توصیه هایی کاربردی برای والدین بعد از تولد نوزاد

یکی از دغدغه های والدین در ارتباط با نوزادشان این است که بعد از به دنیا آمدن فرزندشان چه کارهایی انجام دهند که برای سلامتی جسمی و روحی او مفید باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از دغدغه های والدین در ارتباط با نوزادشان این است که بعد از به دنیا آمدن فرزندشان چه کارهایی انجام دهند که برای سلامتی جسمی و روحی او مفید باشد. توصیه های فراوان دینی و بهداشتی در این باره از سوی متخصصان ارائه می‌شود اما در مراجعه به متون دینی و روایی خود می‌بینیم معصومین(ع)در زمان خود به این مساله نیز پرداخته و سفارشات مهمی فرموده اند.

در مراجعه به منابع دینی توصیه های عبادی مهمی همچون این که پس از تولد بچه را غسل داده، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ او اقامه بخوانید و با تربت امام حسین (علیه السلام) که در آب فرات و یا آب شیرین حل شده، کام طفل را بگشایید. یا این که سعی شود با وضو به طفل شیر داده شود. همچنین از ماه های اول تولد، در مواقع مناسب، پدر و مادر با صدای بلند قرآن قرائت نمایند، قابل توجه است که لازم نیست نوزاد بیدار باشد.

درباره این توصیه های مهم عبادی و معنوی نگاهی به احادیث می‌اندازیم.امام صادق(ع) در حدیثی یک از کارهای لازم بعد از ولادت نوزاد را شستن نوزاد، برمی‌شمرند".

ایشان همچنین در باره آنچه باید پس از زاده شدن کودک برایش انجام داد می‌فرمایند:" به ماما یا یکی از دیگر کسانی که نزدیک کودک است، بگویید در گوش راست او «اقامه» بگوید تا در نتیجه، هیچ‏گاه به دیوانگی و جن‏زدگی گرفتار نیاید".

در روایتی دیگر به نقل از ابو یحیی رازی آمده است که آنحضرت فرمودند:"به اندازه یک عدس ، گاوْشیر بردار و آن را در آب ، حل کن . سپس ، از آن ، دو قطره در سوراخ راست بینی و یک قطره در سوراخ چپ بینی وی بچکان و در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگوی. این کار، پیش از آن که ناف نوزاد را ببُرند، برایش انجام شود؛ چرا که در این صورت، هرگز پریشانی نبیند و به اُمّ صِبیان مبتلا نشود".

ایشان در جایی دیگر فرمودند: "چون کودک زاده شود ، برای وی عقیقه کنند، سر او را بتراشند و هم وزن موی او، نُقره صدقه دهند و از عقیقه هم پاچه و ران را به ماما بدهند و شماری از مسلمانان را دعوت کنند. پس، آنان بخورند و برای نوزاد، دعا کنند. روز هفتم نیز بر کودک، نام نهاده شود".

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

پس از تولد نوزاد بهتر است این کارها را انجام دهیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار