وزیر آموزش‌ و پرورش:

اجازه دهیم مدارس آزادانه تصمیم‌ بگیرند

بطحایی گفت: در تفویض اختیار باید از منافع سازمانی بگذریم و اجازه دهیم مدارس آزادانه و با اختیار تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه گردهمایی شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش و مدیران کل استان‌های سراسر کشور در چابهار، اظهار داشت: در برنامه‌های سال ۹۶ در دو بخش تحول محتوا و تحول مدیریت و اداره آموزش‌وپرورش باهمت همه صاحب‌نظران و فرهنگیان موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم.
 

در اجرای برنامه‌های سال ۹۶ پیشرفت خوبی حاصل‌ شده

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: خوشبختانه در اجرای برنامه‌های سال ۹۶ پیشرفت خوبی حاصل‌ شده و می‌توان گفت که تقریباً به‌صورت نسبی اجرای برنامه‌ها رضایت‌بخش بوده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مسیر را درست رفته‌ایم و روبه‌جلو حرکت می‌کنیم و در حوزه مهارت‌آموزی و در بحث مهارت‌های اجتماعی وزندگی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی باهدف پیشرفت داشته‌ایم.

بطحایی بیان کرد: در حوزه نظام شایستگی مدیران مدارس، سامانه انتخاب و انتصاب مدیران راه‌اندازی و برای سال آینده اجرایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تفویض اختیار باید از منافع سازمانی بگذریم و اجازه دهیم مدارس آزادانه و با اختیار تصمیم‌گیری کنند و اجازه نفس کشیدن داشته باشند. مدارس باید باصلابت و جدیت کار را پیش ببرند و در سال ۹۷ در اجرایی نمودن بسیاری از موضوعات باید سریع‌تر پیش رویم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: جلسات متعددی را برای موضوع تفويض اختيار برگزار کرده‌ایم و امیدواریم که همه ارکان آموزش و پرورش بتوانند اختیارات خود را در جهت کم کردن حجم کارهای اجرایی واگذار کنند.

مهر ۹۷ از حیث تفویض اختیار با اسفند ۹۶ متفاوت خواهد بود

عضو کابینه تدبیر و امید بیان داشت: سعی خواهیم کرد در ابتدای سال ۹۷ فهرست مناسبی در خصوص تفویض اختیار از ستاد به استان و منطقه و مدرسه ارائه کنیم؛ مهر ۹۷ از حیث تفویض اختیار مطمئناً با اسفند ۹۶ متفاوت خواهد بود.

وی آموزش‌وپرورش حال حاضر را به پیست اتومبیل‌رانی تشبیه نمود که فقط دانش آموزان رقابت را برای برنده شدن دنبال می‌کنند و انحراف از تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است.

سید محمد بطحایی از ایجاد نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس مطابق با برنامه تعالی مدیریت مدرسه خبر داد و گفت: در سال 97 این سه حوزه یعنی مهارت‌آموزی، تفویض اختیار و نظام تنظیم و کنترل کیفیت مدارس در دستور کار خواهد بود و باید سعی کنیم با مشکلات به‌صورت روبه‌رو و درآن‌واحد مقابله کنیم و منتظر زمان برای سنگین شدن حجم کارها نباشیم.

ذی نفعان آموزش و پرورش باید بتوانند با مدیران بتوانند مستقیماً صحبت کنند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: بعنوان یکی از بزرگترین دستگاه‌های کشور باید بتوانیم نظامی بسازیم که مدیران بتوانند مستقیماً با ذی نفعان آموزش و پرورش صحبت کنند، بعنوان مثال مدیرکل استان و یا مدیران میانی بتوانند با ذی نفعان این حوزه صحبت کنند، باید فرایندی بسازیم تا ارتباطات نزدیک‌تری ایجاد کنیم و در حال حاضر بخشی از آن در شبکه سینا ایجاد شده و باید تلاش کنیم که از همه پتانسیل‌های این شبکه بعنوان یک زیر ساخت استفاده نماییم و ارتباط نزدیک‌تری با ذی ننفعان برقرار کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: مدیران باید بتوانند به محرک‌ها پاسخ مناسب و به موقعی داشته باشند. پاسخ به این محرک‌ها گاهی در جهت منفعت سازمان است و گاهی ممکن است که از پدید آمدن ضرر به سازمان جلوگیری كند و از این نگاه، مدیران ما باید خود را موظف بدانند که در برابر کوچکترین محرک‌ها پاسخگویی به موقع و مناسبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در همه برنامه‌ها ما همه اعضای یک گروه هستیم و هرکدام با مسئولیتی که داریم در کنار هم و دوشادوش هم کار را پیش می‌بریم؛ عضلات سازمانی به دلیل کارکردهای غلط نحیف شده‌اند و باید تمرین و ممارست کنند تا اجازه رشد و بالندگی داشته باشند.

اجازه دهیم بچه‌ها لذت بردن از زندگی را احساس کنند

بطحایی تأکید نمود: اجازه دهیم بچه‌ها زندگی کنند و لذت بردن از زندگی را احساس کنند نه اینکه همیشه در اضطراب، استرس و نگرانی قبولی در آزمون‌ها و کنکورها به سر ببرند؛ متأسفانه با همه تجهیزات و امکانات و زیرساخت‌هایی که داریم در حوزه مهارت‌های اجتماعی و تربیتی بچه‌ها ضعیف هستند و دچار اختلال شده‌اند؛ فضای بیرون مدرسه با کتاب‌های آن‌چنانی و کلاس‌های مختلف بچه‌ها را درگیر کرده است و باید برگزاری آزمون‌های متعدد در دوره ابتدایی و کتاب‌های کمک‌آموزشی متوقف شود و در این راستا نظارت و عزم جدی اتفاق افتد.

وی با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: مدرسه باید مدرسه زندگی شود، بسیاری از استرس‌هایی که در مدارس به وجود می‌آوریم سبب ترس کودکان ما از مدرسه می‌شود و این ترس سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و انحرافات خواهد بود.

انتهای پیام/

بطحایی در اختتامیه شورای معاونین آموزش‌وپرورش در چابهار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار