همدست خواندن لهستان با آلمان نازی ممنوع شد

سنای لهستان روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن متهم کردن این کشور به همدستی با آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، جرم شناخته خواهد شد.

همدست خواندن لهستان با آلمان نازی ممنوع شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت تلگراف، پارلمان لهستان با وجود انتقاد گسترده اسرائیل و آمریکا، لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه اظهارنظر درباره همدست بودن این کشور در جنایات آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم از این پس جرم محسوب می‌شود.

این لایحه با هدف بهبود چهره جهانی لهستان طرح شده اما با این حال تصویب آن موجب ایجاد مناقشه دیپلماتیک با اسرائیل شده است.

در این لایحه برای کسانی که اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی را به لهستان نسبت بدهند یا لهستان را به همدستی در جنایات رایش سوم (هیتلر) متهم کنند، جریمه نقدی و حداکثر سه سال زندان تعیین شده است. این لایحه با 57 رای موافق در برابر 23 رای مخالف و دو رای ممتنع در مجلس سنای لهستان به تصویب رسید.

پیش از این اسرائیل خواستار لغو این لایحه شده بود زیرا یکی از بندهای آن را تلاشی برای انکار مشارکت لهستان در هولوکاست ادعایی یهودیان توسط آلمان نازی می­‌داند.

روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت ما تحریف حقیقت و بازنویسی تاریخ یا انکار هولوکاست را تحمل نخواهیم کرد.

مجلس سفلای لهستان که همانند سنای این کشور توسط حزب حاکم راست‌گرای محافظه‌کار "قانون و عدالت" کنترل می‌شود، این لایحه را روز جمعه گذشته به تصویب رساند و در نتیجه اعتراضاتی در خارج از لهستان را نسبت به تصویب آن در پی داشت.

همچنین اعضای پارلمان اسرائیل روز چهارشنبه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که به موجب آن تضعیف یا انکار نقش برخی کشورها در جنایات ادعایی نازی‌ها علیه یهودیان، مجازات زندان را در پی خواهد داشت.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیش از رای‌گیری درباره این لایحه در سنای لهستان، ابراز نگرانی کرد که پیامدهای تصویب این قانون بر روابط و منافع استراتژیک لهستان با آمریکا و اسرائیل تاثیر بگذارد.

این لایحه برای اجرایی شدن نیازمند امضای آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان است. دودا 21 روز فرصت دارد تا این لایحه را امضا کند.

به لحاظ قانونی رئیس جمهور لهستان می‌تواند این لایحه را وتو کند اما روز دوشنبه آندژی دودا اعلام کرد ما کاملا نمی‌توانیم به عقب برگردیم اما حق داریم از حقایق تاریخی دفاع کنیم.

وی افزود: واکنش خشونت آمیز و ناخوشایند اسرائیل مرا مبهوت و متحیر کرد.

گفتنی است طی جنگ جهانی دوم لهستان مورد حمله و اشغال آلمان نازی قرار گرفت و به همین دلیل این کشور معتقد است به دلیل تحت اشغال بودن نباید به آن اتهام همدستی با آلمان نازی زده شود.

انتهای پیام

پارلمان لهستان لایحه جنجالی مورد اعتراض اسرائیل را تصویب کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار