دنا بر مدار زلزله:

لزوم احداث اردوگاه امداد و نجات در شهر سی سخت

زلزله یک بلای طبیعی است که به دلیل به حرکت درآمدن گسل های زیرزمینی سبب بروز خسارت ها و خرابی های زیاد در اقصی نقاط جهان و حتی ایران شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ این موضوع را هنوز در ذهن خود داریم که در صبحگاه پنجم دی سال 1382 شهر بم در استان کرمان با زلزله ای به قدرت 6.6 ریشتر لرزید و نه تنها ارگ بم با قدمت بیش از 2 هزار سال را با خاک یکسان کرد بلکه بیش از 35 هزار نفر از هموطنان عزیزمان را به خواب ابدی فرو بُرد.
مردم ایران در فلاتی زندگی می کنند که مدام در حال لرزش است و تاریخچه لرزه نگاری ایران این موضوع را ثابت می کند که امروز ایران کشوری در حال لرزش بوده و همین موضوع سبب شده نسبت به این واقعه بیشتر حساس باشیم.
بر اساس آمار و کتاب های کارشناسان قدیمی ترین منطقه زلزله ایران مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در منطقه سگزآباد رخ داده و چاره ای نداریم که خود را مهیای این زندگی کنیم.
پس از زلزله بم تاکنون زلزله های زیادی ایران را دوباره لرزانده که می توان زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان امسال سرپل ذهاب و زلزله 6 ریشتری سال جاری در هجدک کرمان را اشاره کرد.
ایران به واسطه موقعیت خاص زمین ساختی یکی از نقاط لرزه خیز جهان است که هر سال به طور میانگین یک تا 2 زلزله بین 6 تا هفت ریشتر و در هر دهه یک تا 2 زلزله بالای هفت ریشتر را تجربه می کند.
از دیدگاه زمین شناسی در حال حاضر فلات ایران بر روی کمربند لرزه خیز قرار دارد که از شرق پرتغال در غرب آغاز شده و با عبور از جنوب اروپا و ایران و جنوب شرق آسیا تا اقیانوس آرام ادامه می یابد و بر این حساب در حال حاضر بیش از 95 درصد زلزله های دنیا در این منطقه رخ می دهد.
کهگیلویه و بویراحمد به واسطه قرار گرفتن بر روی گسل های زاگرس و حتی دنا از این قاعده مستثنی نیست و همین موضوع سبب شده که مسئولان امداد و نجات و حتی مردم در برابر این بلای طبیعی هوشیارتر از دیروز باشند.
شهرهای سردسیری و کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد شاید بیشتر از گذشته در معرض زلزله به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل های دنا باشند هر چند که به نقل برخی از کارشناسان شهرهای کوهستانی در موقع زلزله کمتر از دیگر شهرها تلفات و خسارت بر جا خواهند گذاشت.
در چند سال اخیر زلزله های نسبتاً‌ ضعیفی همه ساله شهرهای این استان را به لرزه درآورده که یکی از این موضوع ها را شاید بتوان قرار گرفتن این شهرها بر روی گسل های دنا دانست.
طبق داستان های قدیمی در سال 1369 بر اثر زلزله 5.9 ریشتری در شهر سی سخت به خانه های این دیار صدماتی وارد آمد اما هیچگونه تلفات جانی نداشت و آثار این زمین لرزه که همه ساله دنا را تکان می دهد شاید در عمق بیشتر این گسل حس شود.
اما آن چیزی که امروز به دلیل لرزه خیز بودن کشور نمایان است توجه به مسائل ایمنی و خطرهای احتمالی این بلای طبیعی است.
موضوعی که امروز مسئولان شهرستانی و استانی بر آن تکیه دارند ایجاد یک اردوگاه امداد و نجات در منطقه دنا و در شهر سی سخت است که سبب شده مسئولان ذیربط برای احداث آن چاره جویی خاصی داشته باشند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به احداث اردوگاه امداد و نجات در شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: ایجاد این اردوگاه آن هم در شهر سی سخت به عنوان مرکز شهرستان دنا به دلیل قرار گرفتن در پهنای دنا یک امر ضروری است.
امرالله جهانبین اظهار داشت: اردوگاه های امداد و نجات در شهرها می توانند به عنوان مأمن و جایگاهی خاص برای مردم آن منطقه در موقع بلایای طبیعی همچون زلزله باشند و با توجه به قرار گرفتن کشور و حتی استان در پهنای گسل های در حال لرزش ایجاد این اردوگاه بیشتر از گذشته احساس می شود.
فرماندار دنا نیز به احداث این اردوگاه در شهر سی سخت اشاره کرد و گفت: امروزه می بینیم که زلزله های زیادی در سطح وسیعی از کشور در حال رخ دادن است که در این زمینه باید با مناسبت سازی و مقاوم سازی ساختمان ها و رعایت اصول ایمنی و حتی ایجاد اردوگاه های امدادی خود را همیشه آماده نگهداریم.
عباس بهشتی روی اظهار داشت: اردوگاه امداد و نجات مأمن و جایگاه ثابت و ایمنی برای مردم در برابر بلایای طبیعی است و می طلبد که در این زمینه همکاری های لازم انجام شود.
وی به برگزاری مانورهای امداد و نجات و موقعیت صفر نیز اشاره کرد و افزود: امروز باید نیروهای امدادی و حتی مردم نسبت به گذشته آماده تر و هوشیارتر باشند و در برابر هر حادثه ای آمادگی لازم خود را حفظ کنند.
گسل در حقیقت شکستگی ‌هایی است که بر اثر گرمای داخل زمین به وجود می ‌آید و نیروی درون زمین حرکت کرده و سبب شکستن و جنبش می‌ شوند.
لازم به ذکر است در زلزله های اخیر ایران برخی به موضوع «هارپ» یا امواج مغناطیسی از سوی برخی کشورها برای ایجاد زلزله اشاره کردند که به قول پژوهشگران این موضوع بیشتر به داستان شبیه است تا یک واقعیت.
به نظر کارشناسان احتمال اینکه این پدیده ‌ها در مورد وقوع زلزله نیز کاربرد داشته باشد ضعیف به نظر می‌ رسد به‌ طوری‌ که می‌ توان گفت اصل وقوع زلزله در داخل زمین و در عمق زیر پنج کیلومتری اتفاق می ‌افتد پس موضوع «هارپ» که از سوی برخی رسانه ها بازگو می شود به یک داستان شباهت دارد که نمی تواند آن را اثبات شده دانست.
آن چیزی که امروز باید همه آن را ملاک خود در زمان بلایای طبیعی همچون زلزله بدانند ایمنی و مقاومت در برابر زلزله است که با ایجاد اردوگاه های امدادی و آموزش مردم و حتی هوشیاری در زمان زلزله به وقوع خواهد پیوست.

 انتهای پیام/غ

هشیاری سازی مردم در برابر وقوع زلزله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.