دبیر شورای عالی فضای مجازی:

برای ایجاد اشتغال باید تکلیف مالکیت معنوی مشخص شود

حتماً باید تکلیف مالکیت معنوی را مشخص شود؛ بخش بزرگی از اقتصاد دنیا دارایی های غیر ملموس است که مبتنی بر مالکیت معنوی است.

برای ایجاد اشتغال باید تکلیف مالکیت معنوی مشخص شودبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح نخستین همایش بین المللی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این بسط فضا را در تمام حوزه های فرهنگی ،سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شاهد هستیم که در آن مباحث جدیدی مطرح می شود .

وی افزود: در فضای مجازی روابط ، شبکه ها و رسانه های نوین اجتماعی جدید شکل می گیرند . شکل رسانه از یک رسانه مبتنی بر یک نهاد حکومتی یا نمایندگی طبقاتی از اجتماع تبدیل به رسانه هایی می شوند که همه مردم بازیگر آن هستند و تولید برنامه می کنند و اشکال مختلف ارتباطی در این شبکه ها شکل می گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام اینکه پروسه قانون گذاری در کشور ما سه ساله به طول می انجامد اظهار داشت:. باید اصلاح نهادی و ساختاری در کشور صورت بگیرد و مدل هایی برای این موضوع مطرح شده که یکی از مدل ها حکم رانی است که بیش از دو تا سه دهه از طرح آن نمی گذرد.

وی افزود: سازمان آیکن وابسته به وزارت صنعت آمریکا متولی حکمرانی در فضای مجازی است که تحرکاتی برای مقابله با آن در محافل بین‌المللی شکل گرفته که یکی نظام تنظیم مقررات است که باید بومی شود و برآیندهای حکمرانی را در آن شکل دهیم.

فیروز آبادی با اشاره به اینکه باید مباحث جدید مانند بیگ دیتا و حریم خصوصی را در این تنظیم مقررات ببینم گفت: حریم خصوصی متناسب با زمان، مکان و کشور متغییر است زیرا حریم خصوصی که امروز تعریف می شود با حریم خصوصی ده سال پیش و ده سال آینده متفاوت خواهند بود حتی چیزی به‌عنوان هنجار که پایه ذهنی یک ملت می‌تواند باشد در طول زمان کاهش و تغییر پیدا می‌کند و چون بخشی از قوانین از عرف شکل می‌گیرد و قانون هم می‌تواند دستخوش تغییر شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه داده‌های عظیم و بیگ‌دیتا تولید علم می کند گفت: یکی از مزایای بیگ دیتا این است که شما با پردازش داده ها می توانید مسایل اجتماع را حل کنید و یکی از خصوصیات فضای مجازی و بیگ دیتا تولید علم با فرضیه است ولی سوی دیگر بیگ دیتا ممکن است مخل حریم خصوصی مردم باشد و باید برای مالکیت معنوی قانون داشته باشیم.

وی با تاکید بر تدوین قوانین و مقررات حفظ مالکیت معنوی درکشور افزود: حتما باید تکلیف مالکیت معنوی را مشخص کنیم. بخش بزرگی از اقتصاد دنیا دارایی های غیر ملموس است که مبتنی بر مالکیت معنوی است. کمپانی های بزرگ دنیا مانند اپل، گوگل و ... مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند که 70 درصد ثروت آنها دارایی معنوی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ما نمی توانیم اقتصاد کشور را در یک ابهام قانونی قرار دهیم و زیرا در این صورت نمی توانیم از ثروت به وجود آمده از مالکیت معنوی بهره مند شویم و وقتی نتوانیم مالکیت معنوی را تبیین کنیم نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم و کشور را به سوی توسعه حرکت دهیم.

فیروز آبادی تصریح کرد: قانون گذار باید تکلیف مالکیت فکری و معنوی را حل کند تا بتوان هزاران شغل در کشور ایجاد کرد و آنچیزی را که ما به زحمت با فروختن نفت بدست می آوریم به یکباره با حفظ دارایی های معنوی میتوانیم ایجاد کرده و اقتصاد را بزرگ کنیم.

وی با تاکید بر قانون گذاری هوشمند گفت: قانون و مقررات علاوه بر اینکه نباید محدودیت ایجاد کند باید خطراتی که در فضا وجود دارد را هم در نظر بگیرد و مبتنی هوشمندی قانون گذاری کند .یکی از مواردی که ما در شورای عالی فضای مجازی به آن توجه کردیم این بود که داده های سرزمین نباید از مرزهای جغرافیایی خارج شود که در اروپا هم این قانون تصویب شده و از 25 می اجرا می شود و برای خروج اطلاعات شهروندان از اروپا خارج باید مجوز اخذ شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: امیدوار هستم که در کشور حساسیت لازم ایجاد شود تا ما به سمت یک نظام حقوقی مناسب با تحولات کشور حرکت کنیم و این مستلزم تلاش همگی ما و میزان نخبگی و مشارکت نخبگان در این فضا و تعاملاتی که بین مردم و حکومت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
یعنی چی
آخرین اخبار