سقوط قریب‌الوقوع آزمایشگاه فضایی چین

با اینکه پیش‌بینی شده است یک فضاپیمای چینی به زودی به سطح زمین برخورد خواهد کرد، محل دقیق سقوط آن همچنان مشخص نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پیش‌بینی شده است آزمایشگاه فضایی چینی «تیانگونگ-1» در اواخر ماه آوریل وارد لایه‌های بالایی اتمسفر زمین شود؛ با این حال، محل دقیق سقوط این آزمایشگاه همچنان مشخص نیست.

پروفسور جی ملوش، استاد علوم زمین‌شناسی، جوی و سیاره‌ای در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا اعلام کرد زباله‌های فضایی همواره به سطح زمین برخورد می‌کنند. وی افزود با توجه به شرایط فضاپیمای تیانگونگ-1، بخش بزرگی از بدنه آن در سطوح بالا در اتمسفر خواهد سوخت و تنها بخش‌های متراکم آن به سطح زمین سقوط خواهد کرد.

فضاپیمای تیانگونگ-1 که از ایستگاه پرتاب اصلی چین به فضا پرتاب شد، نخستین آزمایشگاه فضایی در برنامه فضایی چین بوده است که گفته می‌شود این برنامه تا سال 2023 ادامه خواهد یافت.

گفته می‌شود این آزمایشگاه قرار بود در سال 2013 از مدار زمین خارج شود؛ اما این اتفاق در آن هنگام رخ نداد. در سال‌های پس از آن، اداره ملی فضایی چین اعلام کرد ارتباط خود با این آزمایشگاه را از دست داده است.

پیش‌بینی شده است این فضاپیما در نقطه‌ای میان مرکز آمریکا و بخش جنوبی استرالیا سقوط کند. با این حال، گفته می‌شود احتمال برخورد این فضاپیما به یکی از این دو نقطه بسیار بیشتر است.

پژوهشگران اعلام کرده اند برخورد این آزمایشگاه فضایی به سطح زمین غافلگیرکننده خواهد بود، زیرا پیش‌بینی محل برخورد آن با زمین تنها چند روز پیش از آن قابل انجام است. محققان افزودند حتی در صورتی که چند ساعت به برخورد این فضاپیما به زمین باقی مانده باشد، خطا در محاسبه محل دقیق سقوط بسیار بالا خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: «این خطا می‌تواند به اندازه فاصله میان شیلی و مرکز اقیانوس آرام باشد.»

سرگذشت این ماهواره چینی با ایستگاه فضایی آمریکایی «اسکای‌لب» که در سال 1979 در اقیانوس هند و بخش‌هایی از غرب استرالیا سقوط کرد، شباهت دارد. با این که به دلیل تردیدهای بسیار درباره محل سقوط آن ماهواره آمادگی خاصی صورت نگرفته بود، این حادثه تلفاتی در پی نداشت.

انتهای پیام/

آزمایشگاه فضایی چین به زودی سقوط می‌کند

 

برچسب ها: چین ، حوادث بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار