راه‌های موثر برای درمان یبوست

برای اینکه بتوانید از درد یبوست خلاص شوید می توانید از طب سنتی و ترکیبات آن بهره بگیرید. در این مطلب معجون هایی برای درمان این مشکل به شما پیشنهاد می دهیم.

راه‌های موثر برای درمان یبوستبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛دشواری در تخلیه‌ی روده را یبوست  می‌نامند که معمولا با سفت شدن مدفوع همراه است. به عبارت دیگر در یبوست، مدفوع معمولا کندتر از حالت عادی از دستگاه گوارش عبور کرده و دفع می‌شود.«مرکز ملی دیابت، بیماری‌های گوارشی و کلیوی» (National Institute of Diabetes, Digestive and Kidney Diseases) زمانی فرد را دچار یبوست می‌داند که کمتر از ۳ بار در هفته قضای حاجت داشته یا مدفوع خشک، سفت و کوچک، و دفع آن با درد یا دشواری همراه باشد.

این معجون ضدیبوست

مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر ، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر است. این شربت تقریبا برای تمام مزاج ها مناسب است، به خصوص برای افرادی که شکم شان سخت کار می کند.

نسخه ای ساده

تمر هندى ۲۰۰ گرم‏، انجیر ۲۰۰ گرم‏، آلوچه خشکه ۲۵۰ گرم‏، شکر ۲۵۰ گرم‏. همه را پخته تا به صورت مربا درآید سپس گل نیلوفر ۱۰ گرم، گل بنفشه ۲۰ گرم این داروها را نرم ساییده بر مرباى فوق اضافه کرده هر شب یک قاشق غذاخورى موقع خواب میل نمایند اگر باز یبوست مقاوم باشد مى‏توان با این فرمول ۱۰ گرم فلوس نیز اضافه نمود.

یک نسخه حرفه ای

گل سرخ ۱۵ گرم‏، گل گاوزبان ۱۰ گرم‏، تخم خطمى ۱۰ گرم‏، گل بنفشه ۱۵ گرم‏، تاجریزى ۱۰ گرم‏، مویز ۱۰۰ گرم‏، عناب ۲۵ گرم‏. همه را نیم‏کوب کرده و جوشانده در شربت آلوچه که با آن شیرخشت و ترنجبین شیره‏کش شده اضافه شده باشد، ریخته هر شب یک قاشق غذاخورى میل نمایند.شربت ریوند، شربت انجیر، تمر هندى و سکنجبین همه ملین هستند، ساده‏ ترین دستورات ضد یبوست خوردن پنج دانه آلوچه‏اى که قبلا در آب جوش خیس‏ خورده باشد هر شب موقع خواب، براى تند شدن حرکات دودى روده‏ها، مى‏ توان روزانه ۵ گرم گل گاوزبان را جوشانده در دو نوبت صبح و عصر میل نمود.

فرمایید چای!

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز موجب به کار افتادن مجدد روده‌ها می‌شود. از گذشته‌های دور از چای سبز برای درمان یبوست و ناراحتی‌های معده استفاده شده است. اگر چای سبز را صبح زود با شکم خالی میل نمایید، تأثیر آن برای درمان یبوست بیشتر خواهد شد. می‌توانید کمی لیموترش تازه نیز به چای سبزتان اضافه کنید. اما از اضافه کردن شیر و شکر به چای سبزتان خودداری نمایید.

یک چای کمتر شناخته شده

برای صدها سال از این نوع چای به عنوان یک مکمل طبیعی در تحریک پاکسازی روده استفاده می‌شود. خواص ضدالتهابی چای رازیانه باعث کاهش علائم یبوست می‌شود. رازیانه به‌طور اساسی در بهبود مشکلات گوارشی نظیر سوءهاضمه، نفخ، کولیک یا دل‌پیچه، گاز روده، سوزش معده و حتی سندرم روده تحریک‌پذیر سودمند است. جویدن یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه بعد از وعده‌های غذایی به هضم غذاها و بهبود معده درد و نفخ کمک می‌کند. زمانی که از سوءهاضمه رنج می‌برید، می‌توانید دمنوش رازیانه بنوشید یا نصف قاشق چای‌خوری پودر تخم رازیانه را همراه با آب و دو بار در روز مصرف کنید.

چه بخوریم چه نخوریم؟

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و...) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. درواقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن زیتون هم ملین است و دل درد را برطرف می‌کند البته به شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به خوبی جا بیفتد.

منبع:الو دکتر

انتهای پیام/

6 روش موثر برای درمان یبوست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۵:۱۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام میشه منو لطفاً راهنمای کنید از تولید سم زیاد در کلیه رنج میبرم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام به غیر از فلوس راه حل بهتری هست
Iran (Islamic Republic of)
همتی
۱۰:۳۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
من مدت 20 سال است که در زمینه درمان با گیاهان دارویی تحقیق میکنم. ترکیب گیاهی برای درمان یبوست تهیه نموده که شدیدترین یبوست ها رو به صورت تضمینی درمان می کند
Iran (Islamic Republic of)
فایزه
۱۴:۳۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
سلام میشه لطفا منو راهنمایی کنید
دخترم از یبوست رنج می بره.ممنونم
آخرین اخبار