تبخیر چهار هزار میلی متر در سیستان وبلوچستان

سالانه چهار هزار میلی متر آب در سیستان و بلوچستان تبخیر می شود.

تبخیر چهار هزار میلی متر در سیستان وبلوچستان به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با 2 هزار و 100 میلی متر تبخیر کشوری بیشتر است.


اتابک جعفری افزود: متوسط بارندگی سالانه در سیستان و بلوچستان 103 میلی متر است که در مقایسه با متوسط بارندگی 250 میلی متر کشوری فاصله زیادی دارد.


وی گفت: با توجه به اینکه 80 درصد سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است باید ایجاد مرکز پایش خشکسالی به صورت منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: 48 درصد مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی متوسط، 27.3 درصد خشکسالی شدید و 3.9 درصد خشکسالی خیلی شدید است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: در شمال استان (جلگه سیستان) منابع آب محدود به آورد رودخانه هیرمند در کشور افغانستان، در مرکز منابع آب محدود اما پایدار زیرزمینی که به دلیل شرایط زمین شناسی پتانسیل بالایی ندارد و در جنوب استان تلفیقی از منابع آب سطحی و زیرزمینی وابسته به جریان های متغییر سطحی وجود دارد.


جعفری افزود: بیش از 21 هزار منبع آب زیرزمینی ( افزون بر 19 هزار و 446 حلقه چاه که تقریبا نیمی از آن غیرمجاز است، 831 دهنه چشمه و 281 رشته قنات) و همچنین پنج رودخانه دائمی و 22 رودخانه فصلی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.


وی اظهار داشت: میزان برداشت سالانه از چاههای مجاز 967 میلیون متر مکعب، میزان برداشت از چاههای غیرمجاز 500 میلیون متر مکعب، میزان تخلیه سفره آب های زیرزمینی 2 میلیارد متر مکعب و میزان اضافه برداشت از این سفرها 605 میلیون متر مکعب است.


وی گفت: تا کنون بیش از هزار دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز سیستان و بلوچستان به منظور کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی و کمک به مصرف بهینه آب نصب شده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین تخلفات برداشت از چاههای غیرمجاز مربوط به سازمان ها و نهادهای دولتی در استان است.


جعفری گفت: 33 سد مخزنی و تغذیه ای و انحرافی ساخته شده با بیش از 2 هزار و 100 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل، سه سد مخزنی و تغذیه ای در دست اجرا با 427 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل و 14 سد مخزنی و تغذیه ای در دست مطالعه با 848 میلیون متر مکعب حجم آب قابل کنترل در سیستان و بلوچستان وجود دارد.


وی افزود: هم اینک در 50 درصد از حجم سدهای استان معادل حدود یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده است.

انتهای پیام/گ

تبخیر چهاز هزار میلی لیتر آب در سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار