تبخیر سالیانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه‌های سیستان

‌فرماندار زابل گفت: سالیانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه‌های سیستان تبخیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  هوشنگ ناظری فرماندار زابل در کارگروه آب شهرستان گفت: با اجرایی شدن پروژه بزرگ طرح آب رسانی با لوله در ۴۶ هزار هکتاراز اراضی که در حال انجام است، از تبخیر قسمت زیادی از آب این چاه نیمه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی افزود: یکی از موانع بهره‌برداری طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان مشکل تامین برق ایستگاه‌های پمپاژ آب است.


وی گفت: رفع مشکل برق منطقه از دو مسیر در حال پیگیری است که در این راستا یکی از مسیر زاهدان است که در صورت توافق با سرمایه‌گذاران چینی ۴ تا ۶ ماه آینده با ایجاد نیروگاه‌های سیاری که طراحی کرده‌اند، هر کدام ۲۵ مگاوات برق تولید می‌کند.


معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل تصریح کرد: دولت علیرغم تمامی مشکلات مالی به دنبال رفع کمبود‌ها و کاستی‌ها درمنطقه است.


ناظری یادآور شد: ۱۰ هزار هکتار از این طرح در سال گذشته آماده بهره‌برداری شده است و بیش از ۲۱ هزار هکتار دیگر نیز تا پایان سال جاری آماده بهره برداری می‌شود.


ناظری گفت: با وجود اقدام‌های بسیار خوبی که برای مدیریت آب انجام شده است، اما با وجود خشکسالی، سالیانه شاهد تبخیر میلیون‌ها متر مکعب آب از چاه نیمه‌ها هستیم، این موضوع به یک مشکل تبدیل شده است که با توجه به ضرورت‌های موجود و منابع آبی که از کشور همسایه سرچشمه می‌گیرد، باید برای رفع این مشکل اقدام‌هایی شود.


وی تصریح کرد: مسئولان کشوری پیگیر افزایش ظرفیت مخازن چاه نیمه‌ها هستند، زیرا سالیانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب از چاه نیمه‌ها تبخیر می‌شود.


ناظری گفت: ۲۵ میلیارد تومان برای مطالعه آب‌های ژرف در استان و به ویژه سیستان از محل اعتبارات آب‌های ژرف مصوب شده است که این موضوع می‌تواند در برطرف کردن کمبود منطقه آب کمک بزرگی کند.


همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه استان نیز با اشاره به میزان تبخیر سالانه آب در سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با ۲ هزار و ۱۰۰ میلی متر میانگین کشوری رقمی حدود ۲ برابر را نشان می‌دهد.

اتابک جعفری ادامه داد: مهمترین دلیل تبخیر آب در سیستان و بلوچستان گرمای زیاد هواست، به طوری که در پنج ماه از سال گرمای هوا از 40 تا بیش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهای موسمی 160 روزه سیستان از دیگر عوامل تبخیر آب محسوب می‌شود‌.

انتهای پیام/گ

تبخیر آب از چاه نیمه های سیستان

برچسب ها: وزارت نیرو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار