ابراهیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

گروهی از کارشناسان باید از مجموعه آیات و روایات شرایط رجل سیاسی را استخراج کنند

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: ضروری است گروهی از کارشناسی تعیین شوند و از مجموع آیات و روایات شرایط رجل سیاسی را استخراج کنند.

در آیات و روایات اسلام شرایط رجل سیاسی به طور کامل بیان شده است/ گروهی از کارشناسان باید از مجموعه آیات و روایات شرایط رجل سیاسی را احصاء کنندحجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت ارائه تعریفی جامع و کامل از رجل سیاسی اظهار کرد: شرایط رجل سیاسی در قرآن کریم و نهج‌البلاغه ذکر شده و باید احصاء شود.

وی ادامه داد: امیرالمومنین علی (ع) در عهدنامه مالک و هم در نامه‌ای که نسبت به والیان نوشته‌اند این شرایط را به طور کامل بازگو کرده‌اند، لذا ضروری است گروهی از کارشناسی تعیین شوند و از مجموع آیات و روایات شرایط رجل سیاسی را استخراج کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نامه‌ای که امام علی (ع) به مردم مصر برای معرفی مالک اشتر نوشتند، گفت: ایشان در این نامه 3 ویژگی را اشاره کرده‌اند که می‌تواند از شاخصه‌های برجسته رجل سیاسی باشد.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی ادامه داد: امیرالمومنین علی (ع) داشتن ایمان، سازش نکردن با دشمن را جزء اولین شاخصه‌ها بیان کرده‌اند و دومین شاخصه این است که وقتی ترس و وحشت در جامعه به وجود می‌آید والی نباید ترس و وحشت در خود راه بدهد، یعنی باید خود بیدار بماند تا مردم بخوابند، سومین شاخصه از دیدگاه ایشان این است که والیان باید نسبت به فتنه‌گران از آتش سوزنده‌تر باشند.

وی ادامه داد: رجل سیاسی کسی است که بتواند تصمیمات لازم را در موقعیت‌های گوناگون بگیرد، لذا ما با استفاده از مفهوم آیات و روایات و تجربیات بشر در طول تاریخ می‌توانیم مجموعه کامل رابرای تعریف رجل سیاسی ارائه کنیم.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رجل سیاسی شامل زنان هم می‌شود، گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که کلمه رجل سیاسی مفهوم مونث را شامل نشود، چنانچه در بسیاری از آیات ما کلمه مومن آمده اما مومنة نیامده است و این کلمه هم شامل زنان و هم مردان می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی اضافه کرد: بنده معتقدم در بسیاری از مواردی که کلمه ایمان، یا رجال و یا عناصر مشابه آن ذکر شده، اینگونه نیست که منحصر به مردان باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار