بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

بنادر مازندران پس از چهار دهه سکویی برای جهش اقتصادی استان فراهم کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،کشف اسکلت‌هایی از یک کشتی چوبی مربوط به دوره قاجاریه در سواحل نکا قدیمی‌ترین سند برای فعالیت تجاری کشتی‌ها در دریای خزر است.

کشتی بادبانی که کالا‌های روسی را برای فروش در بازار‌های ایران به بنادر سرمشهد (بابلسر) و آشوراده (بندرگز) منتقل می‌کرد ،جایی که در جنگ جهانی کاملا از بین رفت و دیگر از آن نشانی نیست.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

بنادر مازندران در گردونه رقابت بزرگ اقتصادی

بندر نوشهر تنها بندر قبل از انقلاب در مازندران بود که در بهترین وضعیت در طول یک سال دویست هزار تن کالا در آن جابجا می‌شد، حالا، اما تعداد بنادر استان پس از ۳۹ سال به چهار رسیده است.

بنادری که به دلایل متعدد از جمله جمعیت ۲۵۰ میلیونی کشور‌های حاشیه دریای خزر و نزدیکی به تهران منشا خدمات فراوانی برای کشورمان شدند.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

محمد تقی انزانپور مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به اینکه نوشهر تنها بندر استان است که پیش از انقلاب ساخته شده بود، گفت: بنادر فریدونکنار، امیرآباد و نکا پس از انقلاب ساخته شدند و ظرفیت سالانه تخلیه وبارگیری کالا در آن از ۲۰۰ هزار تن به بیش از ۱۹ میلیون تن افزایش یافت.

وی افزود: امیرآباد با ۱۵ پست اسکله ۷.۵ میلیون تن ٬نفتی نکا با مخازن ذخیره سوخت حدود ۸ میلیون تن، فریدونکنار ۱ میلیون و نوشهر ۲.۵ میلیون تن ظرفیت برای تخلیه و بارگیری کالا دارند.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

بندر فریدونکنار، نزدیکترین بندر به پایتخت

در میان بنادر کشور بندر فریدونکنار در فاصله کمتر از دویست کیلومتر با پایتخت قرار دارد با توجه به اراضی پسکرانه در صورت افزایش اسکله‌ها می‌توان ظرفیت این بندر را که اکنون حدود یک میلیون تن است تا سه میلیون تن افزایش داد.

جاده‌های سوادکوه ٬ هراز و قزوین سه جاده مهم و اصلی شمال کشور هستند که محموله‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی این بندر را به پایتخت منتقل می‌کنند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران می‌گوید: در سال‌های اخیر بخش خصوصی سرمایه گذاری مناسبی در بندر فریدونکنار انجام داد که ساخت ۳۱ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات که امسال بهره برداری می‌شوند ، از جمله این اقدامات است.

انزان پور گفت: برای افزایش ظرفیت‌های این بندر و افزایش رضایتمندی شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالا، کانال دسترسی و حوضچه‌ای بندر با ۲۰ میلیارد ریال در حال لایروبی است و قرار است برج کنترل مخابراتی نیز در این بندر ساخته شود که با توجه به راه اندازی سامانه مدیریت جامع بندری، آینده درخشانی برای این بندر متصور خواهد بود.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

بندر قدیمی نوشهر در حال نو شدن

ساخت بندر نوشهر سال ۱۳۰۹ هجری خورشیدی با مشارکت دو شرکت هلندی و بلژیکی آغاز شد و ساخت ان ۹ سال زمان برد جایی که با ۴۵ هکتار مساحت، سالانه کالا‌های ۵۰۰ فروند کشتی از کشور‌های حوزه دریای خزر را تخلیه و بارگیری می‌کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: پیش از انقلاب همزمان فقط چهار کشتی می‌توانستند کالا‌های خود را در آن تخلیه کنند، اما اکنون ۱۱ کشتی همزمان می‌توانند از آن خدمات بگیرند.

انزان پور می‌گوید: انبار‌های سرپوشیده این بندر نیز از ۴ هزار مترمربع در قبل از انقلاب به ۷۰ هزار مترمربع افزایش یافت و همه تجهیزات تخلیه و بارگیری موجود در بندر به روز شدند.

وی افزود: قبل از انقلاب کشتی‌ها با تناژ پایین وارد می‌شدند در حالی که اکنون با برخورداری از عمق ۵ متر کشتی‌هایی با ظرفیت ۶۵۰۰ تن در این بندر پهلو می‌گیرند.

بندر امیرآباد حلقه اتصال شمال و جنوب

این بندر با دارا بودن بیش از هزار هکتار اراضی پشتیبانی بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و تنها بندر کشور است که به اسکله رو رو راه آهن مجهز است و کالا‌هایی که از کشور‌های آسیای مرکزی در واگن‌های قطار به ایران حمل می‌شوند مستقیم از کشتی به خطوط ریلی کشورمان منتقل می‌شوند.

از سویی دیگر وجود ۱۰۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی بهمراه امکانات زیر بنایی وصرفه اقتصادی ناشی از مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی و معافیت مالیاتی برارزش افزوده بستر مناسب و امنی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در این بندر فراهم کرده است به گونه‌ای که اکنون سرمایه گذاران کشور ترکیه و قزاقستان در این بندر استراتژیک واحد‌های صنعتی ساختند.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

سیاوش رضوانی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: امیر آباد مولود انقلاب اسلامی و از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و نگین درخشان دریای خزر است.

وی گفت: با افتتاح فاز دوم توسعه بندر امیر آباد توسط ریاست محترم جمهوری در ابتدای سال ۹۶ ظرفیت اسمی این بندر از ۳،۵ میلیون تن به ۷.۵ تن رسیده است.

مدیر بندر امیر آباد به حجم صادرات در بنادر شمالی کشور اشاره کرد و افزود: ۶۷ درصد صادرات بنادر شمالی کشور اکنون از بندر امیر آباد انجام می‌شود.

رضوانی با اشاره به اینکه بندر امیر آباد تنها بندرشمالی متصل به شبکه ریلی است و ۲۰ کیلومتر شبکه راه آهن داخلی دارد افزود: اسکله رورو ریلی با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه اول سال ۹۷ بهره برداری خواهد شد.

مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد رویکرد جدید حاکم دربندر امیرآباد را توسعه صنعت گردشگری دریایی در کنار فعالیت‌های اقتصادی دانست و گفت: ۲۵ هکتار زمین در انتهای شرقی بندر امیرآباد در نزدیکی میانکاله برای توسعه صنعت گردشگری پیش بینی شده است و بزودی این زمین برای سرمایه گذاری در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

بندر نفتی نکا، مدرن‎ترین پایانه نفتی خزر

پایانه نفتی نکا در ۲۲ کیلومتری این شهرستان و در ساحل دریا ساخته شد تا نقش محوری خود را در انتقال فراورده‌های سوختی آسیای مرکزی ایفا کند.

تهران اولین قرارداد سواپ نفتی از کشور‌های آسیای مرکزی را سال ۱۳۷۵ منعقد و اولین محموله را نیز سال بعد از قزاقستان دریافت کرد متعاقب آن کشور‌های روسه و ترکمنستان نیز بندر نفتی نکا را برای سواپ نفت خود انتخاب کردند این کشور‌ها نفت خود را که باید به مشتریان خود در اقصی نقاط جهان تحویل می‌دادند، در نکا به کشورمان تحویل می‌دهند و معادل آن از طریق پایانه جزیره خارک در خلیج فارس به مشتریانش نفت تحویل داده می‌شود.

بنادر مازندران گذشته غبارآلود و فردایی روشن

رضوانی مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  به تاثیرراه اندازی سوآپ سوختی در افزایش روابط با دیگر کشور‌ها، مراودات بیش از پیش در تجارت انواع کالا‌های نفتی و غیرنفتی و ایجاد اشتغال در منطقه اشاره کرد و گفت: اگر چه سواپ نفتی مدتی در این بندر انجام نمی‌شد، اما از امسال با پیگیری‌های صورت گرفته سوآپ مواد نفتی در بندر نکا از سر گرفته شده است.

وی افزود: در حال حاضر میزان تخلیه و بارگیری مواد نفتی در بندر نکا با افزایش بیش از ۱۲ برابری به ۲۳۱ هزارو ۴۶۹ تن رسیده است.

دهه چهارم انقلاب اسلامی در حالی  آغاز می‌شود که فرصتی گرانبها برای ایجاد ثروت ملی از بنادر در شمال کشور فراهم شده است ظرفیت بی بدیلی که پیش از آن دیده نشده بود و اکنون نه تنها چهره منطقه را تغییر داده بلکه توسعه تجارت خارجی را فراهم کرده است.

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار