احداث 40 مزرعه 50 تنی تولید ماهیان خاویاری کشور در دزفول

مدیر کل دفتر بازرسی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشور از احداث 40 مزرعه 50 تنی تولید ماهیان خاویاری کشور در شهرستان دزفول خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ناصر کرمی راد، مدیر کل دفتر بازرسی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشور در جریان بازدید از مجتمع ماهیان خاویاری دزفول بیان کرد: با پیگیری انجام شده زیر ساخت بزرگ ترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری کشور در دزفول مهیا است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 82 مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور وجود دارد اذعان داشت: از این تعداد مزرعه، 3 مزرعه آن در استان خوزستان قرار دارد.

کرمی راد با اشاره به اینکه بزرگ ترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور و شاید جهان، مجتمع 50 هکتاری دزفول است افزود: 40 مزرعه 50 تنی در این مجتمع احداث خواهد شد.

مدیر کل دفتر بازرسی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات کشور به برگزاری نشستی با پرورش دهندگان و مشاوران این مزارع اشاره کرد اظهار کرد: کارشناسی های لازم با حضور بخش خصوصی انجام شده است.

این مقام مسئول به وجود پتانسیل مطلوب در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان اشاره و میانگین رشد ماهیان خاویاری در استان را 3 برابر شمال کشور عنوان کرد.

ناصر کرمی راد، وجود آب، خاک و شرایط جوی بسیار خوب در استان خوزستان را سبب حمایت شیلات استان و کشور از این مجتمع دانست.

وی به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر از 7 سال پیش اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته با تلاش بخش خصوصی 3 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد و جای بسی خوشحالی است که از این میزان 2 تن در بازار داخلی مصرف شد و فقط یک تن آن به بازار خارجی صادر گردید.

کرمی راد گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بالغ بر 4 یا 5 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود که حاصل رشد ماهیان خاویاری به صورت تصاعدی است.

وی با بیان اینکه برند خاویار ایران در جهان برند خوبی است تصریح کرد: حتی اگر قیمت خاویار جهانی به حداقل برسد، تولید خاویار در کشور ما همچنان مقرون به صرفه و سود دهی خوبی دارد.

ارسلان شهنی، سرپرست فرمانداری دزفول بیان اظهار داشت: با راه اندازی مزارع پرورش ماهیان خاویاری دزفول 2 هزار تن گوشت ماهی خاویاری در کنار خاویار تولید می شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این مجتمع آغاز شده و با پیگیری انجام شده مجوز لازم برای احداث کانال آب و شبکه برق برای این مجتمع صادر شده اذعان کرد: عملیات تسطیح و زیر ساخت آن نیز اجرا شده است.

شهنی در ادامه گفت: شبکه برق این مجتمع در هفته های آینده وصل می شود و آب مورد نیاز آن نیز بزودی تامین می گردد.

سرپرست فرمانداری دزفول افزود: در فاز نخست این مجتمع 10 تولیدکننده وارد عمل شده و در هر مزرعه پیش بینی تولید 50 تن گوشت خاویار شده است.

بزرگ ترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری کشور در دزفول شامل 55 مزرعه پرورش آبزیان و ماهی خاویاری است که در فاز اول برای احداث هر مزرعه 15 میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/گ

40 مزرعه تولید ماهیان خاوری در دزفول احداث می شود

برچسب ها: شیلات ، تولید آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.