانه، به ارزش‌های مشترك كشور صدمه زده و صدای شهروندان را خفه کنند و جهل و وحشت را جایگزین آن بسازند.»

جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش اسلامی افغانستان در بیانیه خود آورده است: «مزدوران بیگانه، دشمنان نامسلمان مردم افغانستان که در لباس داعش خویش را جا زده اند، با سازماندهی حمله انتحاری در مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری افغان در غرب شهر کابل، ده‌ها تن از جوانانی را که برای آموزش‌های دینی گرد هم آمده بودند را به شهادت رسانیده و ده‌ها تن دیگر را زخمی ساختند. من در حالی که این عمل نفرت بار، زشت، غیر انسانی و دهشت افگنانه را به شدت محکوم می‌کنم، برای همه جان باختگان این رویداد بهشت برین مسألت نموده و برای بازماندگان شان صبر جمیل خواهانم.»

در پیام صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان آمده است: «اين حمله تروريستی نشانه ديگری از وحشيگري تروريست ها بوده و واضح می سازد كه آن ها به هيچ ارزش و اصولی پايبند نبوده و از هيچ جنايتی دريغ نمی ورزند. به همين دليل هرگونه نرمش در برابر اينگونه جنايت كارها، نادرست و خلاف امنيت و منافع ملی كشور است.»

عطا محمد نور، والی برکنار شده بلخ و رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی نیز اظهار داشت: «حمله خونین امروز بر مرکز فرهنگی تبیان و ‌خبرگزاری صدای افغان، روایتی از حوادث دردناکی است که هر روز سرزمین ما با آن روبرو است. نبود راهبرد درست امنیتی، ضعف مدیریت در حکومت و نهادهای امنیتی از عمده ترین عواملی است که این رویدادها در قلب تپنده افغانستان، به وقوع می پیوندد.»

محمد محقق، معاون ریاست اجرائی دولت وحدت ملی نیز در پیامی نوشت: «دشمنان قسم خورده و خونخوار مردم افغانستان و در راس آن، گروه تکفیری و تروریستی داعش یکبار دیگر دست به جنایت زده و با انجام حمله تروریستی بر مرکز فعالیت‌هاى دینى «تبیان» و خبرگزاری افغان ( آوا ) در یک نشست فرهنگی این نهاد در غرب کابل، ده‌ها تن از فرهنگیان و افراد ملکی را شهید و زخمی ساختند».

وی از مردم خواسته است تا در چارچوب نیروهای حمایت از مساجد و مراکز دینی و فرهنگی دست به کار شوند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در پیام خود، این حمله را حمله بر آزادی بیان و حقوق مدنی، فرهنگی و اجتماعی مردم افغانستان توصیف کرد و آن را در تضاد با تمام اصول و موازین انسانی و اسلامی خواند.

وی افزوده است: «دشمنان این خاک باید بدانند که هیچگاه نخواهند توانست با ایجاد ترس و وحشت صدای رسای این ملت را خاموش سازند و ما مردم افغانستان باید با هوشیاری و درایت کامل و با حفظ وفاق ملی با دشمنان این خاک مقابله نموده و در مقابل دسائس آنها ایستادگی نمائیم.

همچین «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز حمله تروریستی به یک مرکز فرهنگی و خبرگزاری در کابل را به شدت محکوم کرد.

قاسمی گفت: حمله به مراکز فرهنگی، اطلاع رسانی و انديشه ورزان دارای فكر و قلم که روشنگر و رسوا کننده تفکرات افراطی و خشونت طلبی بودند، نشان دهنده عمق کینه و نفرت آمران و عاملان تروریسم از آزادی بیان، آگاهی، شناخت، تفكر و وحدت مردم افغانستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بدخواهان و نفرت پراكنانِ خشک مغز بيش از هميشه و در پی شكست های سنگين اخير منافع حقیر خود را در آشوب و ناآرامی در منطقه و کشتار بی گناهان می بینند‌ که حفظ هوشیاری دولت و ملت افغانستان و وحدت همه اقوام و گروه ها و نیز همکاری همه کشورهای منطقه رمز فایق آمدن بر مصایب و كينه توزی و خصومت بی حد و حصر تروريست های بيرحم و كور دل است.

دولت اسپانیا حمله تروریستی روز پنجشنبه به یک مرکز فرهنگی‌ شیعیان در کابل پایتخت افغانستان را به شدت محکوم کرد.

اسپانیا در این رابطه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ده ها کشته و مجروح این حمله تروریستی، نشانه دیگری از وحشیگری داعش است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این حمله تروریستی، این اقدام را حمله به آزادی بیان و دموکراسی در افغانستان دانست.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا حملات تروریستی در کابل را به شدت محکوم کرد. وزیر امور خارجه بریتانیا ضمن محکوم کردند حملات تروریستی در کابل، این حملات را اقدام پست و بزدلانه نامید.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل نیز در پیامی نوشت: «این حادثه یک بار دیگر بدکرداری و شرارت آن هایی را نشان می دهد که در پی تضعیف صلح و ثبات در افغانستان هستند. ما مطمئن هستیم که حکومت و مردم افغانستان، با حمایت دوستان و شرکای خویش، مرتکبین این اعمال پلید را با شکست مواجه خواهند کرد.»

این در حالی است که «سید عیسی حسینی مزاری»، رئیس مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان در مصاحبه با بخش پشتو زبان خبرگزاری پارس تودی، آمریکا را مقصر این حملات و ناامنی ها خوانده است.

وی اظهار داشت: «به نظر من مقصر اصلی اوضاع فعلی افغانستان، کشورهای غربی و در راس آن امریکاست که شرایط کنونی کشور ما را به این حال و روز گرفتار ساخته است و نمی گذارند که در افغانستان امنیت برقرار شود و مطمئنا عامل اصلی شرایط و بحران افغانستان آمریکا است.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۷ دی ۱۳۹۶
در دوران صلح حفظ جان مهم است
بازرسی های شدید بگذارید تا از جان جوانان و علما و دانشجویان بابصیرت محافظت شود