پیشکسوت نقاشی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مهمترین مشکل حوزه تجسمی، نبود فضای مناسب است/ گلایه از عدم برگزاری دوسالانه‌های نقاشی

فرح اصولی گفت: وقتی دوسالانه‌ها برگزار نشود، حراجی ها جهت هنر را تعیین می کنند و این معضلی بزرگ برای حوزه تجسمی است.

چرا بی ینال های نقاشی دیگر برگزار نمی شود؟به گزارش خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرح اصولی در سال ۱۳۳۲ در زنجان متولد شد. دیپلم نقاشی را از هنرستان زیبای دختران و لیسانس گرافیک را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. شرکت در نمایشگاه‌ های گروهی و انفرادی، تدریس، تصویرسازی کتاب‌های کودکان، دبیری جشنواره‌ها و دوسالانه‌های نقاشی از جمله سوابق هنری این نقاش و پشکسوت معاصر ایرانی است. او همچنین در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از اعضای هیات داوران بود.

اصولی در نگاهی کلی عمکرد حوزه تجسمی و فعالیت های هنری خود در سال 96 را بیان کرد و به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برگزاری دهمین جشنواره تجسمی فجر یک رویداد بزرگ هنری در کشور بود. در این جشنواره 20 درصد هنرمندان از طریق فراخوان و  80 درصد آنان با دعوت دست اندرکاران شرکت کرده بودند. استقبال خوبی از این دوره شد؛ اما بهتر است برای سالهای آینده ضوابط قید شده در فراخوان را هم تغییر دهیم. زیرا در این دوره چند برابر آثار خوب، آثار ضعیف هم ارسال شده بود که بازبینی همه آنها وقت زیادی از داوران گرفت.

وی افزود: در کشورهای خارجی، دیگر برای جشنواره ها فراخوان نمی دهند. توجه آنها به کیفیت بیشتر از کمیت است. در کشور ما هم باید این اتفاق بیافتد. پس از گذشت 10 دوره از یک رویداد هنری معتبر و تجربه برگزاری بی شمار جشنواره های فرهنگی هنری در کشور، انتظار می رود که در برنامه ها حرفه ای تر عمل کنیم. به دنبال کشف نخبگان هنر باشیم و جشنواره ها را اول در منطقه خاورمیانه و سپس بین الملل گسترش دهیم.

نقاش معاصر ایرانی درباره فعالیت های خود اظهار داشت: سال 96 برای من سال خوبی بود. دسته ای از نمایشگاه های گروهی بودند که با هدف امور خیریه از جمله کمک به زندانی های بی گناه، کمک به زلزله زدگان غرب کشور، بیماران سرطانی، یادواره شهدای پلاسکو و ... تشکیل شد و من با کمال میل آثار خود را برای نمایش و فروش در این نمایشگاه ها ارسال کردم.

وی افزود: در سال 96 چند جشنواره مهم هنری از جمله دهمین جشنواره تجسمی فجر، جشنواره جوانان، نخستین اکسپوی دانشجویان نقاش و جشنواره «ورسوس» را داوری کردم. داوری همیشه برای من جذاب بوده است. زیرا آثار  بی شماری از هنرمندان به جشنواره ها ارسال می شود که دیدن این آثار و نوع نگرش هنرمندان جوان بسیار لذت بخش است.

اصولی اظهار داشت: در حال حاضر مشغول گردآوری دو کتاب هستم که یکی از این کتابها مجموعه آثارم با مضمون غزل های حافظ است. تقریبا 4 سال پیش تعدادی از این تابلوهای حافظ را در موزه امام علی (ع) و موزه آلمان به نمایش گذاشتم. همچنین امسال هم قرار است دو موزه از کشورهای استرالیا و انگلستان چند اثر از مجموعه هنری من خریداری کنند.

داور دهمین جشنواره هنرهای تجسمی در بخشی از سخنان خود درباره مشکلات تجسمی ایران گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل حوزه تجسمی، نبود فضای مناسب است. برای برگزاری یک نمایشگاه ملی فضای مناسب نداریم. امسال نمایشگاه فجر را در موسسه صبا برگزار کردیم که نگارخانه های همانجا هم استانداردهای مناسب یک گالری را ندارند و مشکل دیگر، برگزار نشدن بی ینال ها (دوسالانه ها) است. چندسالی است که بی ینال نقاشی برگزار نمی شود و کسی هم دلیلش را نمی داند. زمانیکه بی ینال برگزار نشود، سیاست حراجی ها جهت هنر را تغییر می‌دهد و این موضوع بسیار نگران کننده است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، نقاشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.