توسعه فضای سبز با نهال کاری در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان شمالی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی گفت: هم اکنون برای توسعه فضای سبز در استان ۲۹۰ هزار اصله نهال برای جنگل کاری توزیع و آماده کشت است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ حسن وحید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی در نشست خبری با خبرنگاران استان به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: در سال جاری برای توسعه فضای سبز در دو قسمت جنگل کاری دولتی و خصوصی و بیابان زایی ۲۹۰ هزار اصله نهال توزیع شده و آماده کشت است.
وی افزود: در سال جاری افزون بر ۲ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان در غالب نهال‌های بیابانی بوته کاری شده است.
حسن وحید اظهار کرد: هم اکنون ۶۶۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان بذر کاری در ختان جنگلی انجام شده است که در مجموع امسال ۲۹۰ هزار اصله توزیع خواهد شد.
مدیر کل منابع طبیعی استان اظهار کرد: در سال جاری هزار و ۸۰۰ هکتار گیاهان دارویی توسط بهره برداران در طرح مرتعی در استان کشت شده است.
وی همچنین گفت:: حدود ۲۱۹ هزار هکتار طرح مرتع داری در استان خراسان شمالی با مشارکت مردم در حال احیا، احصا و حفاظت است.
وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی در غالب حفاظت مشارکت با بهره برداران استان قرارداد بستیم، گفت::این امر باعث حفاظت جدی مردم از عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌باشد.
حسن وحید اظهار کرد: فردا به مناسبت روز درختکاری ۳۹۵ هزار اصله نهال در سطح عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق جنگلی تحت مدیریت بخش خصوصی و دولتی کشت می‌شوند که این درختان متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیم محل کشت هستند.
وی افزود: کشت این تعداد اصله نهال در سطح ۲۵۰ هزار هکتار مناطق بیابانی، ۱۰ هزار هکتار مناطق مرتعی و ۱۳۰ هزار هکتار از مناطق جنگلی انجام می‌شود.
حسن وحید بیان کرد: این اداره کل با مشارکت شهرداری بجنورد به مناسبت روز درختکاری در سطح ۲۰ هکتار از باغ ایلخانی در تفرجگاه باباامان بجنورد درختکاری انجام می‌دهند.
وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه گردشگری در استان افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نسبت به واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی استان به شهرداری‌ها و بخش خصوصی در راستای توسعه گردشگری در این استان اقدام کرده است.
مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی با بیان این که تاکنون پارک جنگلی پیش قلعه در شهرستان مانه و سملقان و پارک جنگلی کویر جاجرم در شهرستان جاجرم به شهرداری‌های پیش قلعه و جاجرم واگذار شده است.
وی همچنین تصریح کرد: واگذاری پارک‌های جنگلی گوینک، درکش و روستای چهل دختران نیز در دستور کار هستند.
وی افزود: در حال حاضر سطح مناطق جنگلی استان ۴۳۴ هزار هکتار است که ۲۵ هزار هکتار آن جنگل خزری و ۴۱۰ هزار هکتار آن نیز جنگل ارسی هستند.
وحید در ادامه با بیان اینکه از این سطح یاد شده مناطق جنگلی استان، ۶۰ هزار هکتار آن قرق شده هستند، اعلام کرد: سرانجام درختان این جنگل‌های قرق شده استان به مرحله زادآوری رسیدند.
مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: در سال جاری توسط بخش خصوصی در منطقه کاستان شهرستان مانه و سملقان در سطح هفت هزار و ۸۵۱ هکتار جنگل کاری انجام شد که در استان جنگل کاری در سطح ۶۶۴ هزار هکتار نیز آغاز شده است.
وی گفت:روز جمعه نهال رایگان در نماز جمعه بین مردم توزیع می‌شود.
انتهای پیام/آ

کشت ۲۹۰ هزار اصله نهال در استان خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.