باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

هنرستان هنرهای زیبای اصفهان،مهد پرورش بسیاری از مفاخر هنری و صنایع دستی

عمارتی زیبا، تاریخی و نام آشنا در همسایگی زاینده رود 81 سال است که محل آموزش رشته های هنری و صنایع دستی است و استادان برجسته وصاحب سبکی را در خود پرورش داده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بسیاری از مفاخر ایران و اصفهان مانند محمود فرشچیان، امیر هوشنگ جزی زاده، جواد رستم شیرازی، احمد صنیعی، محمد خلیلی گلریز هنرجویان هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بودند.

آغاز به کارهنرستان هنرهای زیبای اصفهان با 2 رشته

هنرستان هنرهای زیبای اصفهان فعالیت های هنری خود را با 2 رشته ی فلزکاری و درودگری شروع کرد و بعدها رشته های دیگری چون نقاشی، نگارگری، تذهیب، زری بافی، کاشی سازی، منبت کاری، قلم زنی و خاتم سازی به دیگر فعالیت های هنری این هنرستان پیوست.

 ورودی های پلکانی و ستون های بلند هنرستان، برداشتی از معماری باستانی ایران

هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با مساحت بیش از 8 هزار مترمربع از معماری ویژه ای نیز برخوردار است ودر طراحی این هنرستان معماری 2هزار و 500 ساله ی ایرانی به چشم می خورد، ورودی های پلکانی از جنس سنگ پارسه که برداشتی از پله های تخت جمشید است و ستون های بلندی که نشان از اقتدار و عظمت معماری ایرانی دارد.

درگذشته بیش از 15 رشته ی هنری در این هنرستان آموزش داده می شد که به گفته علی حاجی زکی رئیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بیشتر آنها حذف شده است و در حال حاضر رشته های موسیقی، نمایش، گرافیک، پویا نمایی، نقاشی و صنایع دستی در این هنرستان تدریس می شود.

پیگیر احیا کارگاه ها و تشکیل برخی از رشته ها هستیم

شمار زیادی کارگاه هنری در این هنرستان فعال بوده که به مرور زمان این کارگاه ها از بین رفته، این نکته ای است که علی حاجی زکی به آن اشاره و تاکید میکند: درصدد احیای این کارگاه ها هستیم.

حذف برخی از رشته های هنری از نظام آموزشی هنرستان یکی دیگر از مشکلاتی بود که دامن این هنرستان را هم گرفت که او معتقد است:حذف تعدادی از رشته های هنری به خصوص هنرهای صنایع دستی از نظام آموزشی هنرستان خلأیی بوجود آورد که پیگیر احیا و تشکیل برخی از این رشته ها هستیم.

ضرورت مرمت ساختمان اصلی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان هم یکی دیگر از مواردی است که رئیس هنرستان به آن اشاره و خاطر نشان می کند: به شرط تامین اعتبارات و پشتوانه ی مالی مورد نیاز، بیشتر مشکلات این هنرستان رفع خواهد شد.

هنرستان هنرهای زیبای اصفهان،مهد پرورش بسیاری از مفاخر هنری و صنایع دستی

گنجینه ای با 300 اثر هنری از استادان برجسته و هنرجویان

در این هنرستان قدیمی گنجینه ای با 300 اثر هنری از استادان برجسته و هنرجویان آن در رشته های مینیاتور، تذهیب، نقاشی، فلزکاری، خاتم، مینا سازی، پارچه های زری بافی، فرش و صنایع چوب مانند معرق، مشبک، منبت در معرض نمایش قرار گرفته است و در این میان آسیب هایی این آثار را تهدید می کند.

فضای محدود گنجینه ی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از جمله این آسیب هاست که مسئول گنجینه هنرستان گوشزد می کند«تعداد زیادی از آثار به دلیل کافی نبودن فضای گنجینه ، درمخزن نگه داری می شود و در حال حاضر این آثار بخاطر شرایط بد و نامطلوب مخزن در معرض آسیب هایی محیطی است»

هنرستان هنرهای زیبای اصفهان،مهد پرورش بسیاری از مفاخر هنری و صنایع دستی

نسترن عکاشه مسئول هنرستان هنرهای زیبای اصفهان با اشاره به  ضرورت مرمت آثار این گنجینه می گوید: تعداد زیادی از آثار گنجینه هنرستان به دلیل قدمت زیاد، در معرض آسیب های محیطی بودکه نیاز به مرمت آنها امری مهم است.

گفتنی است: این هنرستان در سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است وبا گذشت 81 سال از زمان تاسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، به نظر می رسد که در صورت حمایت و توجه اینجا همچنان ظرفیت تحصیل و تربیت هنرمندان و فرهیختگان بزرگی را در خود دارد.

گزارش از هدا سراج همدانی

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چنگیز قیرونی
۰۱:۲۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
من سال ۹۶ فارق شدم