آذری جهرمی: پژوهش لازمه سیاستگذاری، هدفگذاری و برنامه ریزی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آئین افتتاح آزمایشگاه های مرجع تایید نمونه سیستم های دسترسی نوری و تایید نمونه سامانه های ذخیره سازی، پژوهش را لازمه سیاستگذاری، هدفگذاری و برنامه ریزی دانست.

 به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ظهر امروز شنبه همزمان با چهل و هفتمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات، برخی از معاونان وزیر و رئیس پژوهشگاه، پروژه های این پژوهشگاه آغاز بکار کرد.

آذری جهرمی: پژوهش لازمه سیاستگذاری، هدفگذاری و برنامه ریزی است

در این مراسم، آزمایشگاه های مرجع تایید نمونه سیستم های دسترسی نوری و تایید نمونه سامانه های ذخیره سازی آغاز بکار کرد. همچنین وزیر ارتباطات در حاشیه این برنامه از پروژه های سامانه اندازه گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی(KavEH9)، تقویت کننده توان SSPA در باند Ku، سوئیچ چندرسانه‌ای مبتنی بر IP کم‌ظرفیت(IMX کم‌ظرفیت- مدل سفیر)، طرح توجیهی رونمایی از آزمایشگاه های ارزیابی امنیتی پژوهشکده امنیت و سامانه بومی رتبه بندی و پایش وب سایت ها (رتبه نگار) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بازدید کرد.

آذری جهرمی: پژوهش لازمه سیاستگذاری، هدفگذاری و برنامه ریزی است

 پس از افتتاح این طرح‌ها، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری حاضر شدند و توضیحاتی در مورد طرح‌های افتتاح شده بیان کردند. همچنین آذری جهرمی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

محمد‌جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری پژوهشگاه ارتباطات و‌فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در موضوعات مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تجربه کردن یک تحول بزرگ هستیم، گفت: این تحول ابتدا باید شناخته شود و بعد انطباق آن با اهداف، سیاست‌ها و چارچوب‌های کلی کشور استخراج شود و سپس هدف‌گذاری و برای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی شود.

آذری جهرمی: پژوهش لازمه سیاستگذاری، هدفگذاری و برنامه ریزی است

وی در این خصوص ادامه داد: لازمه همه این‌ها، پژوهش است که ابتدا باید مطالعات آینده پژوهی انجام شود و بعد پژوهش و مطالعه میدانی صورت گیرد. در مرحله‌ی بعدی باید پژوهش‌های تطبیقی با سایر کشورها و سپس تدوین اسناد برنامه‌ریزی صورت بگیرد. در تمام این مراحل نیازمند افراد و مجموعه‌هایی هستیم که بتوانند این پژوهش‌ها را انجام دهند. لذا طرح‌های پژوهشی وزارت ارتباطات برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با ساختار پژوهشگاه اظهار داشت: پژوهشگاه نیاز به تغییراتی دارد تا خود را با این مسیر منطبق کند تا بتواند مدیریت دانش تحول را پرچمداری کند و پروتکل‌های بین وزارت ارتباطات و اعضای فنی و مدیران پژوهشگاه را پیش ببرد. البته سیاست‌ها در بین مدیران پژوهشگاه توجیه شده است، اما  برای سایر سطوح پژوهشگاه لازم است این اصلاح ساختار صورت بگیرد.

آذری جهرمی در خصوص ارزهای دیجیتال گفت: در موضوع ارزهای دیجیتال، اینکه روی چه ابزاری پیاده می‌شوند، موضوع اصلی نیست؛ بلکه موضوع اصلی مربوط به مسائل مهم‌تر در این رابطه است. در ابتدا باید الگوریتم رمزگذاری‌ها و نحوه‌ی پیاده‌سازی آن‌ها تهیه شوند. موضوع بعدی، قوانین و مقررات این عرصه است تا سیاسیت‌های کلی ارز دیجیتال مشخص شود و یا این که آیا باید این ارز پشتوانه داشته باشد یا نداشته باشد. مبحث بعدی، مباحث قانونی است؛ چون قوانین تجارت ما بر اساس اصول اسلامی است، این موضوع باید از نظر فقهی بررسی شود و یا نحوه‌ی تعاملات و تبادلات این ارز باید مشخص شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین رابطه ادامه داد: ما در مواجهه با این موضوع دو راه داشتیم؛ راه اول این بود که منفعل باشیم و ببیینم که ارز دیجیتال در دنیا به کدام سمت می‌رود. این سیاست به طور طبیعی نتیجه‌ای مشابه سرانجام بیت‌کون‌ها خواهد داشت. زیرا با توجه به مهم بودن این ارز که یکی از ابزارهای فناوری‌های مالی است، مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. در موضوع بیت‌کون‌ها شاهد بودیم که بسیاری از مردم به سمت آن رفتند که باعث شد خیلی‌ها یا سودهای کلان کنند و یا ضررهای زیادی متحمل شوند. اما راه دوم که ما آن را انتخاب کردیم این بود که روی این موضوع پژوهش کنیم و تا با برنامه‌ریزی درست پس از مواجهه با این موضوع حداکثر بهره‌برداری را از آن انجام دهیم. البته مسئولیت مسائل ارزی با بانک مرکزی است ولی ما با پرداختن به این موضوع، به یاری سیستم بانکی کشور رفتیم. در موضوع ارز دیجچیتال که یکی از خصلت‌های انقلاب صنعتی چهارم است، امنیت بسیار مهم است؛ ما در مواردی مانند کیف پول دیجیتال شاهد مشکلات امنیتی بودیم.

آذری جهرمی: پژوهش لازمه سیاستگذاری، هدفگذاری و برنامه ریزی است

وی در خصوص جویشگر یا موتورهای جستجوگر بومی گفت: در این حوزه سندی وجود دارد که وظایف را مشخص کرده و در حال تلاش در آن راستا هستیم. موتورهای جستجوگر بومی از نظر فنی پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند؛ به عنوان مثال "پارسی‌جو" از نظر جستجوی فارسی از بسیاری از موتورهای جستجوگر مطرح مانند بینگ و یاندکس دقت بالاتری دارد، البته هنوز به دقت گوگل نرسیده است. اما با این وجود هنوز از نظر اقبال توفیق حاصل نشده است و در حال حاضر حدود 2 درصد از جستجوی روزانه متعلق به پارسی‌جو است. البته همان طور که گفته شد مشکل تکنولوژی نیست بلکه موضوع توان تجاری سازی است؛ راه‌حل این موضوع عبور از پژوهش محوری به سمت تجاری سازی و تلاش برای رقابت است. در این راستا اقداماتی مانند تولید جستجوگرهای تخصصی یا استفاده از جویشگرهای بومی در اینترنت کودک در حال انجام است.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.