بطحایی:

منظور از مشارکت مردم در مدارس کمک مالی نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: منظور از مشارکت در مدارس فقط کمک مالی نیست بلکه نیازمند کمک در امر تعلیم و تربیت هستیم.

منظور از مشارکت مردم در مدارس کمک مالی نیستبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست فصلی رؤسای شورای هماهنگی موسسان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: وقتی از مدارس ومراکز غیردولتی سخن می‌گوییم، این تصور در ذهن‌ها ایجاد می‌شود که منظور مشارکت مالی است در حالی که این تصور صحیحی نیست.

وی ادامه داد: زمانی که تعلیم و تربیت در اختیار مردم بود بسیار کارآمد بود، اما از حدود ۹۰ سال قبل که آموزش وپرورش دولتی شد، مشکلات تعلیم وتربیت نیز آغاز شد و همواره براین مشکلات افزوده شده است، البته بیشتر مشکلات در آموزش وپرورش کمی نیست، بلکه به کیفیت باز می‌گردد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: منظور از مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت، مشارکت مالی نیست بلکه اداره کردن مدارس توسط مردم است و مسئله اصلی کیفیت آموزشی وپرورشی است؛ بنابراین حتی اگر روزی وضعیت مالی آموزش وپرورش در سطحی باشد که هیچ نیازی به کمک‌های مالی غیردولتی نداشته باشد باز هم نیازمند مشارکت مردم در امر تعلیم وتربیت هستیم و دولت باید نقش حاکمیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: سرعت انطباق آموزش‌ها در فرآیند تعلیم وتربیت با نیاز‌های جامعه بسیار کند است و معمولاً شناسایی نیاز‌ها و ارائه آموزش‌های متناسب با آن را در مدارس نیازمند یک بازه زمانی ۴ ساله است در صورتی که اگر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند، آموزش‌های ارائه شده به سرعت با نیاز‌های جامعه منطبق می‌شود.

بطحایی تصریح کرد: این موضوع صحیحی نیست که بگوئیم، چون دولت‌ها توانایی مالی لازم را ندارند باید سراغ بخش غیردولتی برود، زیرا تا زمانی که دولت‌ها بخواهند به صورت متمرکز مدارس را اداره کنند، اهداف تعلیم وتربیت محقق نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نگرش عمومی بخشی از جامعه نسبت به بخش غیردولتی نگرش صحیحی نیست و این موضوع درآموزش وپرورش بیشتر مشهود است، زیرا به محض اینکه سخن از بخش غیردولتی به میان می‌آید عده‌ای تصور می‌کنند قرار است پول دار‌های جامعه فرزندانشان را در این مراکز ثبت نام کنند و آینده شغلی آن‌ها نیز تضمین شده است در صورتی که چنین تصوری اشتباه است.

تصور اشتباه از مدارس غیردولتی، مقاومت هایی ایجاد کرده است

وی تصریح کرد: تصور اشتباه از مدارس و مراکز غیردولتی موجب مقاومت‌هایی در برابر توسعه این مراکز شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم این بخش جایگاه اصلی خود را در جامعه به دست آورد، باید تلاش کنیم نگرش‌ها نسبت به بخش غیردولتی تغییر کند.

بطحایی افزود: هر اقدامی که از سوی مؤسسان مدارس و مراکز دولتی این نگرش اشتباه را تقویت می‌کند باید از آن جلوگیری شود، زیرا رهایی از مشکلات کنونی آموزش وپرورش منوط به مشارکت‌های بخش غیردولتی در نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: خیلی از خدماتی که در آموزش وپرورش صورت می‌گیرد، می‌تواند در مراکز غیردولتی و سازمان دهی شود و از ظرفیت‌های موجود این بخش بیش از پیش استفاده کنیم.

وی نگرش فعلی جامعه از بخش غیردولتی را یکی ازتوسعه طرح خرید خدمات آموزشی برشمرد و ادامه داد: مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق دورافتاده و محروم مؤثرتر بوده است؛ بنابراین باید مسیر‌های جدیدی را برای توسعه مدارس غیردولتی ترسیم شود.

بطحایی تنوع مدارس را یکی از مشکلات آموزش وپرورش دانست و عنوان کرد: هم گرایی و هم سویی مدیران می‌تواند سهم بخش غیردولتی را افزایش دهد و شرایط بهره وری بیشتر از پتانسیل‌های موجود این بخش در سراسر کشور را فراهم کند، بنابراین باید تلاش کنیم سهم یک درصدی مراکز و مدغارس غیردولتی را در تعلیم و تربیت افزایش دهیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار