در نشست خبری TGC مطرح شد:

افزایش حضور بازی‌سازان داخلی در رویدادهای خارجی پس از TGC 2017

نشست خبری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص Tehran Game Convention یا TGC صبح روز دوشنبه در محل این بنیاد برگزار شد.

افزایش حضور بازی سازان داخلی در رویداد های خارجی پس از TGC 2017

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری  بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص Tehran Game Convention یا TGC که در 14 و 15 تیرماه روی خواهد داد، در محل این بنیاد برگزار شد. در این جلسه حسن کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مهرداد آشتیانی مدیر پروژه TGC 2017 و سالومه اشتری مدیر پروژه TGC 2018حضور داشتند.

در این نشست، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از حضور در خط مقدم تعاملات بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای گفت و تصریح کرد: با وجود محدودیت‌هایی که برای عرضه بازی‌ها به خارج از کشور وجود دارد می‌خواهیم کاری کنیم که  بازی‌های ایرانی ایزوله نشوند. TGC در گام اولی که امسال برداشته شد، بزرگ‌ترین رویداد تجاری و علمی بازی در خاورمیانه شد.  در هیچ کدام از کشورهای منطقه ما همچنین رویدادی به این وسعت نداشتیم.

قدوسی افزود: ما می خواهیم TGC را در سال‌های آینده به محلی تبدیل کنیم تا فعالان منطقه بیایند و تعاملات تجاری و آموزشی خود را در TGC انجام دهند و TGC نقش یک واسط را ایفا کند. در واقع نقش Hub بودن TGC، آینده است که ما برای این رویداد متصور هستیم.  

افزایش حضور بازی‌سازان داخلی در رویدادهای خارجی پس از TGC 2017

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث جوایز توسعه‌دهنده ما جوایز را به محصولات ایرانی محدود نکردیم. تلاش ما این بود منطقه‌ای ایجاد کنیم متشکل از 33 کشور که بتوانیم با آنها کار کنیم مانند آذربایجان، ترکمنستان و مالزی؛  اسمی که برای این گروه انتخاب کردیم  گیمستان بود؛ اعضا می‌توانند بیایند در بازار ما و بازی‌هایشان را در جوایز گیمستان شرکت دهند. هیاتی هم که برای دیدن بازی‌ها انتخاب خواهد شد صد در صد بین‌المللی خواهد بود که شامل ناشران مختلف می‌شود. هدف گیمستان اول شدن ما در منطقه است. 

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تعامل ما با گیم کانکشن فرانسه برای سال 2018 وسعت پیدا کرده است. سال گذشته ما صرفا مبلغی پرداخت می‌کردیم تا خارجی‌ها را بیاورند و به ما در برگزاری کمک کنند. سعی کردیم گیم کانکشن Game Connection  ریسک کند و در TGC  دخیل شود. به نظر من هم مسیر، مسیر خوبی است.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: کشورهای دیگر مانند ترکیه و امارات پیشنهاد کرده بودند که قراردادشان با ایران را لغو کنند اما با هوشیاری که ما داشتیم نتوانستند کاری از پیش ببرند. در این چند ماهی که از TGC 2017 گذشته است حضور بازی‌سازان در جشنواره‌های خارجی افزایش پیدا کرده است. بازی‌سازان بروند و ببینند امکان تعامل بین‌المللی وجود دارد. امسال اولین سالی بود که در طول نمایشگاه گیم کانکشن فرانسه ما یک ریال پول ندادیم. خود بازی‌سازان رفتند و پول دادند و غرفه اجاره کردند و شرکت کردند.

وی ادامه داد: TGC جزو معدود اتفاقات بنیاد است که به عنوان یک پروژه حتی اقتصادی به آن نگاه می‌شود. TGC سال گذشته درآمد خوبی داشت ولی باز هم اگر کمک بنیاد نبود نمی تونست اما امسال در برنامه ریزی، درآمدها را دو برابر و دوبرابر و نیم کردیم که به تبع آن کمک های بنیاد کم خواهد شد. در مسیر 3-4 ساله‌ای که برای TGC ترسیم کردیم TGC بعد از این مدت خودش به درآمد می رسد و نیازی به کمک بنیاد ندارد.

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: سال آینده بر اساس توافقی که کردیم سعی می‌کنیم همه چیز را 2 برابر کنیم. سعی می کنیم بیشتر از کشورهای منطقه دعوت کنیم تا از اروپا برای این که ظرفیت‌های زیادی وجود دارد در کشورهای منطقه و آسیای شرقی و محدود نشویم به ناشر اروپایی.

سالومه اشتری مدیر پروژه  TGC 2018 درباره این رویداد گفت:

در رابطه با TGC 2018 که 14 و 15 تیر 97 برگزار خواهد شد، هدف اصلی ما اول حفظ کیفیت TGC است و سپس بهبود بخشیدن و ارتقای کیفیت است. در این راستا اولین گامی که برداشته شد مدیران گیم کانکشن شریک تجاری ما در برگزاری، در سفری که آبان ماه به ایران داشتند آمدند و یک سری جلسات هم اندیشی با افراد کلیدی صنعت بازی کشور در 5 حوزه فنی، هنری، طراحی بازی، تجارت و مدیریت پروژه برگزار کردند که در این نشست های هم اندیشی دو هدف داشتند یکی عارضه یابی و نظر سنجی در رابطه با TGC که برگزار شد و دیگری اخذ نظرات و پیشنهادات کاربردی و اتفاقاتی که قرار است در TGC 2018 اتفاق بیوفتد. برای اینکه بهتر متوجه بشوند که قشر بازی ساز ما چه می خواهد چه کسانی باید دعوت شوند و... که با خروجی این جلسات نقشه راه TGC2018 بهینه شد.

افزایش حضور بازی‌سازان داخلی در رویدادهای خارجی پس از TGC 2017

5 تغییر عمده در TGC 2018

اشتری درباره تغییرات TGC ادامه داد: در حقیقت ما حصل این جلسات 5 تغییر عمده بود که در TGC اتفاق خواهد افتاد. این پنج تغییر عبارتند از:

1-خریداران

بسیاری از بازی سازان این انتقاد را داشتند که تمایل خریداران پس از بازگشت به کشورمان تمایلشان کم می شد و منجر به عقد قرارداد تجاری نمی شد. در این راستا ما امسال با خریدارانمان تعامل می کنیم و تاکید می کنیم که عقد قرار داد تجاری بسته بشود.

تعداد خریدارانی که ما در TGC پارسال داشتیم 10 تا بود که امسال به 30 افزایش پیدا کرده است. طی فرخوانی که داده ایم تا الان 21 خریدار ابراز تمایل کردند که بیایند و به عنوان خریدار محصول ایرانی باشند.

2-سخنرانان

بحث دوم سخنرانان TGC هست که یکی از نقاط قوت TGC بود که پارسال در مجموع تعداد 60 سخنران ایرانی و خارجی بود. این عدد امسال به 80 سخنران افزایش پیدا کرده است که ما 50 سخنران خارجی را خواهیم داشت و 30 سخنران ایرانی.

افزایش حضور بازی‌سازان داخلی در رویدادهای خارجی پس از TGC 2017

3-سطح بندی سخنرانان

اتفاق سوم سطح بندی سخنرانان بود. تصمیم گرفتیم امسال سطح سخنرانی تعیین شود که بر اساس نیاز، مخاطب بتواند در آن ها شرکت کند.

4-جداشدن کلاس های تخصصی (Master Classes)

این مورد در سال گذشته بود که برخی این مشکل را مطرح می کردند که با توجه به زمان طولانی مستر کلاس ها در سال گذشته به بقیه پانل ها و سخنرانی ها نمی رسیدند. این کلاس ها  به یک روز قبل از TGC موکول شده است و کسانی که ثبت نام کرده اند می توانند در دو روز بعدی شرکت کنند و به نوعی TGC سه روز خواهد شد.

5- جایزه گیمستان

گیمستان یک منطقه فرضی است که اقای کریمی مطرح کردند. هدف ما این است که به نوعی این کشورها همه با هم متحد شوند و در کنار بازی های ایرانی که به رقابت می پردازند این بازی ها نیز به رقابت بپردازند. هدف ما این است که TGC بشود واسط و هاب همه ی کشور ها برای انتقال به دنیا مثلا اگر یک فرد پاکستانی می خواهد بازی خود را به یک شرکت روسی بفروشد بیاید ایران و از طریق ایران این دید تجاری اتفاق بیفتد. شعار این را هم دارد که همه با هم رقابت کنیم و همه با هم رشد کنیم.

اشتری همچنین ادامه داد: ما یک فراخوانی برای Gamestan  دادیم که زمانبندی آن به شکل زیر است:

شروع دریافت آثار گیمستان از 15 اسفند ماه تا 25 فروردین سال آینده است. شروع فرآیند داوری آثار از 1 اردیبهشت 97 خواهد بود و معرفی نامزد ها 15 خرداد 97 و در نهایت اختتامیه و معرفی برندگان در روز دوم TGC در مراسم تقدیر از برندگان گیمستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: جوایزی را برای برندگان گیمستان در نظر گرفته ایم که اولین آن تخفیف بسیار قابل ملاحظه برای حضور در رویداد گیم کانکشن فرانسه هست. دومی بلیط رایگان و فضای رایگان در پاویونی که برای برندگان گیمستان دیده ایم که بتوانند بازی هایشان را ارائه دهند و سومی آن فرصت دیده شدن بازی هایشان توسط ناشرین مطرح بین المللی است.

افزایش حضور بازی‌سازان داخلی در رویدادهای خارجی پس از TGC 2017

اشتری در پایان گفت: از امروز به طور رسمی ثبت نام ما شروع می شود از طریق سایت Tehrangamecon.com و تخفیفاتی داریم برای کسانی که زودتر نسبت به خرید اقدام کنند که دو مدل تخفیف است. همچنین برای دانشجویانی که به صورت گروهی از دانشگاه ها بیایند و در TGC ثبت نام کنند 50 درصد تخفیف دارند. همچنین خرید غرفه ها نیز از امروز آغاز خواهد شد.

در پایان نشست کریمی قدوسی به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد. پاسخ مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای را در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره افزایش مدت TGC ببینید.

انتهای پیام/

تلاش ترکیه و امارات برای لغو قرارداد گیم کانکشن با ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار