حذف آزمون از دوره ابتدایی و به دنبال آن تعطیلی مدارس تیزهوشان در دوره اول، موجب سردرگمی دانش آموزان و نگرانی آنها شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیمه بهمن ماه امسال بود که محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش خبر از ممنوعیت برگزاری آزمون در دوره ابتدایی را به طور رسمی رسانه‌ای کرد؛ با اعلام این خبر مطرح شد که مدارس تیزهوشان در دوره اول متوسطه هم حذف خواهد شد.

هرچند آموزش و پرورشی‌ها کاهش استرس دانش آموزان در دوره ابتدایی را دلیل ممنوعیت برگزاری آزمون اعلام کردند، اما به نظر می‌رسد این تصمیم بالقوه مثبت در زمانی نامناسب رسمی شد، زمانی که نه تنها به کاهش استرس دانش آموزان نمی‌انجامد بلکه موجی از بلاتکلیفی و سردرگمی را در جامعه ایجاد کرده است؛ از طرفی اظهارات چند پهلوی مسئولان آموزش و پرورشی بر بلاتکلیفی این تصمیم دامن زده است.

حذف آزمون پاک کردن صورت مسئله است

نارضایتی نخبگان از خبر تعطیلی مدارس تیزهوشان از یک سو و طرفداری کامل آموزش و پرورشی‌ها از این طرح از سوی دیگر به تدریج شرایطی دوقطبی در جامعه ایجاد کرده است که یک سوی آن نخبگان و سوی دیگر آموزش و پرورش هستند.

این دوقطبی بودن را می‌توان ناشی از تصویر آینده مبهم این تصمیم در شرایطی دانست که آموزش و پرورشی‌ها در تبیین این مساله چندان موفق نبودند، موضوعی که باعث نگرانی نخبگان از نادیده گرفتن توانایی‌شان شده است.

به دنبال این دوقطبی ایجاد شده و موج موافقان و مخالفان ،۱۶ بهمن ماه بود که نخبگان نخستین تجمع خود را مقابل وزرات آموزش و پرورش آغاز کردند و با ایجاد کمپین‌هایی سعی بر جلوگیری از تعطیلی مدارس تیزهوشان دارند.

روز گذشته دانش‌آموزان فعلی و گذشته مدارس تیزهوشان به همراه خانواده‌هایشان به همراه جمعی از خانواده‌های دانش‌آموزان کلاس ششمی مقابل مجلس تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را  به گوش نمایندگان برسانند.

طرح تعطیلی مدارس تیزهوشان؛ تعجیل یا تخریب؟! / آینده نخبگان مناطق محروم در ابهام

یکی از دانش‌آموزان گذشته تیزهوشان که اکنون سال اول دانشگاه تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خواسته خود را تصحیح روش آزمون اعلام کرد و گفت: به صرف اینکه آزمونی استرس‌آور است نباید جریان چندین ساله مدارس تیزهوشان را نادیده گرفت بلکه باید این روند را اصلاح کرد، در غیر این صورت با حذف آزمون، صورت مسئله را پاک کردیم.

وی بیان کرد: مدارس تیزهوشان ظرفیتی دولتی برای افراد تیزهوش محسوب می‌شود که با حذف این مدارس ظرفیت موجود حذف شده و فقط افرادی که تمکن مالی دارند امکان تحصیل در مدارس غیردولتی شاخص را پیدا می‌کنند حال آنکه سایر افراد تیزهوش و توانمند از این مسیر جا می‌مانند.

انکار و اصرار 2 روی سکه تصمیم آقای وزیر

چند روز پیش بود که وزیر آموزش و پرورش به دنبال این تصمیم و  حمایت از دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر گفت: در برنامه شهاب که از سال آینده به پایه هفتم می‌رسد دیگر دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر را از سایر دانش‌‌آموزان جدا نمی‌کنیم چرا که براساس اصول جدید تعلیم و تربیت در جهان امروز، بچه‌ها نباید از هم جدا شوند؛ بر این اساس در طرح شهاب دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و پس از شناسایی استعداد آنها، چند روز در هفته برنامه‌های خاص برای‌شان اجرا می‌شود و استعدادها پرورش می‌یابد تا در متوسطه دوم استعداد آنها شکوفا شود.

اما بطحایی روز گذشته در شورای سیاستگذاری گفت: آزمون مدارس تیزهوشان شامل مصوبه اخیر حذف آزمون می‌شود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش آموزان با استعداد‌های متنوع از طریق اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت می‌شوند.

از طرفی فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان بیان کرد: تعطیلی دوره اول سمپاد برای من خوشایند نبود و تلاش هم کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رای داد و معنایش این است که نتوانستیم رایی بر رد آن بگیریم. یقینا باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم. 

و این مسئله در حالی است که دانش آموزان تیزهوشان معتقدند  چطور به یکباره دانش آموز بعد از 9 سال تحصیل در آموزش عمومی از متوسطه دوم وارد مدرسه خاص شود و از همه ظرفیت‌ها بهره گیرد در حالی که سه ساله پایانی تحصیل صرفا بر کنکور تاکید می‌شود.

طرح تعطیلی مدارس تیزهوشان؛ تعجیل یا تخریب؟! / آینده نخبگان مناطق محروم در ابهام

مناطق محروم، بازنده اصلی حذف مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان بستری دولتی برای شناسایی استعداد‌های برتر دانش آموزان در کشور و به ویژه مناطق محروم محسوب می‌شوند چراکه شاید در سایر مناطق فرصت شکوفایی استعداد‌ها وجود داشته باشد، اما این پتانسیل در مناطق محروم در کمترین شانس خود قرار دارد و تعطیلی مدارس تیزهوشان  تعطیلی شناخت استعداد‌های برتر را به دنبال دارد.

حمید رضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روش‌های جایگزین برای شناسایی استعداد‌های برتر و کارایی طرح شهاب عنوان کرد: طرح شهاب برای شناسایی نخبگان در مدارسی است که به تیزهوشان دسترسی ندارند و پس از این شناسایی سعی می‌شود که دانش آموز از طریق مدارس تیزهوشان تحت کنترل و آموزش قرار گیرد حال با نبود این مدارس و در نقاط دور دست چه طور می‌توان طرح شهاب را اجرایی کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه همه استدلال‌هایی که تاکنون برای حذف آزمون ورودی دوره ابتدایی مطرح شده به دلیل تعطیلی مدارس تیزهوشان است، اظهار کرد: باید مجلس بررسی‌های لازم را برای این مصوبه داشته باشد تا بهترین تصمیم در این خصوص اتخاذ شود.

حال باید دید طرفداری صرف آموزش و پرورش از این تصمیم با ارزیابی تمامی زوایای موجود و بدون عقاید رادیکالی بوده است یا خیر و جریان نخبه پروری که در سراسر دنیا به عنوان یک ظرفیت ویژه محسوب می‌شود در مسیری صحیح حرکت می‌کند چرا که بهره مندی از ظرفیت نخبگان واقعی کشور به افزایش بهره وری کشور و حتی در مواردی جهان کمک می‌کند همانطور که کم نبودند نخبگانی ایرانی که در سطح ایران و جهان افتخار آفرینی کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه زودتر مدارس تیزهوشان حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
اشتباه بزرگی کردند،این کار به نفع مافیای غیرانتفاعی ها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
مگه الان تو ابتدایی غیرانتفاعی نیست
-
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
تنها مخالف حذف مدارس تیزهوشان موسسات آموزشی هستند
-
مسعود
۱۰:۱۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
با سلام - بهترين كار ممكن كه انجام شد . چرا انگيزه درس خواندن را ازساير كودكان ميگيريم ؟ من به عنوان يك پدر موقع ثبت نام گيج ميشم !!! نمونه مردمي - دولتي - تيز هوشان - عير انتفاعي در مدل هاي مختلف !!! و هر كدام هم به نوعي از سيستم آموزشي خود تعريف مي كنند كه اگه اگر بچه شما در غير از سيستم ما درس بخواند هيچي نمي شود !!!
اي كاش بزودي همه مدارس يكسان شوند .
-
انسان
۰۹:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
آموزش و پرورش کار خوب انجام داده است.درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
آموزش و پرورش کار خوب انجام داده است.درود
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
تعطیل نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
چی بگم واقعا ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
کسی نگفته معدل بیسته نخبه است . آزمون مشخص می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
آزمونها استاندارد نیست
Iran (Islamic Republic of)
راحله محمدلو
۰۲:۰۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
من مخالف این عملکرد وزارت اموزش وپرورش هستم اگه میخواست ازمون تیز هوشان رو حذف کنه چرا اخر سال اون هم موقع ثبت نام این ازمون یادش افتاده وبعد از این همه استرسی که بچه ها کشیدند وخانواده ها این همه هزینه نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
بنده با حذف مدارس نمونه موافق هستم . انشا الله زمینه ای ب ای حذف کنکور گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
بنده با حذف مدارس نمونه موافق هستم . انشا الله زمینه ای ب ای حذف کنکور گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
موافق تعطیلی مدارس تیزهوشان ونمونهدهستم اگر هم خواستند هر استان فقط یک مدرسه نه برای هر شهرستان یک مدرسه مگر یک شهرستان مثلا چند نخبه دارد که در پایه اول راهنمایی دوکلاس دانش آموز تیز هوش پذیرش می شود برای هر استان یک مدرسه در هر مقطع کافی است
Iran (Islamic Republic of)
صادقی اهواز
۲۳:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام

باید تمام مدارس یکسان شوند .
اختلاف طبقاتی را باید از بین برد .
وقتی در کلاسی همه قوی و یا ضعیف باشند . جریان آموزش و تعامل بین دانش آموزان از بین می رود .
جریان فرار مغزها اتفاق می افتد
آنهایی که با حذف آزمون مخالف هستند. خود را تافته جدا بافته می دانند .
وجود این آزمونها باعث استرس بچه ها و خانواده ها شده است .
مافیای آموزش کمر خانواده ها را در چشم و هم چشمی شکسته است .
در این آزمونها سودهای میلیاردی وجود دارد .
با تهیج و اغفال بچه های مردم بر خانواده ها فشار وارد می کنند .
خیلی از بچه در اثر این استرسها مشکل روانی پیدا کرده اند و گروهی هم این میان سود مالی فراوان می برند .
باید مدارس را تجهیز کنند تا تمام بچه ها خوب درس بخوانند و معلمها خوب درس بدهند .
وجود این آزمونها و چنین مدارس خاص باعث شده است خیلی ها از قطار آموزش جا بمانند و نسبت به درس کم محلی کنند . ترک تحصیل می کنند . و خدا می داند سرانجامش به کجا می رسد .
وقتی بچه ای ضعیف است ام کناری اش درس بهتری دارد همنشینی به سمت نتیجه مثبت گرایش پیدا می کند .
بچه ها را از هم محروم نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۷:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
عالی فرمودید .حتما معلم هستید ومی دونید کلاسی که شاگرد زرنگ نداره همه به سمت درس نخوندن تمایل پیدا می کنن و چه بسا کارهای خلاف رواج بیشتری پیدا می کنه .باید عدالت اجتماعی رعایت بشه .این حرف شما 1000 تا مثبت داره
Germany
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
اتفاقا این تصمیم آموزش پرورش بسیار عالی بود چون با وجود این مدارس تمام نخبگان و باهوش ها در یک جا جمع بودند و مابقی در مدارس عادی ولی الان با این طرح دانش آموزان نخبه و عادی وقتی در یک کلاس باشند حس رقابت هم بیشتر میشه و دانش آموزان عادی یک یا چند الگوی نخبه سر کلاس دارند
۱۲۳
آخرین اخبار