معاون استاندار قم مطرح کرد؛

دانشگاه ها باید با صنعت هماهنگ باشند

جمالی گفت:دانشگاه‌ها باید با صنعت، بازار هدف و برنامه‌های اجرایی دولت همراه شوند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ احد جمالی ،معاون استاندارقم،غروب شنبه در نشست استاندار قم با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد،گفت: هرچه از عمر انقلاب می‌گذرد وظیفه نسلی که این دوران را درک کرده است در قبال نسل جوان سنگین‌تر می‌شود.

معاون استاندار قم با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها به عنوان اصلی‌ترین متولیان تربیت نیروی انسانی و نسل جوان باید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند، گفت: دولت از جامعه نخبگان انتظار دارد که مسائل جامعه را شناسایی و حل کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید بذر شک و تردید در دل نسل جوان در قبال انقلاب اسلامی کاشته شود، گفت: استکبار جهانی درصدد است با استفاده از کم‌اطلاعی نسل جوان از زحمات و سختی‌هایی که برای انقلاب اسلامی کشیده شده است به نفع منافع شوم خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی استان قم با نیازهای کنونی فاصله دارد گفت: این آمایش باید همراه با نیازهای امروز جامعه و همگام با برنامه‌های قوای سه‌گانه کشور طراحی و اجرا شود.

جمالی خواستار تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز در دانشگاه‌های استان شد و افزود: دانشگاه‌ها باید با صنعت، بازار هدف و برنامه‌های اجرایی دولت همراه شوند.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس دانشگاه قم با معرفی طرح آمایش آموزش عالی استان قم گفت: این طرح در سال ۹۲ و با حضور ۲۴ مرکز علمی و آموزشی در قم شروع به فعالیت کرد.

 رئیس بنیاد نخبگان استان قم نیز با بیان اینکه باید برای اشتغال‌زایی فارغ التحصیلان استان چاره‌اندیشی کرد، گفت: متأسفانه دانشگاه‌های قم متناسب با نیاز و زیست بوم استان دانشجو پذیرش و تربیت نمی‌کنند.

محمد محمدرضایی بر کارآمدی و نیاز رشته‌های دانشگاهی تأکید کرد و گفت: چرا باید استان قم که سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر زائر دارد در رشته‌های تخصصی گردشگری دانشجو تربیت نکند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از دانشجویان استان قم را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: واقعاً چند درصد از این بانوان در حوزه مدیریت خانواده تسلط دارند در حالی که قم یکی از شهرهای پر آسیب اجتماعی است.

حجت الاسلام عسکر دیرباز با بیان اینکه در طرح آمایش چشم‌انداز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است، گفت: در این طرح به مباحث محوری مانند تعداد دانشجو، رشته‌های تحصیلی، تعداد اعضای هیئت علمی و جایگاه دانشگاه‌های استان در سطح کشور و برنامه‌های ارتباطی دانشگاه‌ها و صنایع توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در برنامه‌های خود دانشگاه‌ها را به مشورت بگیرند، گفت: ضرورت دارد استادان و دانشجویان فراتر از فضای کلاسی و دانشگاهی با مراکز علم و فناوری و صنایع استان ارتباط مستمر و نتیجه بخش داشته باشند.

 حمیدرضا شوشتری با اشاره به اینکه هنوز شاخصه‌های دانش بنیانی علوم انسانی در سطح کشور طراحی نشده است، گفت: پارک علم و فناوری مهم‌ترین گزینه برای ارتباط با دانشگاه‌های کارآفرین است اما متأسفانه بسیاری از دانشگاه‌های استان از پیشنهادهای عملیاتی پارک برای ارتباط مفید و مستمر با برنامه‌های اقتصاد دانش بنیان استقبال نکردند.

مشاور آموزش عالی استاندار قم با بیان اینکه ایران ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل دکترا دارد، گفت: در حالی که جمعیت دانشجوی دکترای آمریکا فقط ۵۰ هزار نفر و با توجه به نیازهای اساسی جامعه آمریکا است.

در بخش دیگری از این نشست، معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم با تأکید بر اینکه جامعه هیچ چاره‌ای جز تکیه بر اقتصاد دانش بنیان ندارد، گفت: در حال حاضر استان قم دارای ۶۰ شرکت دانش بنیان و صاحب رتبه یازدهم در سطح کشور است.

انتهای پیام/ح

استکبار جهانی به دنبال کمرنگ کردن ارزش‌های نظام است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.