تشکیل کار گروه پکن و مانیل برای اکتشاف مشترک گاز و نفت در دریای مورد مناقشه چین

مقامات چین و فیلیپین گروهی را به منظور تعیین روشی برای اکتشاف نفت و گاز در دریای مورد مناقشه چین تشکیل دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، فیلیپین و چین برای تشکیل یک گروه ویژه به منظور پیدا کردن روشی مشترک برای اکتشاف نفت و گاز در دریای جنوبی چین به توافق رسیدند. آنها قرار است این کار را بدون پیش کشیدن بحث حاکمیت این دریا انجام دهند.

چین ادعای مالکیت بخش زیادی از این دریا را -که تجارت در آن سالانه به 3 میلیارد دلار می‌رسد- دارد. از طرفی برونئی، مالزی، تایوان، ویتنام و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.

سفیر فیلیپین در چین عصر سه‌شنبه پس از اینکه مقامات دو کشور برای دومین بار برای کاهش تنش‌های نظامی با هم ملاقات کردند به خبرنگاران گفت: «این فقط آغاز یک فرآیند است».

به گفته او، تشکیل این کارگروه برای همکاری در بخش انرژی یک موفقیت است.

رسیدن به چنین توافقی بسیار حساس و پیچیده است. طرح توسعه مشترک برای نخستین بار در سال 1986 مطرح شد، اما مسئله حاکمیت این دریا از اجرا شدن آن جلوگیری کرد.

اما زمان برای فیلیپین -که به شدت به واردات انرژی برای تامین سوخت اقتصاد رو به رشدش نیاز دارد- بسیار مهم است. از آنجایی که تنها منبع گاز طبیعی فیلیپین یعنی میدان گازی «مالاپایا» تا سال 2024 به طور کامل تخلیه می‌شود، شرایط این کشور بسیار پیچیده است.

به گفته این مقام فیلیپینی، گروه دیگری نیز برای رسیدگی به مسئله حاکمیت و جلوگیری از بالاگرفتن هرگونه بحرانی تشکیل شده است. فیلیپین در سال 2011 کشتی‌های چین را به ایجاد مزاحمت برای یک کشتی که به منظور اکتشاف نفت و گاز در «ریید بنک» نزدیک جزایر «اسپراتلی» مشغول به گشت‌زنی بود متهم کرد.

فیلیپین شکایت خود را در دیوان دائم داوری در لاهه در سال 2013 مطرح کرد. حکم این دادگاه در سال 2016 که چین آن را به رسمیت نشناخت این بود که «ریید بنک» در محدوده 200 مایل دریایی منطقه اقتصادی فیلیپین است در نتیجه این کشور حق استخراج منابع آن را دارد.

 انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار