وزیر ارشاد در آیین اختتامیه سومین جشنواره کالاهای فرهنگی:

کالای فرهنگی، استراتژیک و محرک دیپلماسی فرهنگی عمومی است

صالحی گفت: کالای فرهنگی مهمترین نقطه ارتباطی دیپلماسی فرهنگی است و از طریق آن دیپلماسی فرهنگی عمومی حرکت می‌کند.

کالای فرهنگی، کالای استراتژیک و محرک دیپلماسی فرهنگی عمومی استبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی (جایزه فیروزه)، روز یکشنبه 17 دی ماه با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شد.

صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: موضوع جایزه فیروزه کالاهایی هستند که بیشتر با فرهنگ پیوند خورده اند و ارتباط آن با فرهنگ عمیق و پیوسته است. کالای فرهنگی مهم است و از زاویه‌های مختلف می‌توان به اهمیت آن توجه کرد. کالای فرهنگی استراتژیک است و با تعابیر‌ مختلف کالای استراتژیک تعریف می‌شود. کالاهایی که اثرهایی‌ دراز مدت دارند، کالای فرهنگی و کالای استراتژیک هستند؛ یک ساعت فیلم می بینیم، ده ساعت کتاب می‌خوانیم اما آثار آن یک ساعت و ده ساعت نیست؛ بلکه آثار آن سال‌ها می‌ماند.

وی ادامه داد: کالای فرهنگی استراتژیک است؛ چرا که تأثیر آن فقط در زمان مصرف شده نیست. اگر کالای استراتژیک قطع شود، تاثیرات مخربی بر جامعه می‌گذارد. کسی که کتاب نخواند، موسیقی گوش نکند، فیلم نگاه نکند، سلامت روحی، جسمی‌اش در خطر است. قطع این امور فرهنگی، یعنی قطع یک بعد مهم ابعاد وجودی‌ یک فرد. بعضی از کالاها اگر مصرف نشوند آثاری دارند؛ اما بنیان را بر هم نمی‌ریزند. کالاهای فرهنگی استراتژیک هستند؛ چون اگر مصرف نشود، بنیان انسانیت آدم را بر هم می‌ریزد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: کالاهای استراتژیک کالاهایی هستند که اگر از بیرون وارد کشور کنیم، استقلال کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد. اگر ما در کالاهای فرهنگی مثل فیلم و اسباب‌بازی وابسته به واردات باشیم، استقلال ملی در خطر می‌افتد. اگر درک درستی از این مفهوم داشته باشیم؛ سرمایه‌گذاری برای کالای فرهنگی ارتقا پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: از سویی دیگر کالای فرهنگی مهمترین نقطه ارتباطی دیپلماسی فرهنگی است.

وی افزود: از طریق کالای فرهنگی دیپلماسی فرهنگی عمومی حرکت می‌کند. به طور مثال در شرایط امروز مشاهده می‌کنیم کشور کره جنوبی و ترکیه از طریق ساخت فیلم دیپلماسی فرهنگی هنری را انجام می‌دهند. دیپلماسی فرهنگی هنری تاثیرگذاری را افزایش می‌دهد و از این طریق در آغاز تاثیر و در مراحل بعدی غلبه و نفوذ را در پی خواهد داشت.

صالحی اظهار کرد: کالای فرهنگی استراتژیک، دیپلماتیک و اختصاصی است. کالای فرهنگی صرفا کالای هزینه‌بر نیست بلکه درآمد و ارزش افزوده آفرین است. این تصور که کالای فرهنگی امدادخواه است، تصویر اشتباهی را نشان می‌دهد؛ چرا که کالای فرهنگی را می‌توان یک کالای درآمدزا نام برد. کالای فرهنگی را می‌توانیم با سرمایه اندک و ارزش افزوده بالاتر داشته باشیم. بنابراین باید موضوع کالای فرهنگی را جدی بگیریم؛ چون کالای استراتژیک مناسب با الگوی اقتصاد مقاومتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر به اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم، یک اصل آن درون‌‌زایی است. بیشترین حوزه‌ای که خلاقیت و درون‌زایی در آن وجود دارد، حوزه تولید کالای فرهنگی است. حوزه‌ای که با سرمایه اندک می‌تواند ارزش افزوده بالایی را تامین کند. بنابراین کالای فرهنگی را جدی بگیریم؛ چرا که کالای استراتژیک است.

صالحی در خصوص جایزه فیروزه عنوان کرد: زمانی که در معاونت فرهنگی حضور داشتم، طرحی مطرح شد با این نگاه که کالای فرهنگی را جدی بگیرید. فرهنگ گرچه پایه‌های دینی، ارزش‌ها، نگرش‌ها باورها را در خود دارد اما تبادل با کالا و نمادها در آن اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: سال اول نمایشگاه در بخش‌های کتاب، اسباب‌بازی و نوشت‌افزار فعالیت می‌کرد و سال دوم پژوهش‌های مرتبط با کالای فرهنگی به آن اضافه شد. امسال هم هدایای فرهنگی به نمایشگاه اضافه شده است تا بتوانیم در کنار صنایع دستی که بیشتر جنبه نمادین دارد، هدایایی با قیمت‌های مناسب را داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این جایزه تا کنون دستاوردهای حداقلی را داشته است؛ از جمله اینکه فرصتی را برای داوری ایجاد کرده است. یک نوع بانک اطلاعاتی ایجاد می‌کند تا کارهای برتر و خلاقانه دیده شود. بخش دوم از دستاوردها، ارتباطی است که بین مجموعه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است و  در حاشیه نمایشگاه تولیدکنندگان می‌توانند یکدیگر را ببینند و ارتباط و تعامل‌ها کمک به تقویت کارهای آینده می‌کند.

وی افزود: جایزه فیروزه با نگاه انتقال بار فرهنگی شکل گرفت و چشم‌اندازی را پدید خواهد آورد.

در ادامه مراسم، فریدونی دبیر جایزه فیروزه در خصوص نمایشگاه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی گفت: سال گذشته برای جشنواره کالای فرهنگی دو اتفاق افتاد؛ اول اینکه با تصویب و بررسی‌ شورای سیاست‌گذاری جایزه فیروزه دارای نام و عنوان شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، به تبع این نام‌گذاری و با توجه به آیین‌نامه و تایید مقام عالی وزارت، دبیرخانه دائمی در زیر مجموعه معاونت فرهنگی شکل گرفت.

فریدونی عنوان کرد: بخش‌های نوشت‌افزار پژوهش و اسباب‌بازی هدایای فرهنگی، در نمایشگاه کالای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی فعالیت داشته‌اند. امسال 1600 اثر پژوهشی در مرحله اول به دبیرخانه ارسال شد که 250 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. در بین این آثار به حوزه کتاب، پایان‌نامه و مقاله جوایزی تعلق می‌گیرد. همچنین 800 اثر در بخش نوشت‌افزار و 300 اثر در بخش اسباب‌بازی به دبیرخانه ارسال شد.

وی ادامه داد:  با وجود اینکه موضوع هدایای فرهنگی در این نمایشگاه جدید بود و هیچ گونه تشکلی نداشت، امسال شرکت کنندگان 1000 اثر را به جشنواره در این زمینه ارسال کرده‌اند که حدود 100 اثر به مرحله نهایی داوری رسیده است.

فریدونی در خصوص شاخص‌های داوری در نمایشگاه کالای فرهنگی عنوان کرد: عمده شاخص‌های داوری توجه به ویژگی روانشناختی جامعه‌شناختی و کاربردی بودن اثر و همچنین تاکید بر حوزه استاندارد و تولید کالا با حمایت از مصرف کننده بود. 

 

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار