آموزش و پرورش در خرداد ۹۶؛

از تغییر سازوکار هدایت تحصیلی تا چالش‌های اجرای سند ۲۰۳۰

آموزش و پرورش در خرداد سال ۹۶ با مسائلی همچون آمادگی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید مواجه بود.

سوم عید/// از تغییر سازوکار هدایت تحصیلی تا چالش‌های اجرای سند2030به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

ساز و کار طرح «هدایت تحصیلی» سال آینده تغییر می کند

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم عنوان کرد:علی رغم انتقاداتی که به این طرح وارد است اما در عمل شاهد حضور بسیاری از دانش آموزان پایه نهم در طرح هدایت تحصیلی هستیم.

وی ادامه داد: آزمون رغبت و استعداد اغلب دانش آموزان انجام شده همچنین نظر خانواده ها و معلمان در حال اتمام است که پس از پایان اجرای سایر مراحل را در دستور کار قرار خواهیم داد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال برای اولین بار طرح هدایت تحصیلی اینترنتی انجام می شود که امکان دارد با مشکلاتی مواجه شود اما جهت رفع آن تلاش می کنیم.

جذب ۸ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در آزمون استخدامی امسال

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در مورد زمان برگزاری آزمون استخدامی امسال و تعداد پذیرش در این دوره عنوان کرد: هنوز تاریخ دقیقی برای آزمون امسال مشخص نکردیم اما قصد داریم تا قریب به هشت هزار فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم.

وی ادامه داد: متقاضیان بعد از قبولی در قالب دوره ای یکساله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان دوره مهارت آموزی معلمی می‌بینند، سپس جذب و استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد تعیین تکلیف شرایط سرپرستی در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: تعیین وضعیت سرپرست این دانشگاه و تصمیم گیری در این باره نیازمند برنامه ریزی در این زمینه است.

دانش آشتیانی در خصوص گزینه ای پیشنهادی برای ریاست دانشگاه اظهار کرد: فعلا آقای مهرمحمدی در پست سرپرستی دانشگاه مشغول فعالیت بوده و برای گزینه پیشنهادی نظری ندارم.

چرا با سند آموزش ۲۰۳۰ مخالفت می‌شود؟

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: در این سند چندین چالش اساسی وجود دارد که باید به آن توجه شود و اساسی‌ترین مسئله این است که با وجود اسناد بالا دستی کشور نیاز به چنین سندی وجود ندارد علاوه بر این مسئله موانعی در مبانی سند وجود دارد که اجرای آن را دچار مشکل می‌کند.

سلیمی افزود: برخی بندهای سند ۲۰۳۰ با فرهنگ ایرانی-اسلامی مغایرت دارد که مسئولان ارشد نظام و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری مخالف اجرای این سند در کشور هستند البته با توجه به اظهارات دولت اجرای این سند متوقف شده است که این مسئله خود نقطه مثبتی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دیگر چالش‌های این سند اشاره کرد و گفت: باید خروجی این سند را مورد توجه قرار داد چراکه با توجه به بندهایی از این سند و مبانی اومانیستی که در آن وجود دارد خروجی دانش‌آموختگان سکولار خواهد شد علاوه بر این مسئله آموزش‌های نظامی مبتنی بر خشونت به دانش‌آموزان برای ما قابل قبول نیست.

چه تعداد سوادآموز در سال 96 با سواد می شوند؟

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره وضعیت جذب نیرو بیان کرد: آموزش دهنده جدیدی برای امسال جذب نمی کنیم چرا که همین تعداد نیرو پاسخگوی ماموریت سازمان نهضت برای سوادآموزان است.

وی با اشاره به اینکه شرط فعالیت آموزش دهندگان قبولی در دوره توانمندسازی است،‌ادامه داد:‌ چنانچه در طی ماموریت خودبا کمبود مواجه شدیم تصمیم گیری برای جذب نیرو خواهیم داشت و از میان داوطلبان افرادی را انتخاب کرده که باید در دوره اولیه آموزشی شرکت کند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درمورد تعداد افراد تحت پوشش در سال جاری عنوان کرد:‌ برای سال 96 هدفگذاری آموزشی 700 هزار نفر درنظر گرفته شده است که البته شامل آموزش اتباع و مراکز یادگیری محلی نیز می شود و برای این تعداد سوادآموز،‌آموزش دهنده کافی است.

پیش‌بینی شرکت ۴۵۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در طرح سنجش سلامت

محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در خصوص وضعیت سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: اکنون نوبت‌گیری‌ها برای انجام و اجرای طرح برقرار است و پیش‌بینی‌‌ها اجرای طرح برای قریب به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کلاس اولی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه از سال گذشته نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان نیز در طرح سنجش شرکت کردند بنابراین از تعداد یاد شده برای طرح سنجش کاسته می‌شود چراکه این تعداد را در حدود ۲۰۹ هزار نفر برآورد کردیم که سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بودند و نیازی به تست مجدد ندارند.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور اظهار کرد: امسال نیز پیش‌دبستانی‌ها بعد از اتمام طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان امکان شرکت در طرح سنجش را دارند و پیش‌بینی ما ۴۰۰ الی ۴۵۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی است.

وی در مورد زمان دقیق اجرای طرح سنجش ویژه نوآموزان پیش‌دبستان گفت: این مسئله در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرند و با توجه به شرایط پایگاه‌های سنجش تاریخ مراجعه را اعلام می‌کنیم، اما به دلیل آنکه حساسیت بیشتری برای نوآموزان کلاس اولی وجود دارد بنابراین اولویت را به این گروه می‌دهند.

روند تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان تا شهریور ماه ادامه دارد

اسدالله‌ عباسی‌ سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص‌ صندوق ذخیره گفت: در خصوص فعالیت این کمیته اظهار کرد: تا پایان شهریور ماه روند بررسی تحقیق و تفحص در صندوق و بانک سرمایه ادامه پیدا می‌کند چراکه بانک سرمایه ابعاد گسترده‌ای دارد و نیاز به بررسی‌های دقیق در این حوزه داریم.
وی ادامه داد: روند تحقیق و تفحص در بانک سرمایه از اردیبهشت‌ ماه شروع شد و به جهت بروکراسی‌های اداری کار طولانی شده و تا شهریور ماه درخواست تداوم فعالیت‌ها را کردیم.

سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص‌ صندوق ذخیره بیان کرد: با توجه به اینکه 47 درصد از سهام مربوط‌ به صندوق ذخیره در بانک سرمایه وجود دارد بنابراین بررسی‌های دقیقی در این بانک انجام می‌دهیم تا حقوق فرهنگیان پایمال نشود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی نهایت دقت را باید در این کار داشته باشند تا در حقوق ذی‌صلاحان در صندوق ذخیره و بانک سرمایه‌ اجحاف‌ نشود.

کنکور در گیر و دار صحت و سقم سوالات لو رفته امتحانات نهایی ۹۶

فریده اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هنوز مستنداتی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحانات نهایی به دست مجلس نرسیده و با توجه به اعتراضات بسیاری که از سوی دانش‌آموزان صورت گرفته کمیته آموزش و پرورش مجلس برای بررسی موضوع مأمور شده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید بحث نظارت بر امتحانات نهایی را پررنگ‌تر از قبل کند و در مراحل طراحی، چاپ و تکثیر سوالات و ارسال آن به مدارس دقت کافی و تدابیر بهتری اتخاذ شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تدابیر دولت برای لو رفتن سوالات امتحان نهایی بیان کرد: تا این لحظه هیچ شکایتی از سوی آموزش و پرورش مبنی بر شناسایی فروشندگان سوالات اصلی امتحانات نهایی به دست پلیس فتا پایتخت نرسیده است و در بررسی‌های ما گردانندگان سه کانالی که مدعی فروش سوالات اصلی امتحانات نهایی بودند شناسایی و با تلاش پلیس دستگیر شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار