معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تصور اینکه راه‌انداختن دودکش‌ صنعت است، نشان از اقتصاد نفتی دارد/ اقتصاد جدید باید در کشور حاکم شود/ استارآپ‌هایی با درآمد ۳ تا ۴ هزار میلیاردی داریم

تصور اینکه راه‌انداختن دودکش‌ صنعت است، نشان از اقتصاد نفتی دارد/ اقتصاد جدید باید در کشور حاکم شودرحیمیان گفت: آنچه ما را در دنیا شاخص می‌کند بازگشت به سنت‌‌ها در قالب سیستم کارآفرین و اقتصاد جدیدی است که می بایستی در کشور حاکم شود.

محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لزوم حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور با بیان اینکه اقتصاد نفتی  اقتصاد پولداری است و تکلیف آن روشن است اظهار کرد: هیچ کدام از برترین اقتصادهای دنیا منابع زیرزمینی ندارند.

وی با اشاره به اینکه رانت نفتی، فرهنگی نفتی را هم با خود به اقتصاد ما می‌آورد اظهار کرد: در این فرهنگ نوآوری کنار گذاشته می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: اینکه فکر کنیم پول نفت را بین مردم تقسیم کرده و آنها را در ادارات مختلف استخدام می‌کنیم یا اینکه تصور کنیم، صنعت یعنی اینکه کارخانه و پالایشگاه‌های بزرگی احداث کنیم و دودکش‌ها راه بیاندازیم نشان از طبیعت اقتصاد نفتی دارد.

رحیمیان با اشاره به اینکه در اقتصاد نفتی مردم یک طرف نشسته و دولت به آنها می‌گوید برای شما شغل ایجاد می‌کنم اظهار کرد: این روش باعث می‌شود مردم در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مشارکت نکنند چون دولت می‌گوید پول دارم و شما را استخدام می‌کنم.

وی ادامه داد: در اقتصاد نفتی نیاز به دانشگاه هم نداریم چون وقتی خط تولید را از کشوری به اینجا می‌آوری  چند نفر به عنوان تکنسین نیاز داریم تا آن را تعمیر و نگهداری کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در این شرایط مشخص است که ما باید به سمت اقتصادی که پایه و مبنای آن انسانی است و به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان شناخته می‌شود حرکت کنیم.

درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی برای حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان این است که فضای کسب و کار خیلی صاحب دارد خاطرنشان کرد: با وجود این در فضای کسب و کار فعلی حدود ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال هستند و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش دارند که البته تخمین برای میزان فروش این شرکت‌ها بیشتر از این‌ها هم هست.

رحیمیان خاطرنشان کرد: در کشورمان چهار پنج استارت آپ داریم که بالای ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان فروش دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار کرد: برای اینکه ارتباطات خود را با دانشجویان ایرانی خارج از کشور تقسیم کنیم از ۱۸ ماه پیش برنامه‌ای را شروع کرده‌ایم که براساس آن قرار شد یکسال ریسک فعالیت این افراد را در کشور قبول کنیم زیرا کسی که سال‌ها در خارج بوده به طور حتم ارتباطات خود را از دست داده و نیاز به حمایت دارد البته از سوی دیگر این شیوه‌ای است که در سایر کشورها هم اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع باید اقتصاد کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی خارج  کنیم یادآور شد: آنچه ما را در دنیا شاخص می‌کند بازگشت به سنت‌‌ها در قالب سیستم کارآفرین و اقتصاد جدیدی است که می بایستی در کشور حاکم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار