پیشنهاد ۳۰ سال حبس برای رئیس‌جمهور سابق کره جنوبی

دادستان‌های کره جنوبی مجازات ۳۰ سال حبس را برای پارک گون-هه به علت پرونده سوء استفاده او از قدرت پیشنهاد دادند.

پیشنهاد 30 سال حبس برای رئیس‌جمهور سابق کره جنوبیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، دادستان‌های کره جنوبی روز سه‌شنبه پیشنهاد دادند «پارک گون-هه» رئیس‌جمهور سابق این کشور، که سال گذشته به دلیل رسوایی سیاسی از سمتش برکنار شد، به 30 سال حبس محکوم شود.

پارک گون-هه به نفوذ در گروه‌های پرنفوذ سیاسی و تجاری این کشور محکوم شده است. پارک 66 ساله در ماه مارس پس از اینکه استیضاح شد به اتهام رشوه، سوء استفاده از قدرت دادگاهی شد. او انجام هر گونه کار اشتباه را رد می‌کند.

دو هفته پیش نیز «چوی سون-سیل» دوست قدیمی پارک -که در مرکز این رسوایی بود- به 20 سال حبس به علت گرفتن رشوه از شرکت‌هایی مانند سامسونگ و لوته محکوم شد.

دادستان‌ها همچنین به دنبال تعیین جریمه 127.1 میلیون دلاری برای متهمان هستند. بنابر گزارش‌ها، پارک گفته است چون در زمان ریاست‌جمهوری به طور شبانه روزی برای انجام وظایفش تلاش کرده، درخواست عفو خواهد کرد. دادگاه پارک در ماه مه آغاز شده و احتمالاً حکم او در ماه آوریل اعلام شود.

پرونده پارک باعث شده ارتباط سیاستمداران کره جنوبی با شرکت مطرح سامسونگ (معروف به جمهوری سامسونگ) زیر ذره‌بین برود. یکی از دادستان‌ها در این خصوص گفت: «پارک با اجازه دادن به شخصی که هرگز در اداره دولت نقشی نداشته، کشور را مدیریت کند. او و چوی ده‌ها میلیارد «ون» رشوه گرفته‌اند و با انکار جرایمشان حقیقت را کتمان کرده‌اند».

مجازات رشوه گرفتن ممکن است تا حبس ابد اعلام شود. رئیس شرکت لوته نیز در خلال همین پرونده به 2 سال و 6 ماه حبس محکوم شده است.

دادگاه عالی سئول حکم حبس «جی وای.لی» نایب رئیس سامسونگ را در اوایل ماه فوریه به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم محافل تجاری و سیاسی کره جنوبی را شوکه کرد. لی به اختلاس و رشوه محکوم شده بود. دادگاه مذکور حکم اولیه لی را به نصف (2 سال و نیم حبس) کاهش داد و آن را 4 سال به تعویق انداخت. معنای این اقدام این است که احتمالاً لی به زندان نخواهد رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگاه ، استیضاح ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار