باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طرح کلید به کلید راهگشای بافت‌های فرسوده است/ دولت طرح بازآفرینی شهری را نیمه کاره رها نکند

بسیاری از توسعه گران معتقدند: تنها راه حل نوسازی بافت‌های فرسوده طرح کلید به کلید است که امیدواریم دولت آن را جدی‌ بگیرد.

طرح کلید به کلید راهگشای بافت‌های فرسوده است/ دولت طرح بازآفرینی شهری را نیمه کاره رها نکندبه گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری چند روز پیش با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

بر اساس این گزارش طرح ملی بازآفرینی شهری (نوسازی بافت‌های فرسوده) به عنوان یکی از کلیدی‌ترین طرح‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود که می تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت مسکن به ویژه  برای زوج‌های جوان داشته باشد. در 5 سال گذشته اقدامات انجام شده از سوی دولت کافی و لازم نبود و این در حالی است که تا سال 1400 باید 55 هزار هکتار خانه نوسازی شود، اما تنها 10 درصد از این خانه‌ها تا به امروز نوسازی شده است.

مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس چندی پیش در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت باید سالانه 55 هزار هکتار  بافت فرسوده را نوسازی کند، اما تا به امروز در این طرح موفق نبوده و تنها بخش کوچکی از این طرح بزرگ را نوسازی کرده است.

وی اظهار کرد: حیات شهری در این بافت‌ها کاهش یافته و ما باید با اجرا کردند برنامه‌های مناسب از تبدیل شدن بافت‌های فرسوده به انبار کالا جلوگیری کنیم.

کیان‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت تمام شده بازسازی بافت‌های فرسوده بسیار بیشتر از قیمت فروش آن است، در نتیجه باید با ایجاد انگیزه‌های لازم سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کنیم.

بر اساس این گزارش دولت در آیین طرح ملی بازآفرینی شهری دستور داد سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نوسازی شود و سود تسهیلات بازسازی این مناطق به 6 درصد کاهش یابد.

گفتنی است، دولت سعی دارد با اجرایی کردن این طرح‌ها انگیزه برای زندگی در این مناطق را افزایش دهد، اما در این حین باید انگیزه سرمایه‌گذاران را نیز تقویت کند.

** طرح جدید دولت نباید مانند گذشته نیمه تمام بماند

به همین منطور ایرج رهبر عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه وعده‌های دولت باید در این بافت‌ها عملیاتی و اجرایی شود، گفت: اگر دولت مانند سابق هیچ اقدامی در بافت‌های فرسوده نکند این برنامه نیز به مرحله اجرایی شدن نخواهد رسید.

وی در ادامه افزود: دولت در طرح ملی بازآفرینی شهری از مالکان این واحد‌ها تنها زمین آنها را در خاک کرده است، اما از آنجایی که مالکان بافت‌های فرسوده دیگر اعتمادی به توسعه‌گران ندارند، بنابراین دادن زمین از سوی آنها بی‌نتیجه خواهد ماند.

رهبر تصریح کرد: دولت باید در ازای زمین مالکان یک واحد آماده در اختیار آنها قرار دهد تا اعتماد آنها افزایش یابد.

وی یادآور شد: مالکان به هیچ وجه قانع نمی‌شوند که زمین خود را به مدت دو سال در اختیار توسعه‌گران  قرار دهند، بی‌آنکه واحد یا زمینی به جای آن دریافت کنند. دولت در این بخش باید از اراضی ذخیره شده در کنار بافت‌های فرسوده استفاده کند و این زمین‌ها را در اختیار توسعه‌گران قرار دهد.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه دولت تنها با اجرای طرح کلید به کلید در نوسازی بافت‌های فرسوده موفق خواهد شد، گفت: در گذشته اجرای این طرح نیمه کاره ماند و نوسازی بافت‌های فرسوده به نتیجه نرسید.

وی تأکید کرد: تنها راه حل اجرایی شدن طرح نوسازی بافت‌های فرسوده، طرح کلید به کلید است که امیدواریم دولت در اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهد تا انگیزه انبوه‌سازان در این بخش دو چندان شود.

بر اساس این گزارش چهار میلیون و 500 هزار نفر تنها در استان تهران ساکن بافت‌های فرسوده هستند، بنابراین دولت باید هر چه سریعتر اجرایی شدن این طرح‌ها را به کار گیرد.

دولت تسهیلات بافت‌های فرسوده را متفاوت‌تر از سایر تسهیلات مسکن به کار گرفته تا شاید زمزمه‌های رونق در این بافت‌ها نیز به گوش برسد. امیدواریم اجرای این طرح نیمه‌کاره نماند، زیرا چشم‌های بسیاری منتظر اجرایی شدن این طرح است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
بافت های فرسوده باید هرچه سریع نوسازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
سلام. خونه ما از خشت و گل هست باید کجا برای این طرح ثبت نام کنیم؟
آخرین اخبار