دلایل ناکامی ورامینی ها در لیگ برتر والیبال؛

شهرداری‌چی‌های ورامین و کمبودهای حرفه‌ای در والیبال

تیم والیبال شهرداری ورامین در حالی از رسیدن به مرحله نیمه نهایی لیگ والیبال بازماند که بدون شک دلایل زیادی در این ناکامی موثر بود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم والیبال شهرداری ورامین امسال در شرایطی پا به لیگ برتر گذاشت که مشخص نبود تا چه حد از تیم بحران‌زده و سراسر معضل ِ فصل قبل فاصله دارد. خیلی‌ها از همان ابتدا خواستار این شدند که اگر قرار است ورامینی‌ها باز در لیگ برتر نماینده داشته باشند بهتر است سخت‌گیری‌ها در قبال این تیم صورت بگیرد تا همچون فصل قبل شاهد مشکلات متعدد و اخبار مبنی بر انحلال این تیم به گوش نرسد.

ورامینی‌ها لیگ برتر سی و یکم را با حضور فرهاد نفر زاده و جذب چند بازیکن جوان آغاز کردند. هر چند به دلیل اینکه بازیکنان مورد نظر باید خدمت سربازی خود را می‌گذراندند راهی تیم رعد پدافند کاشان شدند. مدتی بعد فرهاد نفرزاده نیز این تیم را ترک کرد و مانند روال سال‌های پیش هدایت تیمی را عهده دار شد که سربازان والیبال را در دل خود داشت.

ورامینی‌ها در دو هفته اول لیگ باید به مصاف دو تیم مدعی مسابقات یعنی بانک سرمایه و پیکان می‌رفتند تا آغاز سختی در مسابقات داشته باشند. با این حال و در شرایطی که ورامین بازی نخست لیگ را به بانک سرمایه پر ستاره واگذار کرد اما با شکست دادن تیم پیکان در بازی دوم نشان داد که حضوری قدرتمندانه در لیگ امسال دارد.

ورامین در طول فصل و در مرحله مقدماتی فراز و نشیب زیادی داشت و در میانه‌های فصل با تغییراتی در کادر فنی نیز مواجه شد و محمد ترکاشوند جایگزین فرهاد نفرزاده شد. با تمام این تفاسیر و در روزهایی که به نسبت فصول قبل کمتر اخباری مبنی بر مشکلات مالی و منحل شدن تیم ورامین به گوش می‌رسید این تیم موفق شد به عنوان تیم چهارم در مرحله مقدماتی راهی پلی آف شده و در این مرحله حریف تیم پنجم یعنی پیکان شود.

پیکانی‌ها بر خلاف شهرداری ورامین نتایج خوبی در مرحله مقدماتی نگرفتند و با وجود اینکه از لحاظ بضاعت مالی و بهره‌مندی از مهره‌های تاثیرگذار اصلا قابل قیاس با تیمی مانند شهرداری ورامین نبودند، اما در پایان مرحله مقدماتی نتوانستند بالاتر از ورامین قرار بگیرند.

ورامینی‌ها نیازمند حرفه‌ای‌تر شدن / «شهرداری ورامین» و همه کمبودهایش!

**پلی‌آفی که پیکان را از بحران خارج کرد!

زمانی که دو تیم پیکان و ورامین در مرحله نخست پلی آف حریف هم شدند، کارشناسان و اهالی والیبال پیش‌بینی‌های مختلفی داشتند. در این بین برخی‌ها مدعی بودند پیکان همچون مسابقات دور مقدماتی مقابل ورامین به مشکل خواهد خورد و کار سختی برای صعود دارد و از طرفی برخی‌ها عنوان می‌کردند که پیکانی متحول شده را در پلی آف خواهیم دید. شکست ورامین در بازی خانگی که نبرد نخست دو تیم در پلی آف بود، نشان داد که گروه دوم کارشناسان پیش‌بینی دقیق‌تری ارائه داده‌اند.

در بازی دوم نیز با نتیجه مشابه 3 بر صفر که در بازی اول نیز رقم خورده بود، ورامین بازنده شد تا از صعود به نیمه نهایی بازماند. درست مانند فصل قبل که مقابل سایپا تن به شکست داد و نتوانست راهی چهار تیم برتر مسابقات شود. تیم شهرداری ورامین  به دلایل مختلفی نتوانست در مرحله پلی آف جلودار تیم پیکان شود. در تیم پیکان بازیکنانی که در بازی رفت دو تیم شهرداری ورامین و پیکان تهران موثر بودند در بازی دوم نیز اثرگذاری فوق العاده‌ای داشتند. در این بین «کی وان دیک» پشت خط زن هلندی تیم پیکان عالی کار کرد و حملاتش بسیار خوب تبدیل به امتیاز شد. پشت خط زن هلندی تیم پیکان بدون شک یکی از دلایل مهم شکست ورامین در این مسابقه بود. بازیکنی بسیار موثر که در مرحله مقدماتی فرصت چندانی برای حضور در ترکیب پیکان پیدا نکرده بود اما در دو بازی با ورامین کولاک کرد.

ورامینی‌ها نیازمند حرفه‌ای‌تر شدن / «شهرداری ورامین» و همه کمبودهایش!

نبود حسن شیرکوند را می‌توان یکی دیگر از دلایل شکست ورامین دانست. در والیبال امروز دریافت اول که توپ را به پاسور می‌رساند بدون شک بسیار موثر است، نبود شیرکوند به تیم ورامین از این ناحیه ضربه زد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، غیبت محمد محمد کاظم به دلیل سرماخوردگی در این بازی بود. غیبتی که تیم ورامین را در پست پشت خط زن با مشکل مواجه کرد. ورامینی‌ها جز زدن سرویس ریسکی برنامه خاصی در این دو نبرد حساس نداشتند که این برنامه برای پیروزی مقابل پیکان کافی نبود. به نظر می‌رسید تیم شهرداری ورامین در این دو بازی در حد تیم چهارم جدول کار نکرد و می‌توانست بهتر عمل کند. بازی پلی آف نیاز به آمادگی بهتر و شرایط فنی ایده آل تری داشت که ورامینی‌ها از پس آن برنیامدند.  تمام این موضوعات موجب شد تیم محمد ترکاشوند نتواند مقابل پیکان با انگیزه و پر روحیه که برای جبران ناکامی‌هایش در مرحله مقدماتی راهی پلی آف شده بود، کارایی لازم را داشته باشد و در نهایت از رسیدن به جمع چهار تیم بازماند.

**لزوم حرفه‌ای‌تر شدن برای ورامینی‌ها

تیم ورامین نسبت به قبل مشکلات کمتری داشت اما چینش اولیه این تیم توسط فرهاد نفرزاده با بازیکنان جوان انجام شد که بعد به دلیل برخی مشکلات این بازیکنان به تیم دیگری رفتند و ترکیب متفاوتی را شاهد بودیم. با این حال تیم ورامین نسبت به فصل قبل از لحاظ مالی حداقل مشکلات کمتری داشت هرچند مشکلات به صفر نرسیده بود و باز هم فردی مانند حسن شیرکوند که به نوعی مغز متفکر تیم ورامین است در طول فصل بارها درگیری‌های غیر والیبالی از جمله پاس کردن چک بازیکنان، رفع مشکلات مالی، مذاکره با مسئولان و ... داشت.

درگیری‌هایی که بدون شک روی ذهن و روند فعالیت‌های فنی یک بازیکن تاثیرگذار خواهد بود. تیم شهرداری ورامین پتانسیل خوبی دارد و با بهره‌مندی از تماشاگرانی که همیشه از این تیم حمایت می‌کنند، می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی والیبال ایران باشد، هر چند برای رسیدن به این جایگاه نیاز به تفکری حرفه‌ای تر وجود دارد. تفکری که بتواند از تیم شهرداری ورامین یک تیم با کلاس بالاتر و فارغ از دغدغه‌های مدیریتی بسازد. تیمی که از همان ابتدا تمرکزش تنها و تنها روی مسائل فنی باشد و از دیگر مسائل دور بماند.

ورامینی‌ها نیازمند حرفه‌ای‌تر شدن / «شهرداری ورامین» و همه کمبودهایش!

موضوع دیگری که تیم وارمین برای حضورش در سالهای بعدی باید به آن توجه کند بحث فرهنگ سازی در بین هوادرانش است. هواداران تیم ورامین که تعدادشان نیز زیاد است، باید نگاهی حرفه‌ای‌تر پیدا کنند که این نگاه تنها زمانی حرفه‌ای ‌تر خواهد شد که از سوی تیم و مسئولان باشگاه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. هواداران ورامینی همان‌قدر که حامی تیم‌شان هستند، اغلب در مقابل شکست تیم ورامین یا بعضا اشتباهات داوری که به ضرر تیم‌شان است، برخوردهای خارج از شانی از خود ارائه می‌دهند که به هیچ عنوان در ورزش قابل قبول نیست. قطعا والیبال نیاز به هوادار و تماشاگر دارد.تیم‌ها و باشگاه‌ها وظیفه دارند که این فرهنگ‌سازی را در بین هوادارانشان ایجاد کنند.

ورامینی‌ها نیازمند حرفه‌ای‌تر شدن / «شهرداری ورامین» و همه کمبودهایش!

ورامینی‌ها برای بهتر شدن نیاز دارند که حتما در سطح حرفه‌ای‌تری فعالیت کنند و شرایط این تیم را از همین امروز برای حضوری بهتر و شایسته‌تر در لیگ بعدی فراهم کنند.

 انتهای پیام/

دلایلی که ورامین را از حضور در نیمه‌نهایی محروم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار