وزیر نیرو مطرح کرد؛

اختصاص ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح انتقال آب به پردیس

اردکانیان گفت:دولت از منابع طرح مسکن مهر ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار در جهت پروژه خط انتقال آب از کلان به پردیس درنظر گرفته است.

اختصاص ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح انتقال آب به پردیسبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در آیین انتقال آب به پردیس، اظهار کرد: هر انتقال آبی به طور طبیعی آبادانی را ایجاد می‌کند و با توجه به اینکه موضوعاتی همچون کلنگ‌زنی خط انتقال آب شرب کلان به پردیس از اهمیت بسیاری بر خوردار است؛ اما برنامه‌های لازم درخصوص مدیریت مصرف آب به خصوص استفاده از پساب از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع تصفیه و جمع آوری فاضلاب در بهداشت عمومی مردم نقش مهمی را دارد. در کشور ما شش میلیارد متر مکعب آب در بخش شرب و بهداشت وجود دارد که از این میان چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولید می شود.

او ادامه داد: ۲۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در جهان از طریق پساب تامین می‌شود و عدم استفاده از پساب حتی موجب آلوده‌تر کردن آب شیرین دنیا هم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها نباید به فکر افتتاح پروژه‌ها باشیم، گفت: مسئولین ما باید به فکر استفاده مناسب از دستور العمل‌های زیست محیطی در کنار انتقال آب نیز باشند و اگر موضوعاتی از قبیل پساب و آلاینده‌ها حل نشود؛ این گونه برنامه‌ها در آینده با مشکلات عدیده روبرو خواهد شد.

اردکانیان همچنین اضافه کرد: شهرستان پردیس مکان بسیار خوبی است که اگر از هم اکنون در این منطقه با سرعت مناسبی به موضوع پساب پرداخته شود و سرمایه‌گذاری خوبی در این باره صورت گیرد که البته همراه با محاسبات اقتصادی نیز باشد، بهره بیشتری را از زمان می بریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مسولان شهرستان پردیس باید توجه بیشتری به نوآوری‌های خودشان جهت تامین و تداراک منابع جدید داشته باشند، تصریح کرد: البته دولت هم از منابع طرح مسکن مهر ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار در جهت پروژه خط انتقال آب از کلان به پردیس درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برنامه واگذاری انشعابات لازم به مسکن مهر را در نظر گرفته است، به نحوی که تا سال ۱۳۹۲ با توجه به وجود دو میلیون و ۳۲۲ هزار مسکن مهر در پردیس، وزارت نیرو توانست با اعتباری بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان، خدمات لازم را برای ۹۰۲ هزار واحد فراهم کند.

وی اضافه کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۵۶ درصد کل مسکن مهر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند که میزانی بالغ بر ۱۳۴۰ میلیارد تومان است.

اردکانیان علاوه بر خدمات استفاده از انشعابات مواردی همچون داشتن تصفیه خانه کامل آب، تصفیه خانه فاضلاب و همچنین پست های فشار قوی را نیز برای این شهرستان ضروری دانست و بیان کرد: برای به ثمر رسیدن این موارد ۴۱۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبار لازم است.

وی با بیان اینکه شرایط آبی و بارانی کشور در وضعیت خوبی به سر نمی برد، یادآور شد: در کنار این مشکلات ما توانستیم درباره تامین آب شرب شهرستان پردیس این اقدام مهم را انجام دهیم، اما نیازمند شدید مدیریت مصرف در شهرستان‌های تهران هستیم.

اردکانیان افزود: امروزه شرایط آب کشور آینه رفتار ما در دهه‌های گذشته است و آب ما را وادار می کند که خودمان و نحوه مدیریت مصرف و پاک نگهداشتن این منبع خدادادی و جمیع جهات آن را در نظر بگیریم. امروز شاهدیم که مشکلات درباره آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی، آلاینده ها، نوع مصرف آب در بخش های کشاورزی و شهری آینه تمام قد از رفتارهای خود ماست که البته مسوولین نیز در این راستا سهم خود را دارند اما نه به این معنا که ما مصرف کنندگان نقشی نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه کم آبی و خشکسالی‌های پی در پی علاوه بر تمام سختی‌هایی که بر مسوولین آب کشور فراهم می‌کند، یک فرصت هم هست، بیان کرد: ما با پذیرش سختی‌ها و مشکلات یا باید به شیوه ‌ای جدید اصلاح الگوی مصرف روی بیاوریم یا اینکه به ایجاد طرح های آبی جدید دل خوش کنیم که البته در دراز مدت پاسخگو نخواهد بود.

وزیر نیرو همچنین اضافه کرد: در بخش مصرف مشکلات بسیاری داریم و جامعه بد مصرفی محسوب می‌شویم که اگر آن را درمان نکنیم، تزریق‌های جدید شیوه مناسبی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو به طور جدی در جهت تامین آب، استفاده از شیرین کردن آب شور دریا، انتقال آب بین حوزه ای با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و همچنین مذاکره با کشورهای همسایه که از منابع آب بهتری برخوردارند کوشاست، اظهار کرد: این موارد البته به این معنا نیست که به شیوه مصرف خود بی تفاوت باشیم، در غیر این صورت برخورد با مساله اصلی را به تعویق انداخته‌ایم و مساله را پیچیده‌تر کرده ایم.

اردکانیان خاطر نشان کرد: مدیریت مصرف و تقاضا باید در کنار هم قرار گیرد و این جمعیت چند میلیونی در تهران و شهرستان‌های آن باید با استفاده صحیح‌تر از منابع آب موجود زندگی خود را تأمین کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر نیرو ، مسکن مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار