سوغات روحانی از هند چه بود؟+ تصاویر

در این گزارش مهمترین رویدادهای سفر رئیس‌جمهور به هند را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روحانی به دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند برای دیداری رسمی و سه روزه، پنجشنبه وارد هند شد و سفر خود را از حیدرآباد آغاز کرد. حیدرآباد خانه گروه بزرگی از ایرانیان است که بیشتر آنها از استان یزد برای تجارت و زندگی در طول چند صد سال گذشته به این شهر مهاجرت کرده‌اند. 

رئیس جمهوری به هنگام ورود به حیدرآباد مورد استقبال مقامات هند و ایرانیان مقیم این شهر قرار گرفت.

در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

برخی از ایرانیان هم در طول مسیر عبور رئیس جمهور تجمع کرده و پارچه نوشته‌هایی درباره روابط ایران و هند و همچنین خوشامد گویی به روحانی در دست داشتند.

مقاماتی همچون  محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و هیاتی مرکب از فعالان اقتصادی و تجاری بخش خصوصی رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند.

رسانه‌های هند همزمان با ورود روحانی به صورت گسترده ورود رئیس جمهور کشورمان را پوشش دادند و این سفر را در روابط دو کشور و گسترش همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای مهم خواندند. 

روحانی در ابتدا با علما و روحانیون حیدرآباد دیدار و گفت‌وگو کرد و خطاب به آنان گفت: پیام ملت ایران، دوستی و روابط نزدیکتر با ملت بزرگ هند است و ما خواهان روابط صمیمانه‌تر و نزدیکتر با این کشور در تمام زمینه‌های ممکن هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه با همه کشورهای اسلامی و منطقه است ، اظهار کرد: نمی‌خواهیم با هیچ کشور اسلامی و کشورهای منطقه و ملت‌های دوست خود، فاصله داشته باشیم و اگر مشکلی در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامی نیست بلکه با منطق، استدلال و گفت‌وگو می‌توان مسایل را برطرف کرد.(متن کامل سخنرانی رئیس‌جمهور را اینجا بخوانید)

بازدید روحانی از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد

در روز دوم این سفر روحانی از آثار تاریخی قطب شاهیان در حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانای هند بازدید کرد.گفتنی است؛ سلسله قطب شاهیان در سال ۱۵۱۸ میلادی در منطقه حیدرآباد در جنوب هندوستان تاسیس و در سال ۱۶۸۷ میلادی نیز منقرض شد.

در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

سلاطین قطب شاهی شیعه و در قلمرو پادشاهی قدرتمند خود زبان و فرهنگ فارسی را گسترش دادند. سلاطین قطب شاهیان پیوسته با توجه به سابقه قومی و علائق مذهبی، روابط بسیار نزدیکی با ایران و شاهان صفوی داشتند.

 در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

اعلام آمادگی ایران برای تامین انرژی هند

سپس رئیس‌جمهور در جمع نمازگزاران حیدرآباد هند حاضر شد و گفت: امروز در نماز جمعه حیدرآباد شرکت کردیم تا بگوییم صدا، هدف و نوای ما در دنیای اسلام یکی است.

وی  ادامه داد: اگر ما مسلمانان متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی کرد به مسلمانان فلسطین تجاوز کند.

روحانی تصریح کرد: ایران اعلام می کند با توجه به منابع غنی انرژی و نفت و گازش تامین کننده انرژی هندوستان خواهد بود.

آخرین دیدار روحانی در حیدرآباد دیدار با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند بود. صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان در این دیدار رنگ و بویی برجام داشت و گفت: حاکم فعلی آمریکا بیش از یکسال است می خواهد برجام را از بین ببرد و هر بار می گوید این آخرین امضای من است.(مشروح این دیدار را اینجا بخوانید)

در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

رئیس‌جمهور عصر جمعه حیدرآباد را به مقصد دهلی نو ترک کرد. وی در فرودگاه دهلی نو گفت: در حیدرآباد دیدارهای خوبی با مردم مسلمان و همچنین با علماو فرهیختگان و ایرانیان مقیم هند انجام شد . این سفر رسمی در حقیقت در دو بخش فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است که بخش فرهنگی آن در حیدرآباد انجام گرفت.

اهدای هفت آموزه مهاتما گاندی به رییس جمهور

روحانی روز شنبه در جریان سفر به هندوستان ضمن نثار تاج گل و ادای احترام،دفتر یادبود یادمان ماهاتماگاندی را امضا کرد و هفت آموزه مهاتما گاندی که به یادگار به رییس جمهوری ایران اهدا شد.

در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

 

در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

 سوغات روحانی از هند چه بود؟+ تصاویر

سوغات روحانی از هند چه بود؟+ تصاویر

دیدار بعدی رئیس‌جمهور روز شنبه با سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند بود. رئیس جمهور  در این دیدار روابط تهران و دهلی نو را روابطی رو به توسعه خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط همه جانبه با هندوستان، هیچ محدودیتی قائل نیست و از هر ابتکاری برای ایجاد جهش در این روابط استقبال می‌کند.(متن کامل خبر را اینجا بخوانید).

امضای 15 سند و تفاهمنامه میان ایران و هند

همچنین در جریان این سفر جمهوری اسلامی ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک ، 15 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.(محورهای این 15 سند همکاری را اینجا بخوانید).

روحانی بعد از دیدار با نخست وزیر هند در جمع محققان و اندیشمندان موسسه ORF هندوستان حضور یافت و تصریح کرد: اگر آمریکا در برجام پیمان بشکند، دولت و ملت آمریکا پشیمان خواهند شد.

در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

 روحانی در جریان سفر با رئیس‌جمهور،معاون رئیس جمهور و رئیس مجلس سنا هندوستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.(متن کامل این دیدار را اینجا بخوانید).

 در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

دیدار بعدی رئیس‌جمهور سپس با جمعی از جامعه پارسیان هندوستان بود. او در این نشست تاکید کرد که پیشرفت کشور، پیشرفت همه ایرانیان و فرهنگ و تمدنی باستان ما است و نباید پیوندمان با نسل های گذشته را فراموش کرده و از یاد ببریم؛ همچنین در این دیدار سه تن از نمایندگان جامعه پارسیان نیز دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را برای تقویت همکاری ها بیان کردند.

 در سفر سه روزه روحانی به هندوستان چه گذشت؟+ تصاویر

گفتنی است که در پایان دیدار رسمی روحانی از هند دو کشور در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که تعاملات موجود را از طریق تبادل دیدارهای دوجانبه در تمامی سطوح، گسترش دهند.(متن بیانیه مشترک را اینجا بخوانید).

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از سفر سه روزه به هندوستان صبح یکشنبه به تهران بازگشت.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
درود بر روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
خوبه
آخرین اخبار