وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

یک چهارم ایرانی‌ها قبل از ۵۰ سالگی می‌میرند/دارویی که از سکته قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ودرمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

کاش دولتی روی کار بیاید که همه همتش رفاه اجتماعی محرومان باشد

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: امیدوارم سازمان بیمه سلامت با تجربه و دانش بیشتر وظایف خود را در تامین بیمه های درمانی آنطور که شایسته مردم است به سرانجام برساند.وزیر بهداشت با اشاره به برخی ضعف های بودجه 97 در حوزه سلامت گفت: زیان انباشته بیمه ها و تعرفه های پزشکی در سال 97 به اعتقاد من در لایحه بودجه 97 دیده نشد و این در حالی است که نرخ ارز در کمتر از سه ماه 30 درصد افزایش پیدا کرده است و بسیاری از وسایل و تجهیزات مصرفی یا مواد اولیه آنها که در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، از خارج وارد می شوند و این افزایش نرخ ارز خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه هایی که دولت ها را به خوب و بد تقسیم می کند، توجه به رفاه  اجتماعی است، تاکید کرد: متاسفانه در چهار دهه گذشته در مورد این موضوع بسیار صحبت کردیم اما کمتر عمل دیدیم وقتی به خاطرات خود رجوع می کنم می بینیم که در این زمینه نخستین گام را شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته است و این همان نگاه ادامه پیدا می کرد.

هاشمی افزود: در کشور ما برای توجه به رفاه اجتماعی مراکزی چون کمیته امداد، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، بهزیستی و بیمه های درمانی فعالیت می کنند اما در رفاه اجتماعی بسیار مشکل داریم، کاش یک دولت روی کار بیاید و همه وجه همت آن توجه به رفاه اجتماعی محرومان و مستضعفان باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح که بیشترین بیمه شده بعد از بیمه سلامت را دارند، این سازمان بیمه ای را همراهی کنند، گفت: بیمه ها باید از صرف رسیدگی به اصناف که در دراز مدت محکوم به شکستند دربیایند.

سیاوش صحت دبیر علمی جامعه جراحان ایران مطرح کرد: طبق بررسی های انجام شده به طور متوسط هر 2 ساعت، پنج نفر جان خود را به علت سوانح رانندگی در کشور از دست می‌دهند.

صحت با بیان این خبر گفت: بر اساس آمار کارشناسان، طی 20 سال گذشته بالغ بر 402 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و 591 هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده اند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه، مرگ زود هنگام بر اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن چهار میلیون سال عمر در ایران می‌شود، گفت: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از 1/3درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد.

بیش از نیمی از ایرانی‌ها ۷۰ سالگی را نمی‌بینند/ یک چهارم ایرانی‌ها قبل از ۵۰ سالگی می‌میرند/ رشد ۶ برابری تعداد دانشمندان یک درصد برتر کشور

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم بررسی دستیابی به مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران که امروز برگزار شد، گفت: از ۱۱۰۰ محقق برتر کشور ۶۲۰ نفر در علوم پزشکی هستند، همچنین ۳۰ درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت می کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ما ۱۰ سال زودتر به افق چشم انداز ۱۴۰۴ در حوزه تولید علم در منطقه دست پیدا کردیم، گفت: ایران در سال ۲۰۱۶ با ۵۲ هزار و ۱۶۰ مقاله و ۷۰ هزار و ۴۸۲ مقاله پر استناد در منطقه و بین کشورهای اسلامی رتبه اول تولید علم را کسب کردیم.

وی به بدترین شاخص‌های سلامت اشاره کرد و گفت: مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای مواجهه با خشونت های خانگی در زنان بالای ۱۵ سال روایت نامناسب بهداشت فردی مرگ و میر ناشی از بلاهای طبیعی ریزگردها افزایش مواد موارد ابتلا به عید مرگ و میر ناشی از مسمومیت های غیر عمدی و مرگ های زودرس بهترین شاخص های سلامت در کشور محسوب می شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: هر سال 29 هزار و 500 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می دهند که 21 هزار نفر به علت ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است.

ملک زاده یکی از چالش‌های کشور را مرگ زودرس عنوان کرد و افزود: مرگ زودرس یعنی کسی زیر ۷۰ سالگی از دنیا برود؛ در سال۹۴، ۳۸۵ هزار مورد مرگ داشتیم که ۵۵ درصد آنها زیر ۷۰ سال رخ داده است؛ همچنین ۲۵ درصد مرگ و میرها در کشور زیر ۵۰ سالگی اتفاق می افتد که بخش اعظم آنها ناشی از بیماری های مزمن و غیر واگیر است و بیماری های قلبی و عروقی, تنفسی, سرطان و دیابت مهم‌ترین این بیماری ها هستند.

سیاسیون به دانشجو و استاد نگاه کاسب کارانه دارند/ یکى از بدبختى‌ها این است که همه نگاه‌ها به استخدام دولتى است/ هیچ ملتی به فضیلت و نشاط نمی‌رسد اگر به علم و پژوهش دقت و توجه نکند

سيد حسن قاضى زاده هاشمى وزير بهداشت گفت: گفتمان فرهنگی باید وارد جامعه دانشجویی و نخبگان شود و اين موضوع در کنار مباحث علمی و آموزشی به کار گرفته شود تا اثربخشی آن را در جامعه ببینیم.

هاشمى با بيان اينكه هر حا علم با فرهنگ در كنار هم قرار نداشت موجب بدبختى بشر شد، افزود: در دانشگاه‌های کشور فرصت برای توجه به این مسائل وجود دارد، البته اگر سیاسیون اجازه بدهند، زیرا سياسيون به دانشجو و استاد كه معدن علم و فناورى هستند چشم طمع و نگاه کاسب‌کارانه دارند.

وی با بیان اینکه یکی از بدبختی‌های کشور ما این بوده که همه نگاه‌ ما به استخدام دولتی است،‌ گفت: ما وقتی قبل از انقلاب وارد دانشگاه می‌شدیم بخش خصوصی با کسانی که احتمال می‌دهند نمونه خواهند شد، قرارداد می‌بست و آنها بورسیه می‌شدند.

پیشگیری از مرگ‌های زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی با پُلی پیل

رضا ملک‌زاده رئیس پژوهشکده گوارش و کبد در مراسم رونمایی از دستاوردهای مشترک این پژوهشکده و البرزدارو با بیان اینکه با حمایت گروه برکت در شرکتی دارویی توانستیم دارویی را تولید کنیم که می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای مرگ‌های زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش دهد، گفت: یکی از مشکلات بزرگ ایرانیان طی سال‌های گذشته مرگ‌ومیر زودرس بوده است.

ملک‌زاده تصریح کرد: قرص پُلی پیل می‌تواند میانگین عمر ایرانیان را افزایش دهد؛ این دارو می‌تواند حداقل ۵۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری کند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
شیوع سکته بزرگترین و مهمترین معضل کشور است و رفع اون اولویت اول مملکت است و باید تمام امکانات مملکت از مالی گرفته تا اداری برای رفع آن بسیج شود
آخرین اخبار