پرداخت ۲۹۰ میلیون تومان تسهیلات برای احیای صنایع‌دستی چناران

رئیس میراث فرهنگی شهرستان چناران گفت: برای احیای صنایع‌دستی در شهرستان چناران، مبلغ ۲۹۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  محمد طاهریان‌مقدم افزود:پرداخت این وام‌ها در راستالی اشتغال‌زایی در مشاغل "نمدمالی"، سفال و سرامیک، ترمه‌دوزی، معرق، دوخت لباس محلی و ... بوده است.
 
وی گفت: از جمله مشاغلی که در اعطای وام به مشاغل صنایع‌دستی انجام شد رشته نمدمالی بود که در این شهرستان در حال منسوخ شدن بود که با اعطای تسهیلات این شغل را فعال کرده و در حال حاضر محصولات تولید شده توسط کارگاه نمدمالی به سایر شهرستان‌های استان ارسال می‌شود.

طاهریان تصریح کرد: شهرستان چناران در حوزه گردشگری مکان‌های بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به دریاچه سبز گلبهار در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق چناران، آبشار اخلمد در کنار روستای اخلمد در ۱۷ کیلومتری جنوب‌غربی چناران اشاره کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان چناران افزود: شاهد حضور بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گردشگری داخلی در منطقه آبشار اخلمد هستیم که قدمت این روستا به دوره صفوی مربوط می‌شود.
 
طاهریان گفت: در این منطقه در حال حاضر اقامتگاه‌های غیرمجار فعالیت می‌کنند که از مالکان این اقامتگاه‌ها خواسته شده تا برای دریافت مجوز به اداره میراث‌فرهنگی چناران مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: روستای "بقمچ" از روستا‌های هدف گردشگری در شهرستان چناران است که این روستا دارای بافت تاریخی است و مصالح به کار رفته در آن، خشت و گل است و این روستا در دامنه کوه‌های هزار مسجد واقع شده و به صورت پلکانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چناران با بیان اینکه از دیگر روستا‌های پلکانی در شهرستان چناران، روستا‌های "گاه و گاش" هستند، گفت: نخستین اقدام برای حضور گردشگران در روستا‌های این شهرستان احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که مجوز‌های این اقامتگاه‌های بدون دریافت هزینه‌ای از سوی این اداره صادر می‌شود.
 

طاهریان افزود: بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در شهرستان چناران شناسایی شده که ۲۲ اثر ثبت ملی شده‌اند و برج تاریخی رادکان واقع در این شهرستان قابلیت ثبت جهانی شدن را نیز دارد.

وی گفت:در حال حاضر در حال مرمت رباط حوض حضرتی که در گذشته ۷۰ درصد از آن تخریب شده بود هستیم که عملیات بازسازی آن توسط شرکت خصوصی و با نظارت اداره میراث فرهنگی چناران انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چناران با بیان اینکه با کمبود بودجه در ارتباط با مرمت آثار تاریخی این شهرستان هستیم، گفت: رباط سیدآباد در این شهرستا مرمت شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی با تغییر کاربری است.

طاهریان تصریح کرد: روستا‌های "اسجیل"، "دولت‌آباد"، "بقمچ"، "رادکان"، "فریزی"، "اخلمد"، "گاه و گاش" در این شهرستان توانایی بوم‌گردی را دارند و این اداره به متقاضیان ساخت اقامتگاه مجوز می‌دهد.

انتهای پیام//ف.ج
 

احیای صنایع دستی چناران با پرداخت تسهیلات

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.