آیت الله سجادی:

سیره بزرگان دینی در مواجهه با نقد، رعایت مکارم اخلاق بود

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:اصل اساسی در برخوردها و مواجهه در نگاه دینی و فقهی، رعایت مکارم اخلاق است، در هیچ کدام از خطبه های پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) نشانی از تندی و ناهنجاری وجود ندارد.

ه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آیت الله سید محمد سجادی،  استاد برجسته حوزه علمیه قماظهار کرد: حتی برخی افراد مشرک و کفار با ائمه معصومین (ص) هتاکی و برخوردهای زشتی می کردند ولی این بزرگان با شنیدن کامل سخنان آنها، با اخلاق اسلامی و به صورت مستدل به این افراد پاسخ می دادند.
وی اظهار داشت: وقتی انبیاء و اولیای الهی (ع) بخواهند رسالت خود را به درستی تبیین و احکام خداوند را به مردم معرفی کنند به صورت طبیعی، با مخالفت هایی مواجه خواهند شد و گاهی مردم و یا حکومت ها با آنها درگیر می شوند و رسالت آنها را سئوال ببرند، اینجا باید با اخلاق کریمانه برخورد شود تا مردم جذب دین شوند، سیره بزرگان دینی ما اینگونه بود.


آیت الله سجادی تصریح کرد: برخی کفار و مشرکان به پیامبر اسلام (ص) لقب مجنون می دادند ولی چون پیامبر (ص) مانند خدای متعال، حلیم و کریم بودند، نادیده می گرفتند، خداوند می فرماید، ای پیامبر، وقتی با آدم های جاهل مواجه می شوید سلام کنید و با سلام از آنها جدا شوید، اگر حرف لغو و دشنامی به گوش شما رسید، از آن عبور کنید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآورشد: قرآن کریم می فرماید با مردم جذاب و زیبا حرف بزنید، خلق نیکو، سبک حرف زدن و نوع مواجهه با مردم گاهی بیشتر از منطق و استدلال، مخاطب را جذب دین و شریعت می کند.
آیت الله سجادی گفت: در سیره ائمه اطهار (ع) نیز نقد مورد توجه بود، مردم حرف خود را می زدند و حتی گاهی از الفاظ بد نیز استفاده می کردند ولی ائمه اطهار(ع) با سعه صدر، گوش داده و آنها را توجیه می کردند و این اخلاق اسلامی باعث دگرگون شدن آنها می شد.


وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) هرگز در برابر تندی جاهلان، تندی نمی کردند، بلکه با سلام کردن از آن رد می شدند، این نشانه اوج اخلاق اسلامی، نقد و سعه صدر است وبیانگر آن است که اگر شما خوب برخورد کنید دشمن نیز با شما دوست خواهد شد.
آیت الله سجادی بیان داشت: اصل اساسی در برخوردها و مواجهه در نگاه دینی و فقهی، رعایت مکارم اخلاق است، در هیچ کدام از خطبه های پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) نشانی از تندی و ناهنجاری وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه در فقه شیعه، باب علم مفتوح است، گفت: در فقه شیعه، طلبه در عین درس خواندن می تواند نظریه پردازی، نقد و تحلیل کند، در درس امام راحل از اشکال گرفتن طلبه ها، استقبال می شد و اگر شاگردان اشکال نمی گرفتند، ایشان ناراحت می شدند.
وی ادامه داد: امام راحل می فرمودند وقتی من بحثی را مطرح می کنم و شما باید نقد کنید و این معنای پرورش اجتهاد و فکر است.
آیت الله سجادی با ذکر خاطره ای از کلاس درس امام خمینی(ره) گفت: بنده در یکی از درس های امام راحل بر اساس سیره ایشان، اشکالی را مطرح کردم، حضرت از بنده تقدیر کرده و بیان کردند هرچند اشکال وارد نباشد مطرح کردن آن، قابل تقدیر است.
وی گفت: اگر فقها و فقه ما در طول زمان پیشرفت کرده به خاطر همین نقد و پویایی است، گاهی فردی از یک حدیث و آیه مطب و تفسیر جدیدی را بیان می کند که راهگشا می باشد.
آیت الله سجادی گفت: باید مجال شنیدن سخنان افراد را داشته باشیم، البته برخی اهل نقص هستند وگاهی اشکال گرفتن و نقد آنها برای این است که کسی را زیرسئوال ببرند و این با فقه اسلامی، سازگاری ندارد. 

 انتهای پیام/ت

سعه صدر در مقابل نقد نمونه ای از اخلاق اسلامی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار