ابتکار در کرمان؛

احزاب به مسائل اجتماعی نیز ورود کنند

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در نشست با شوراها، تشکل‌های مردمی، نمایندگان احزاب، نخبگان و کار آفرینان استان کرمان، حول محور گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی صحبت کرد.

احزاب به مسائل اجتماعی نیز ورود کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معصومه ابتکار دراجتماع نخبگان وکارآفرینان ونمایندگان تشکل‌های مردمی استان در تالار اجتماعات شهید مرتضوی استانداری کرمان گفت: ما برای پیشبرد مسائل اجتماعی در زمینه خانم‌ها و خانواده، وضعیت محیط زیست و اشتغال نیازمند برنامه ریزی صحیح در استان هستیم.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای با استان تفاهم نامه درخصوص برنامه توسعه خانواده وزن داشتیم که در همه کشور آن را امضا کنیم، این یکی از برنامه‌های مهم در زمینه خانواده و زنان است.

ابتکار با اشاره به اینکه یکی از ابعاد مهم در دولت قانونمند و توانمند کردن مشارکت مردم در قالب سازمان‌های مردم نهاداست، اظهار کرد: دولت باید خصوصی سازی کند و جایی لازم است کار را به مردم بسپارد.

رئیس حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد:ما از نزدیک با آسیب‌های استان آشنا شدیم، خیریه‌های توانمند، تشکل‌های مردمی برای آموزش و مهارت افزایی نقش اساسی دارند ودولت باید جهت دهی کند.

وی سپس افزود:در مسائل مختلف مشکل این بود که دولت بیش از حد ورود پیدا کرد در حالیکه در همه جای دنیا دولت زیر ساخت‌ها وفضای امن را فراهم می‌کند، مردم نیز باید آینده نگری و مطالبه گری داشته باشند که در کشورما دولت یازدهم و دوازدهم این جهت گیری را درحمایت از تشکل‌های مردم نهاد دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه احزاب و تشکل‌ها می‌تواند در جهت کار آفرینی موثر باشد گفت:احزاب و تشکل‌ها همچنین می‌توانند در اشتغال پایدارو روستایی موثر باشند، دانشگاهیان و نخبگان نیز باید بحث توان افزایی را ایجاد کنند تا ما بتوانیم اشتغال پایدار را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت:بحث توانمند سازی در حوزه اشتغال از برنامه‌هایی است که ما داریم، کار آفرینی در حوزه‌های محیط زیست یعنی مشاغل سبز، فاز دوم تاب آوری مقابله با آسیب‌ها، قانون و دستور العمل دولت دوازدهم است که ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی و کلیدی را زنان بر عهده بگیرند.

وی گفت:یکی از مسائل بعدی که مهم است موضوع سلامت جامعه که ریشه در سلامت خانواده دارد، ما گفت: وگوی ملی خانواده‌ها را شروع کرده ایم که ضرورت کنونی جامعه ماست و باید از درون خانواده شروع کنیم و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

ابتکار اظهار کرد:احزاب علاوه برنگاه سیاسی، باید نگاه اجتماعی هم داشته باشند، امروز محیط زیست از عواملی است که پیش برنده است چرا که آسیب دیدن محیط زیست باعث پدیده مهاجرت و خالی شدن روستا‌ها و در نتیجه آن ایجاد حاشیه نشینی می‌شود که خود بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را به دنبال می‌آورد.

رئیس حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد:توجه به روستا و اشتغال و توانمند سازی و تاب آوری در روستا‌ها برای ما بسیار مهم است.

ابتکار با اشاره به اینکه درصد بیکاری زنان تحصلیکرده در استان کرمان دو برابر بیکاری مردان است اظهار داشت: این نرخ در کشور و حتی در برخی از استان‌ها بیشتر است.

وی تصریح کرد: بانوان باید در مسائل اشتغالی غیر سنگین مانند فناوری‌های نوین و کارآفرینی‌های متعدد مشغول شده و دو لت زیر ساخت و بستر این مسائل را فراهم کند.

معاون رئیس جمهور ابراز کرد: طرح گفتگوی ملی خانوادگی که یکی از زیر مجموعه‌های آن گفتگوی بین نسلی است باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود که مقدمات ان انجام شده است.

وی بر شنیدن صدای همه نسل‌ها به ویژه دهه هفتادی‌ها که با پیشرفت‌های دیجیتالی امروز اندکی نگرش متفاوت نسبت به گذشتگان دارند تاکید کرد وبیان داشت: این موضوع در این طرح دیده شده است، دولت به تنهایی نمی‌تواند کار کند ونیاز به مشارکت ومطالبه گری مردم دارد.

حمیدرضا رشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز دراین جلسه با اشاره به تدوین سند سلامت زنان استان کرمان گفت:: با توجه به اینکه جمعیت استان کرمان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و نیمی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند پس سلامت زنان نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی افزود: مرگ و میر زنان در برخی از گروه‌های سنی کمتر از مردان است، اما زنان آسیب پذیرتر هستند.

رشیدی اظهار کرد: هدف از تدوین این سند، حفظ و ارتقای سلامت زنان استان کرمان در ابعاد جسمی روانی معنوی و اجتماعی و ارتقای سلامت زنان استان کرمان در راستای ارزش‌های متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش در جهت رفع موانع اجتماعی فرهنگی و سیاسی است.

رشیدی گفت: بیشترین درصد اعتیاد زنان در کشور در استان خراسان، تهران و کرمان است و علت آن وجود دیدگاه‌های نادرست در جامعه در خصوص اعتیاد زنان، ضعف برنامه‌های مبارزه با مصرف مواد، آسیب‌های اجتماعی، نقص و کمبود قوانین حمایتی در حوزه زنان و دسترسی محدود به خدمات درمانی ترک اعتیاد است.

وی اظهار داشت: بیشترین علت مرگ و میر در زنان به علت بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، مواد مخدر و بیماری‌های روحی و روانی و بیماری‌های تنفسی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: هرچقدر دانشگاه علوم پزشکی تلاش کنند تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌تواند ایفای نقش کنند و نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف برای بالا بردن این درصد است.

محمدجواد فدایی معاون استاندارکرمان نیزدر این جلسه گفت: استان کرمان جز استان‌هایی بوده است که به دنبال روش‌های نو و تازه برای توسعه بوده است و در زمان استانداری رزم حسینی هم همین رویه را دنبال می‌کند.

وی افزود: به خصوص در بحث معین‌های اقتصادی برای توسعه مناطق مختلف استان کار‌های خوبی شده است هرچند علی رغم اینکه دولت امکاناتی را در اختیار قرار داده است، ولی تناقض‌هایی وجود دارد که توسعه انجام نمی‌شود و یا کند انجام می‌شود.

فاطمه السادات حسینی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز دراین جلسه از رتبه برتر مشارکت اقتصادی بانوان کرمان در کشور خبرداد وگفت: ما طرح‌های ملی داریم که می‌تواند برای سایر استان‌ها مطرح شود و زنان همان طور که تاثیر گذاری و تاثیر پذیری در پیروزی انقلاب داشته باشند در ادامه انقلاب هم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: طرح صبا بانو و طرح شورای راهبردی زنان فرهیخته که برای اجرای آن ما ۳۰ صنف را شناسایی کرده ایم، می‌تواند در تصمیم گیری‌ها مفید باشد این طرح برای تحکیم خانواده و تعالی جایگاه زن در جامعه نقش آفرینی می‌کند.

درپایان تمبر وکتاب‌های حوزه سلامت نیز رونمایی شد.

در این جلسه جزینی مدیر کل محیط زیست استان کرمان گفت: باید فرهنگ زیست محیطی داشته باشیم‌. آنچه برای ما مهم است از عزت مردم در عرصه زیست محیطی دفاع کنند‌ .


وی افزود: توانمند سازی جامعه و متکی بودن بر ایننجیوها در دولت ۱۱، ۲۲ تشکل زیست محیطی داشتیم، مشارکت مردم در عرصه سلامت
به دنبال اقتصاد سبز باشیم یعنی اینکه رشد و تولید اقتصاد را داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام/ح

معاون رئیس جمهور برتوجه به نقش اجتماعی احزاب تاکید کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار