در گفتگو با راشاتودی؛

ران پال: هیچ کشور یا فردی تهدید نیست بلکه تهدید و خطر اصلی سیاست‌های خود آمریکاست

عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای به تشریح سیاست‌های غلط و مداخله‌جویانه کشورش پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه راشاتودی، ران پال عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید به نظر می‌رسد آمریکا تا ورشکستگی کامل نمی‌خواهد از عراق خارج شود.

ران پال در گفتگو با این شبکه درباره تصمیم ناتو برای ادامه حضور نظامی خود در عراق گفت: متاسفانه منظور دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و مقامات ناتو از عبارت «تا هر وقت که لازم باشد در عراق می‌مانند» با نظر دیگران فرق می‌کند. مردم عراق آشکارا مخالفت خود را با ادامه حضور نیرو‌های بیگانه در خاک کشورشان اعلام کرده‌اند. مجلس عراق به عنوان نهاد قانونگذاری به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق رای داد. متاسفانه آن طور که معلوم است آمریکا و ناتو می‌خواهند نیرو‌های خود را در عراق حفظ کنند. امیدوارم مردم آمریکا از خواب غفلت بیدار شوند و به دولت و ارتش خود بگویند که دیگر بس است و از این وضع خسته شده‌اند.

آمریکا پانزده سال است در عراق حضور نظامی دارد و در افغانستان نیز بیشتر از این حضور دارد. اصلا ما نمی‌بایست در وهله اول به آن کشور‌ها می‌رفتیم. حتی خود رئیس جمهور ترامپ در اظهاراتی خصوصی که بدون اطلاع او ضبط شده بود، جنگ عراق را احمقانه‌ترین کاری خواند که آمریکا تاکنون انجام داده است.

ران پال گفت: من دوست داشتم او همین منطق را به سوریه و بقیه جا‌ها نیز تعمیم می‌داد زیرا افراد زیادی مثل ما وجود دارند که آزادی خواه، محافظه کار یا طرفدار قانون اساسی هستند که معتقدند که ما اصلا نباید در جنگ‌های خارج از کشور شرکت کنیم یا جنگ راه بیندازیم و برای این منظور باید حتما از مردم و کنگره اجازه بگیریم. به نظر من تا زمانی که آمریکا ورشکسته شود، به این کار‌های خود ادامه می‌دهد. باید توجه داشت اساسا جنگ عراق اشتباه بود و به بهانه‌های واهی انجام شد. آمریکا ادعای بی اساس ارتباط صدام با القاعده و حملات یازدهم سپتامبر را بهانه حمله به آن کشور قرار داد. در واقع جنگ عراق همگی مبتنی بر دروغ بود. در واقع پس از هرج و مرج ناشی از جنگ عراق بود که القاعده به آن کشور وارد شد و رشد پیدا کرد.

این مقام آمریکایی گفت: شکل گیری القاعده و تروریسم در منطقه واکنشی به سیاست‌های ما در منطقه است. در واقع سیاست‌های ما عامل گسترش تنفر و افراط گرایی در منطقه و شکل گیری گروه‌های بنیادگراست. هر روز عده بیشتری به این واقعیت پی می‌برند اما متاسفانه دولت‌های آمریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه حاضر نیستند این واقعیت‌ها را قبول کنند و مرتب تاکید می‌کنند که وظیفه اخلاقی آمریکاست که در هر جایی از جهان مداخله و در آنجا صلح برقرار کند. در واقع آمریکا می‌خواهد باور استثنایی بودن خود را به همه جای جهان صادر کند.

او افزود: بسیاری از مردم آمریکا نمی‌دانند که بیشتر این جنگ‌ها حول منافع شرکت‌های بزرگ نفتی و اسلحه سازی می‌چرخد و همین شرکت‌ها هستند که دوست دارند این جنگ‌ها ادامه پیدا کند زیرا از آن نفع می‌برند. مردم باید بدانند که دیگر زمان بازگشت نیرو‌ها به کشور است. آمریکا باید به مشکلات و مسائل داخلی خود برسد و آمریکا بدون مداخله در کشور‌های دیگر می‌تواند خیلی قویتر شود. متاسفانه در آمریکا بیشتر رسانه‌ها در کنترل نومحافظه کاران طرفدار جنگ و حضور نظامی آمریکا در جا‌های مختلف جهان هستند و همین رسانه‌ها نمی‌گذارند مردم واقعیت‌ها را بدانند. به نظر من ما نباید به بهانه اینکه با جنگ عراق را ویران کردیم، دوباره برای بازسازی عراق، به آن کشور نیرو اعزام کنیم. در واقع مداخله در عراق دیگر بس است و مداخله در آن کشور غلط است و این کار فاجعه‌ای واقعی است. در واقع اگر ما عراق را به حال خود رها کنیم و از آنجا بیرون بیاییم، آن کشور می‌تواند بهتر خود را اداره و بازسازی کند.

ران پال در ادامه درباره اینکه تهدید استراتژیک برای آمریکا چیست، گفت: به نظر من آمریکا هر روز یک کشور را بزرگترین تهدید برای خود معرفی می‌کند، یک روز کره شمالی بزرگترین تهدید است، یک روز چین و یک روز روسیه بزرگترین تهدید هستند. به نظر من کره شمالی به آمریکا حمله نمی‌کند. به نظر من اگر ما با کره شمالی کاری نداشته باشیم، دو کره با یکدیگر آشتی می‌کنند و با یکدیگر کنار می‌آیند. این مسئله در زمان بازی‌های المپیک ثابت شد. به نظر من هیچ کشور یا فردی تهدید نیستند بلکه تهدید و خطر اصلی سیاست‌های خود آمریکاست. آمریکا اکنون دنبال جنگ تجاری است و می‌خواهد مشکلات را با چین تشدید کند. چه دلیلی دارد آمریکا با روسیه تنش درست می‌کند؟ بنابراین سیاست‌های ما بیشتر از همه نگران کننده است. متاسفانه آمریکا بیش از حد در مسائل دیگران مداخله می‌کند و این یک تهدید است. به نظر من تصمیم دولت ترامپ برای افزایش تعرفه واردات پیامد‌های بدی دارد و از همین حالا آثار منفی آن را در بازار بورس شاهدیم. آمریکا همیشه دنبال دشمن برای خود می‌گردد تا به آن حمله کند. ما در گذشته صدام را داشتیم و اکنون بهانه ما برای حمله کره شمالی شده است. در واقع علت این مسئله تا حدودی برای تداوم بخشیدن به حیات صنایع نظامی است. ما باید تسلیحات بیشتری تولید کنیم و سیستم‌های هسته‌ای خود را توسعه دهیم. بنابراین محرک بسیاری از سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا، منافعی است که از جنگ برای صنایع نظامی و صنایع وابسته به آن حاصل می‌شود. قطعا این جنگ‌ها و سیاست‌ها برای امنیت ملی نیست و امنیت ملی که نومحافظه کاران دائما از آن صحبت می‌کنند بهانه‌ای بیش نیست. این حرف‌ها مزخرف و پوچ است. اصلا فواید این جنگ‌ها برای ملت آمریکا و امنیت ملی آن‌ها بیشتر از مضرات آن نیست. در واقع چیزی که برای خیر و مصلحت مردم آمریکاست این است که ما سیاست خارجی متفاوتی داشته باشیم و دنبال صلح و تعامل دوستانه با دیگران باشیم.

انتهای پیام/

مصاحبه عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا با راشاتودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار