اقدام لهستان برای قطع وابستگی به انرژی روسیه

لهستان به عنوان یکی از مخالفان خط لوله بین المللی انتقال گاز نورد استریم ۲ روسیه به دنبال احداث خط لوله ویژه خود موسوم به «خط لوله بالتیک» است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رادیو لهستان روز جمعه اعلام کرد ماتئوس موراویسکی، نخست وزیر لهستان با تاکید بر بی‌نیازی این کشور از وابستگی به گاز روسیه از خط لوله گازی نورد استریم ۲ که گاز روسیه را به چندین کشور اروپایی انتقال خواهد داد، انتقاد کرد.

موراویسکی پس از دیدار با همتای لیتوانیایی خود در یک نشست خبری گفت: «لهستان مدت‌ها پیش وابستگی خود را به گازپروم روسیه قطع کرد؛ ما تاسیساتی در شهر اشوینواویشچه (Swinoujscie) ایجاد کردیم و اکنون در صدد افزایش ظرفیت آن هستیم. علاوه بر این ما در حال حاضر مشغول گفتگو با دانمارک و نروژ برای تامین بخشی از نیاز گازی خود هستیم.»

موراویسکی گفت: لهستان و دیگر کشور‌های بالتیک خط لوله نورد استریم ۲ را به شدت برای این منطقه از اروپا خطرناک می‌دانند. این درحالی است که رئیس شرکت انرژی آلمانی یونیپر (Uniper) از طرف‌های سرمایه گذار احداث خط لوله نورد استریم ۲، این طرح را برای تامین امنیت انتقال گاز به اروپا ضروری می‌داند.

رسانه‌ها ماه گذشته اعلام کردند لهستان قصد دارد خط لوله خود را موسوم به خط لوله بالتیک راه اندازی کند که بر خلاف نورد استریم ۲ از دانمارک و نه روسیه سرچشمه می‌گیرد. لهستان پیشتر نیز تلاش کرده است احداث نورد استریم ۲ را متوقف کند به نحوی که موراویسکی نخست وزیر لهستان از رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا خواست اطمینان حاصل کند تحریم‌های آمریکا علیه روسیه شامل خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ هم باشد و آن دسته از شرکت‌های اروپایی که در این طرح حضور دارند جریمه شوند.

لهستان مدعی است نورد استریم ۲ میزان وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش می‌دهد. این خط لوله حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت گازپروم روسیه، شرکت آنژی (Engie) فرانسه، یک شرکت اتریشی، شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل و شرکت‌های آلمانی یونیپر و وینترشال است.

قرار است این خط لوله در صورت تکمیل شدن سالانه پنجاه و پنج میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را به کشور‌های بالتیک و آلمان برساند.

برخی کشور‌های اروپایی از این طرح استقبال کرده‌اند در حالی که دیگران از جمله لهستان و اوکراین با آن مخالف هستند. آمریکا نیز نگرانی خود را از این خط لوله اعلام کرده است.

انتهای پیام/

انتقاد نخست وزیر لهستان از وابستگی به گاز روسیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار