شهروندخبرنگار خراسان رضوی؛

نیروگاهی که دود به خورد مشهدی‌ها می‌دهد + فیلم و جوابیه

دودهای سیاه خارج شده از نیروگاه برق در شهر مشهد باعث آلودگی هوا این منطقه شده است.

نیروگاهی که دود به خورد مشهدی‌ها می‌دهد + فیلمبه گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ دودهای سیاه خارج شده از نیروگاه برق در شهر مشهد استان خراسان رضوی باعث آلودگی هوا این منطقه شده و شهروندخبرنگار ما فیلمی را تهیه و ارسال کرده است.

منبع: ابوالفضل - خراسان رضوی (مشهد)


 خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

موضوع: جوابیه

 با سلام و احترام

پیرو درج خبر و فیلم با عنوان" نیروگاهی که دود به خورد مشهدی­ها می­دهد" مورخ 29/10/1396، جوابیه­ای جهت تنویر افکار عمومی ارسال می‌شود که شایسته است مطابق ماده 22 قانون مطبوعات در آن خبرگزاری درج گردد.

الف) تشریح وضعیت موجود

 نیروگاه طوس یکی از بزرگترین نیروگاه های بخاری در این استان نقش مهمی در خدمت رسانی به زائرین و مجاورین حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و پشتیبانی شبکه سراسری برق کشور ایفا می‌کند. این مهم باعث گردیده تا با رعایت استانداردها و الزامات زیست محیطی بتواند در کنار رسالت واقعی خود ، در صیانت از محیط زیستی که همه کارکنان و خانواده خود نیز ذی نفع آن می‌باشند کوشا و مسئولیت پذیر باشد. 

همانطور که مستحضرید ، بیشترین حجم تشکیل دهنده ابری که در خروجی دودکش نیروگاه در فصل زمستان دیده می­شود، بخار آب میعان یافته می­باشد که به شکل توده ابر در می‌آید. بخار آب یکی از محصولات احتراق است که در گازهای حاصل از احتراق بویلر نیروگاه‌ها وجود دارد. این بخارات در فصل زمستان به محض خروج از دودکش با ارتفاع 100 متری از سطح زمین بدلیل دمای زیر صفر هوا سریعا کندانس شده و تشکیل ابر می­دهند و بصورت یک توده ابر دیده می‌­شوند (این ابر بخار در خروجی دودکش تمام نیروگاههای بخار قابل مشاهده می‌باشد). مشابه این پدیده در خروجی موتور هواپیماها در ارتفاع بالا و همین طور در دود خروجی از اگزوز خودروها در فصل زمستان را مشاهده نمود. لذا دود که در خروجی دودکش این نیروگاه در فیلم مربوط به تاریخ 29/10/96 دیده می‌شود ابر تشکیل شده از بخار آب حاصل از احتراق می باشد که به دلیل طلوع آفتاب و ضدنور شدن تصویر به شکل سیاه دیده می­‌شود.

از طرف دیگر ﻃﺒﻖ نمودارهای ﻣﺮﻛﺰ ﭘﺎﻳﺶآﻧﻼﻳﻦ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺷﻬﺮداري ﻣﺸﻬﺪ در ﺗﺎرﻳﺦ­های 29 و 30 دیماه 96، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ آﻟﻮدﮔﻲ شهر مشهد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻧﺘﺸﺎر ذرات معلق PM2.5 ﻣﻲ­باشد. نمودار زیر ﻣﻴﺰان آﻟﻮدﮔﻲ ﻣﺮاﻛﺰ ﺳﻨﺠﺶ آﻧﻼﻳﻦ در ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ و اﻳﺴﺘﮕﺎه های ﺳﻨﺠﺶ آﻧﻼﻳﻦ الهیه و امامیه ﻛﻪ به ترتیب ﻧﺰدﻳﻚﺗﺮﻳﻦ اﻳﺴﺘﮕﺎه های سنجش ﺑﻪ ﻧﻴﺮوﮔﺎه طوس هستند را ﻧﺸﺎن می­‌دهد.

 ﻧﻤﻮدار: ﺷﺎﺧﺺ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻫﻮا

 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻫﻮا در اﻳﺴﺘﮕﺎه ﻫﺎي ﺳﻨﺠﺶ، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﺎﺧﺺ آﻟﻮدﮔﻲ در اﻳﺴﺘﮕﺎه های الهیه و امامیه به نسبت ﺑﻬﺘﺮ از ﺳﺎﻳﺮ اﻳﺴﺘﮕﺎهﻫﺎي سنجش ﺷﻬﺮ بوده و وﺿﻌﻴﺖ ﻫﻮا در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ با وجود نزدیکی به نیروگاه طوس در ﺷﺮاﻳﻂ بهتری ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪﻛﻪ ﻧﺸﺎن دﻫنده آلودگی ناچیز این نیروگاه برای این منطقه می‌باشد.

ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ نمودارهای ﻣﺮﻛﺰ ﺳﻨﺠﺶ ﭘﺎﻳﺶ آﻧﻼﻳﻦ ﻫﻮا ﺷﻬﺮ ﻣﺸﻬﺪ در چند روز اخیر ﻧﺸﺎن ﻣﻲدهد از بین پارامترهای محیط زیستی، بیشترین آلودگی مربوط بهPM (ذرات معلق) و کمترین آلودگی مربوط به CO(منوکسید کربن) می‌باشد. لازم بذکر است با توجه به خود اظهاری پارامترهای زیست محیطی (آلاینده های هوا، ذرات، صوت و پساب) توسط این نیروگاه در سال های اخیر (که توسط شرکت معتمد سازمان محیط زیست انجام می‌شود) ، با وجود مصرف بیش از حد نفت کوره، هیچ گزارشی از سمت محیط زیست مبنی بر آلوده بودن این نیروگاه از نوع ذرات معلق وجود نداشته و این نیروگاه با میزان ذرات 2.5 و 10 میکرون همیشه در محدوده استاندارد بوده است.

ب) اقدامات در حال انجام جهت کنترل آلودگی

از جمله اقداماتی که این نیروگاه جهت کنترل آلاینده های زیست محیطی انجام می دهد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل مستمر میزان نسبت سوخت به هوا در مشعلها
  • کنترل روزانه خروجی اویل سپریتورها جهت ممانعت از ورود هر نوع روغن یا سوخت به محیط زیست نیروگاه
  • پایش و اﻧﺪازه ﮔﻴﺮي ﻣﺴﺘﻤﺮ به وسیله دﺳﺘﮕﺎه ﭘﺮﺗﺎﺑﻞ(TESTO 350) از گازهای ﺧﺮوﺟﻲ دودﻛﺶ واﺣﺪﻫﺎی ﻧﻴﺮوﮔﺎه
  • اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﻀﺎي ﺳﺒﺰ ﻧﻴﺮوﮔﺎه ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ آﻟﻮدﮔﻲ ( مساحت کل فضای سبز نیروگاه برابر با 66 هکتار است)
  • اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﻮﺧﺖ ترکیبی در ﺻﻮرت ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻮدن سهمیه ﺳﻮﺧﺖ ﮔﺎز ﻃﺒﻴﻌﻲ در ﻧﻴﺮوﮔﺎه جهت کاهش آلایندگی
  • ﺧﻮداﻇﻬﺎري ﻓﺼﻠﻲ ﭘﺎﻳﺶ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴتی نیروﮔﺎه ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻌﺘﻤﺪ ﻣﺤﻴﻂ زیست و ارائه ﮔﺰارش ﺑﻪ سازمان ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ اﺳﺘﺎن و ثبت نتایج در سامانه سابا
  • به اتمام رساندن مطالعات طرح اندازه گیری آنلاین آلاینده ها جهت ارسال به سازمان محیط زیست

 در پایان خاطر نشان می سازد، در صورت اختصاص سهمیه و اجازه استفاده مستمر از سوخت گاز طبیعی به این نیروگاه، میزان انتشار برخی از آلاینده ها مانند دی اکسید گوگرد ، صفر و برخی دیگر به نصف کاهش می‌یابد.

   

سید محمد افخمی مصطفوی

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل

   

برای آموزش اصول تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

 دودهای سیاهی که آسمان مشهد را تیره و تار کرد + فیلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار