یک دانشجوی دکترای پزشکی در هند تشریح کرد؛

مشکلات دانش‌آموختگان ایرانی پس از بازگشت

عابدی گفت: دانش آموختگان ایرانی پس از بازگشت در موارد بسیار با مشکلاتی مانند تعیین مدارک، جایابی و اشتغال دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات دانش‌آموختگان ایرانی پس از بازگشتحمید عابدی دانشجوی دکترای پزشکی ایران در کشور هند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: پیشرفت سریع علمی ایران در حوزه پزشکی و سلامت بعد از پیروزی انقلاب امری است که همگان به آن معترفند و شواهد و نشانه‌های آن را کم و بیش در تمام کشور می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: مصداق بارز این ادعا را نه تنها می‌توان در قطع وابستگی کشور به پزشکان خارجی مشاهده کرد بلکه امروزه در حوزه‌های مختلف پزشکی مانند سلول‌های بنیادین، داروهای نوترکیب، جراحی‌ها، مقابله با بیماری‌های واگیردار و غیره به جایی رسیده‌ایم که در دنیا حرفی برای گفتن داریم.

متخصصان بدون کار معضل امروز فارغ‌التحصیان

عابدی با اشاره به اینکه گاهی کشور با زیادی نیروی متخصص در بعضی از حوزه‌ها مواجه است گفت: این پدیده‌ای است که البته در سطح کلان مدیریتی کشور جای بحث دارد و باید پاسخ داده شود که چرا سرمایه‌های انسانی بر اساس نیازهای کشور جایابی علمی مناسب نشده‌اند و امروز شاهد بیکاری نیروی متخصص در بعضی از بخش‌های حوزه سلامت هستیم.

این دانشجو دکترای پزشکی ادامه داد: افزایش نیروی متخصص در برخی از بخش‌ها در حالی وجود دارد که در برخی دیگر از بخش‌ها مانند پرستاری با کمبود نیرو مواجه‌ایم، در این میان دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور جایگاه ویژه‌تری را به خود اختصاص می‌دهند چرا که تحمل سختی‌های زندگی و تحصیل در کشور بیگانه را به جان خریده‌اند و پس از سال‌ها کسب علم و تجربه به کشور بازگشته‌اند اما متاسفانه در موارد بسیار شاهد هستیم که با مشکل تعیین مدارک و یا جایابی و اشتغال دست و پنجه نرم می‌کنند.

عابدی خاطرنشان کرد: اگر از همان ابتدا بر اساس یک نیازسنجی دقیق اولویت‌های علمی و عملیاتی حوزه سلامت کشور تعیین و مطابق با آن تحصیل در رشته‌های پزشکی در خارج از کشور  هدایت می‌شد امروز بسیاری از مشکلات را که فارغ التحصیلان حوزه پزشکی و پیراپزشکی با آن مواجه‌اند شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط حاضر به نظر می‌رسد یکی از بهترین راهکارها بهره‌گیری از توان علمی و تجربی دانش‌آموختگان ایرانی خارج از کشور حمایت از راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پزشکی و پیراپزشکی توسط آنهاست.

وی گفت: در این بین ضمن تقویت بیش از پیش زیربنای علمی و عملیاتی کشور در حوزه های سلامت فارغ التحصیلان این حوزه نیز تا حد زیادی می توانند مشکلاشان را حل کنند.

نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در تعامل میان اساتید و دانشجویان ایرانی

این دانشجو دکترای پزشکی خاطر نشان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در راستای برقراری تعامل بیش از پیش میان اساتید و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور با بدنه علمی و اجرایی داخلی توانسته است در حوزه‌های پزشکی و پیراپزشکی فرصتی مناسبی در اختیار دانش‌آموختگان این حوزه قرار دهد تا از نزدیک با آخرین پیشرفت‌ها در حوزه‌های دانش‌بنیان پزشکی و پیراپزشکی و حمایت‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آنها به عمل می‌آورند آشنا شوند.

عابدی یادآور شد: تلاش‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به مسئولین و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت امکان تعامل و به کارگیری بیشتر از دانش آموختگان و تجربیات ارزشمند آنان را می‌دهد تا ان‌شاءالله با همدلی و همیاری یکدیگر شاهد هم‌افزایی و تحول بنیادین این حوزه در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار