خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه ربا دشمن بزرگ جامعه اسلامی است، گفت: اولین انتظار خدای متعال این است که مومنان باید به دنبال مال حلال و طیب باشند و مومنان نباید دنبال مال حرام باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حجت الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری در ویژه برنامه سخنرانی حرم مطهر رضوی با اشاره به آیه 172 سوره بقره افزود: خدای متعال می‏فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از چیزهای پاکیزه‏ای که روزی شما کرده‏ایم بخورید و خدا را سپاس‏گزارید اگر تنها او را می‏‌پرستید».

وی گفت: مومنان باید مراقب باشند تا مال ربوی در زندگی‏شان نفوذ نکند، ربا جنگ مستقیم با خداست، اکنون که در جامعه ربا رواج یافته است باید مراقب بود تا دچار وام‏های ربوی نشویم، البته قراردادهای شرعی و مضاربه‏ها حلال هستند و مصداق ربا به‏‌شمار نمی‏رود.

این استاد حوزه افزود: خدای متعال هرگز مشکل بودجه ندارد، لذا رزق حلال برای ما تقدیر شده و نباید به سراغ حرام برویم، اگر مال حرام را دنبال کردیم به فقر و بیچارگی دچار خواهیم شد.

حجت الاسلام ماندگاری ضمن تأکید بر اینکه تهدیدهای نظامی آمریکا توخالی است، گفت: آمریکا همه عرضه خود را در دفاع مقدس و نبرد داعش نشان داده و آشکار است که هیچ غلطی نمی تواند بکند، اما ما باید بدانیم که در هر جامعه‏ای ربا وجود داشته باشد، گزینه نظامی خدا روی میز خواهد بود و در این مسأله فرقی میان جمهوری اسلامی و غیر اسلامی ندارد.

کارشناس مذهبی افزود: ربا در هر جامعه‏‏ای به منزله جنگ با خداست. اکنون مسئولان باید نظام بانکی را اصلاح کنند تا راه رواج ربا گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه شهدا مصداق تربیت با لقمه حلال هستند، افزود: کودکی که با مال حرام رشد پیدا کرده در آینده هر آینه به جامعه ضربه مهلک خواهد زد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: توجه داشته باشید که باید نعمت‏ها در مسیر رضایت الهی مصرف شود، یعنی شکرگزار حقیقی باید از چشم، گوش، زبان، دست و دیگر جوارح خود در راهی استفاده کند که مورد رضایت خالق باشد.

حجت الاسلام ماندگاری افزود: انسان شاکر در مقابل خالق خود خضوع پیدا می‌کند و در مقام تجلیل از او بر می‌آید، چنین فردی در اصل، خداوند سبحان را برای بخشش نعمت سپاس می‌گوید.

انتهای پیام// م.م

برگزاری ویژه برنامه سخنرانی در حرم مطهر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.