رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس:

به نگارش رمان و سرودن شعر در حوزه دفاع مقدس نیاز داریم

نشست خبری هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس صبح امروز در ستاد راهیان نور برگزار شد.

به نگارش رمان و سرودن شعر در حوزه دفاع مقدس نیاز داریمبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با حضور حمید گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و محسن شاهرضایی، دبیر برگزاری هفدهمین دوره انتخاب کتاب دفاع مقدس صبح امروز در ستاد راهیان نور برگزار شد.

در این مراسم، حمیدرضا گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به برگزاری اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در روز سه شنبه بیان کرد: کشور ما در منطقه ای قرار دارد که حالت های خاص ژئوپلیتیکی دارد. اگر مطالعه داشته باشید متوجه می شوید چرا این منطقه برای همه حساس است. ایران در قلب جهان قرار گرفته است. اگر امروز می‌بینید این همه التهاب و حساسیت در کشورمان وجود دارد، حتما در اینجا خبری هست.

وی افزود: مسئولینی که در زمینه فرهنگی برنامه ریزی می کنند، از اهالی درد آشنای ادبیات دفاع مقدس می شنوند چه بر ما گذشت و چه باید بکنیم. هزار و هشتصد کتاب را در 23 گروه داوری بررسی کردیم. این کتاب ها حاصل زحمات دوستان نویسنده در دفاع مقدس بوده است. حدود شش ماه برای روز اختتاميه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس کار شده است. داورها بدون گرایش خاصی باید کتاب را انتخاب کنند. ضمن اینکه ویژه نامه ای برای این برنامه منتشر خواهیم کرد. چون دفاع مدافعین حرم را ادامه دفاع مقدس می دانیم، وظیفه یکی از گروه های داوری ما، بررسی کتاب های مدافعین حرم است.

گرامی تصریح کرد: مسائل مختلفی در بحث داوری ها وجود دارد، چون ادبیات حساسیت زیادی دارد. نویسندگان باید استانداردهای کتاب را رعایت کرده باشند. وارد حوزه جدیدی در این دوره شدیم. کتاب هایی را در زمینه مناطق حساس جنگی را در این دوره داوری کردیم. اگر فیلم «چ» یک روایت چهار روزه را از منطقه پاوه نقل می کند، ما 8 سال و قبل از آن وارد جنگ شدیم. در این دوره به جوان ها و نوقلم هایمان هم در انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس توجه کردیم. موضوع کتاب ها در زمینه داستان، رمان، خاطره، مدافع حرم، تاریخ شفاهی و منطقه کردستان بوده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به اینکه به نویسندگان و نوقلم هایمان در زمینه ادبیات دفاع مقدس آموزش می دهیم، بیان کرد: کارگاه های توانمندسازی نویسندگان حوزه دفاع مقدس در سراسر کشور وجود دارد. نمی توانیم به یک نویسنده بگوییم خاطره نویسی نکند، اما الان به نگارش رمان و سرودن شعر در حوزه دفاع مقدس نیاز داریم. آن هم شعرهایی که تولید شعر باشد و کپی شعر نباشد. باید کتابخوانی را در قلب فرزندانمان حکاکی می کردیم. ضمن اینکه روی کتاب های ناب سرمایه گذاری می کنیم ولو اینکه نگارش آن ده سال طول بکشد. الان بسیاری از افراد به دنبال کتاب های ما در حوزه دفاع مقدس برای ترجمه در خارج از کشور هستند.

در ادامه این مراسم، محمد حسین کریمی پور، معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به برگزاری نشست تخصصی در روز سه شنبه با حضور اکرامی فر، محمود زاده، شجاعی و حنیف اظهار کرد: بحث نشست تخصصی که در روز سه شنبه، برگزار می‌شود، درباره پاسداشت ثروت ملی، شعار هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس است. بعد از آن نکوداشت و پاسداشت شهدایی که در باغ موزه دفاع مقدس هستند، برگزار خواهد شد. ساعت 11 صبح سه شنبه نیز هم‌اندیشی بین اهالی فرهنگ حوزه ادبیات و مسئولان بنیاد را خواهیم داشت. ساعت 14 نیز مراسم رسمی اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال 1700 اثر به دبیرخانه رسیده است. سعی می کنیم در فرصت طلایی برگزاری مراسم اختتامیه به بیان نتایج داوری ها بسنده نکنیم. وزیر محترم ارشاد، معاون فرهنگی وی و مسئول امور کتاب از افرادی هستند که در مراسم اختتامیه حاضر می شوند.

معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به فعالیت های جانبی اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بیان کرد: کلیه آثار رسیده به انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در یک فضای مناسب در روز اختتاميه عرضه می شود. در هر بخش برگزیده، تقدیر و تقدیر ویژه خواهیم داشت. در بعضی گروه ها برگزیده نداریم. قرار است نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یک تیراژ از کتاب های برگزیده در انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس را برای تجهیز کتابخانه هایشان تهیه کند. تیراژ این نهاد متغیر است و ما یک توافق کلان با آن ها در زمینه تهیه کتاب های برگزیده انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس داشتیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: معرفی کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار