بیست و نهمین نمایشگاه صنایع دستی (عیدانه) افتتاح شد

مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه صنایع دستی (عیدانه) با حضور مسئولان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

بیست و نهمین نمایشگاه صنایع دستی (عیدانه) افتتاح شدبه گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.

گفتنی است؛ بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی آثار حدود 190  هنرمند را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه بیش از 170 غرفه را در خود جای داده است.

این نمایشگاه ملی در حالی برگزار می شود که معاون جدید صنایع دستی کشور هنوز انتخاب نشده است.

بنابر این گزارش، جهانگیری بعد از بازدید از غرفه های نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه محصولات روستایی و عشایری از مجموعه نمایشگاه های بین المللی خارج شد.

 علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در جمع خبرنگاران در خصوص نقش روستاها در بهبود وضعیت صنایع دستی کشور گفت: ما اعتقاد داریم که روستاهایمان کانونهای تولید هستند و از گذشته همینطور بوده است. البته شاید در برخی مواقع به آنها بی توجهی شد، اما الحمدالله هم اکنون دولت توجه ویژه ای به اشتغال در روستاها دارد و کسب و کارهای کوچک در آنجاها شکل گرفته و جلوی مهاجرت روستا به شهر گرفته شده است.

وی افزود: با همین فعالیتهایی که در حوزه گردشگری و صنایع دستی در کشور انجام می شود، خوشحال هستیم که بگوئیم مهاجرت برعکس شده است. عمده این فعالیتها توسط جوانان تحصیل کرده انجام شده که به روستاها رفتند و کسب و کارهای کوچک را راه انداختند. ما در حوزه صنایع دستی در سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و حدود ۲۵۰ میلیون دلار هم صادرات چمدانی است که در آمارهای گمرک ثبت نمی شود؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار صادرات عدد قابل توجهی است. بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی و فروش داخلی صنایع دستی است و عمده این فعالیتها به روستاها، عشایر و شهرهای کوچکمان برمی گردد که خوشبختانه یک اقتصاد کوچک را در شهرهای کوچک و روستاها ایجاد کرده است.

مونسان ادامه داد: امروز جوانان تحصیل کرده ما به سمت صنایع دستی رفته اند و طرح های جدید، برندسازی و بازاریابی با حضور جوانان به حوزه صنایع دستی تزریق شده است. این امر باعث شده که صنایع دستیمان رونق مضاعفی پیدا کند. ما در ۹ ماهه امسال ۶۴  درصد رشد فروش در صادرات داشتیم و ۳۲ درصد رشد فروش داخلی داشتیم و پیش بینی ما این است که تا پایان سال به عدد سیصد میلیون دلار برسیم. این رقم معادل همین عدد هم صادرات چمدانی است. دوستانی در روستاها شغل های با درآمد پایینی داشتند و امروز وارد بوم گردی و حوزه صنایع دستی شده اند و هم اکنون راجع به آنها صحبت از روستایی های میلیاردی می شود. با تدابیر دولت و تاکید ریاست جمهوری در سال ۹۷ در قالب طرح اشتغال روستایی قرار است کسب و کارهایی کوچک را گسترش بدهیم.

 وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص قانون حمایت از فعالان صنایع دستی گفت:این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و رئیس جمهور هم آن را ابلاغ کرد و موضوعات حمایتی بسیار خوبی در آن قانون پیش بینی شده است که کمک شایانی به حوزه صنایع دستی به ویژه بیمه استادکاران و صنعتگران می کند.

معاون رئیس جمهور در خصوص استعفای بهمن نامور مطلق از معاونت صنایع دستی کشور اظهار کرد: استعفای وی طبیعی است و بالاخره ما بعد از یک مدت باید انرژی جدید و تجربه جدیدی را وارد کنیم. انشاءالله با آمدن معاون جدید صنایع دستی کشور، رشدی که انتظار داریم در حوزه صنایع دستی اتفاق بیفتد را می بینیم.

مونسان از راه اندازی فروشگاه های صنایع دستی چینی در میدان ولیعصر و شهرک اکباتان از راه اندازی این فروشگاه ها ابراز تاسف کرد و گفت:  نمی دانم مجوز راه اندازی این فروشگاه ها از کجا صادر می شود. ما درخواست کرده ایم که محدودیت ایجاد شود، زیرا ورود صنایع دستی به کشوری که مهد صنایع دستی در دنیا است و رتبه سوم را در سطح بین الملل دارد،کار درستی نیست. امیدواریم افرادی که متولی هستند با افزایش تعرفه ها ، ورود صنایع دستی به کشور را محدود کنند تا ما دیگر شاهد ورود صنایع دستی چینی به کشور نباشیم.

وی در خصوص بیمه صنعتگران گفت: سازمان صنایع دستی باید این قانون را اجرا کند. تا امروز حدود ۴۰۰ نفر در سامانه ما ثبت شده اند که عمدتا بیمه نیستند و یکی از مشکلاتی که همیشه با من مطرح می کردند مشکل بیمه ای بود. خوشبختانه با قانون تصویب شده این مشکل به سرعت رفع می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان درخصوص موضوع خانه مسافرها گفت: خانه مسافرها ساماندهی می شوند، زیرا آنها در اوج زمان مسافرتها همیشه  به ما کمک کرده اند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار