گزارش:

مقایسه قابلیت تشخیص چهره در گوشی‌های آیفون X، وان پلاس 5T و نوت 8 سامسونگ

در این گزارش قابلیت تشخیص چهره (Face unlock) در گوشی‌های آیفون X،وان پلس 5T و نوت 8 سامسونگ و تفاوت آنها را بررسی خوهیم کرد.

/////مقایسه قابلیت تشخیص چهره در گوشی های آیفون ایکس،وان پلاس 5T و نوت 8 سامسونگ

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قابلیت تشخیص چهره از سال 2011 بخشی از برنامه اندروید بود؛ زمانی که تشخیص چهره بر روی سامسونگ گلکسی نکسوز معرفی شد (احتمالا این موضوع یادتان نمی آید).

قابلیت تشخیص چهره  هنوز به صورت گسترده فراگیر نشده است، با این حال محبوبیت آن در حال افزایش است.نه فقط به این دلیل که تکنولوژی پیشرفت کرده است بلکه به این دلیل که نسبت به حسگر اثر انگشت راحت تر است.

صفحه نمایش های بزرگ و قاب های کوچک تولیدکنندگان گوشی های هوشمند را مجبور کرده است که حسگر اثر انگشت را به پشت گوشی انتقال دهند و یا اینکه به مانند آن چه در آیفون ایکس رخ داد، این ویژگی را از روی گوشی بردارند.بنابراین در آینده ممکن است شرکت ها برای تشخیص هویت از راهکار هایی مانند حسگر اثر انگشت زیر صفحه و قابلیت تشخیص چهره استفاده کنند.

گوشی های آیفون X، گلکسی نوت 8 و وان پلاس 5T دارای قابلیت تشخیص چهره هستند.در این مطلب می خواهیم ببینیم کدام یک از این گوشی ها در این قابلیت بهتر عمل می کنند.

خارج از خانه

اولین آزمایشی که انجام شده است امتحان این گوشی ها در محیط با نور کافی بوده است که هر سه گوشی به خوبی جواب داده اند و بدون هیچ مشکلی چهره را  شناخته اند.در هوای روشن،یا بعد از ظهر ابری یا اینکه زیر سایه درخت هر سه گوشی عملکرد مناسبی داشتند.

داخل خانه

اما مشکلات پس از وارد شدن به خانه شروع به ظاهر شدن کردند. گوشی نوت 8 سامسونگ، نسبت به دو گوشی دیگر، زمان بیشتری برای شناسایی وقت صرف کرد.در حالی که آیفون ایکس و وان پلاس 5T به طور معمول کار می کردند.کم نور کردن چراغ ها(محیط) شرایط را برای سامسونگ بدتر کرد.سامسونگ همچنان کار می کرد اما برای شناسایی چند ثانیه زمان می خواست.

تاریکی کامل

در تاریکی کامل نوت 8 شکست خورد و نتوانست گوشی را باز کند.در حالی که آیفون ایکس و وان پلاس 5T هنوز هم بدون تاخیر کار می کنند.وان پلاس 5T قابلیتی دارد که در موقعیت های کم نور(تاریک)، نور صفحه را با ملایمت افزایش می دهد تا به قابلیت تشخیص چهره کمک می کند.این گزینه قابل فعال سازی است و در اینجا فعال بوده است.

استفاده از عینک طبی

استفاده از عینک های طبی تاثیری بر عملکرد قبلی گوشی ها نداشت، به طوری که نتایج قبلی تکرار شد.آیفون ایکس و وان پلاس در هیچ یک از محیط های خارج منزل،داخل خانه و فضای تاریک(با اینکه عینک بر چشم بود) مشکلی نداشتند اما فبلت سامسونگ در فضای خیلی تاریک باز هم نتوانست شناسایی را انجام دهد.برای نوت تفاوتی ندارد که عینک داشته باشیم یا خیر. این گوشی در فضای تاریک عملکرد خوبی ندارد.

/////مقایسه قابلیت تشخیص چهره در گوشی های آیفون ایکس،وان پلاس 5T و نوت 8 سامسونگ

استفاده از عینک آفتابی

پس از استفاده از عینک آفتابی نتایج متفاوت بود.گاهی اوقات تشخیص می دادند و گاهی اوقات با توجه به میزان نور محیط، زاویه نگهداری گوشی، پشت یا جلو بودن خورشید چهره را تشخیص نمی دادند.

اما با توجه به نتایج به نظر می رسد آیفون ایکس بهترین است.این گوشی با عینک آفتابی معمولی بدون polarization کار می کند.عینک های فتوکرومیک هم مشکلی ایجاد نمی کنند.تنها زمانی که با ایفون ایکس مشکل پیدا شد زمانی بود که خورشید در پشت سر قرار گرفته بود و عینک های قطبی بر چهره قرار داشت.

   با استفاده از هر نوع عینک آفتابی، وان پلاس عملکرد ضعیف تا متوسطی داشت.گاهی اوقات سریع شناسایی می کرد و برخی اوقات به یک یا دو ثانیه زمان نیاز داشت و گاهی اوقات نیز به طور کامل ناموفق بود.این عملکرد نمی تواند قابل اعتماد باشد اما حداقل نسبت به نوت 8 که با عینک های آفتابی رابطه خوبی نداشت(عملکرد بدی داشت) بهتر بود.

مقایسه قابلیت تشخیص چهره در گوشی های آیفون ایکس،وان پلاس 5T و نوت 8 سامسونگ

روسری

استفاده از روسری برای هر سه گوشی یک مانع بود اما وان پلاس عملکرد بهتری داشت.با اینکه آیفون ایکس و نوت 8 هر بار چهره را تشخیص نمی دادند، وان پلاس حتی زمانی که دهان و بینی نیز پوشیده بود، توانست قفل صفحه را باز کند.

مقایسه قابلیت تشخیص چهره در گوشی های آیفون ایکس،وان پلاس 5T و نوت 8 سامسونگ

کلاه زمستانی و کلاه نقاب دار

استفاده از کلاه زمستانی نیز تاثیری در عملکرد سه گوشی نداشت و هر سه توانستند بدون کاهش سرعت،  عملکرد عادی خود را داشته باشند.

استفاده از کلاه نقاب دار یا cap بر عملکرد آیفون ایکس تاثیری نداشت و وان پلاس نیز قابل اعتماد ظاهر شد اما متاسفانه نوت 8 عملکرد خوبی نداشت که به نظر می رسد به دلیل سایه ای است که کلاه بر روی نیمی از چهره می اندازد.

/////مقایسه قابلیت تشخیص چهره در گوشی های آیفون ایکس،وان پلاس 5T و نوت 8 سامسونگ

نتیجه گیری

از بین گوشی های که قابلیت تشخیص چهره را دارا هستند این سه گوشی هوشمند محبوب تر هستند.این مقایسه نشان می دهد که ممکن است یک گوشی از لحاظ کیفیت قابل اتکا باشد اما قابلیت تشخیص چهره ی آن به اندازه کافی قدرتمند نباشد(نوت 8) به طور کلی می توان گفت که از بین سه گوشی آیفون ایکس،وان پلاس 5T و نوت 8 دو گوشی آیفون و وان پلاس عملکردی بالا در سطح یک گوشی هوشمند برتر داشتند.

آیفون ایکس با استفاده از دوربین عمیق پیشرفته  و آرایه ای از پرتو های مادون قرمز برای ایجاد اسکن چهره در حالت سه بعدی استفاده می کند.از سوی دیگر وان پلاس به سادگی از دوربین جلو و الگوریتم های نرم افزاری برای شناسایی چهره ها استفاده می کند.

اما در رابطه با نوت 8 انتظارات بیشتری از این گوشی سامسونگ بود تا عملکردی بهتری از آن ببینیم.این گوشی تنها در شرایطی کار می کند که شرایط مطلوب باشد.بنابراین اگر سامسونگ قصد دارد که این قابلیت را بر روی گوشی های خود نگه دارد باید حتما آن را بهبود ببخشد.

انتهای پیام/

قابلیت تشخیص چهره در آیفون X،نوت 8 و وان پلاس 5T

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.