حیدریان در نشست خبری با اهالی رسانه:

روش اعتراضی احمد نجفی را نمی‌پسندم/ هیچکدام از دفاتر سینمایی تعطیل نخواهد شد

نشست خبری رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور رسانه های مختلف برگزار شد.

رئیس سازمان سینماییبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛   محمد مهدی حیدریان  رییس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در نشست خبری با اهالی رسانه پیرامون تشریح عملکرد یکساله سازمان سینمایی گفت: سالی که گذشت حاصل تجربه‌ای است که همه اهالی سینما با آن مواجه بودند؛ با این نگاه که صنعت سینما مقوله‌ای پیچیده و ترکیبی از علوم، صنایع و... است و نیاز به برنامه‌ای منسجم و هم افزا دارد تا تک تک واحدهای مشغول در سینما بتوانند کارهایشان را در یک راستا انجام دهند.

وی افزود: طی نشست‌های مختلفی که با صنوف مختلف برگزار کردیم برنامه جامع تدوین شد که تا آخر هفته عرضه می‌کنیم و امیدوارم شما شهادت دهید که تلاش ما این است. در سالی که گذشت تلاش کردیم تصدی گری را در دولت کم کنیم و برنامه ریزی کلان کنیم و نگاه ویژه‌‌‌ای به بخش خصوصی داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در پاره‌ای اوقات منافع شخصی باعث می شود که صنوف از منافع کلی چشم بپوشد و این منطقی و صحیح نیست. از این بابت نظارتمان را هدفمند و ارتباطمان را در قالب یک سیستم شفاف تر کردیم و حاصل آن شفافیت بود.

حیدریان ادامه داد: نظام نامه اکران یکی از این هدف ها بود. به دلیل اینکه تلاش برای منفعت کوتاه مدت در اکران اتفاق خوبی نیست و باعث می شود مخاطب را از دست دهیم. پس باید قاعده نمایش اصلاح می شد تا مخاطبان بالقوه به بالفعل تبدیل شوند. نظام نامه جدید، امکان اکران فیلم های بیشتر و متنوع تر را ایجاد کرد و در طول یکسال هر سه روز یک سالن اضافه شد. البته تقریبا هر سه روز هم یک فیلم سینمایی ساخته شد. سعی داریم شرایط را به سمتی ببریم که اقتضای سینمای حرفه ای است.

امنیت شغلی باید در پروانه ساخت رعایت شود

وی تاکید کرد: در مرحله پروانه ساخت، باید امنیت شغلی رعایت شود و این امر درستی است که ما باید این امنیت را بیش از پیش اعمال کنیم. پس الزام به استفاده ار افراد رسمی اولین مرحله در بخش پروانه ساخت است.  فعالیت تهیه کننده حرفه ای به معنای واقعی نیز برای ما مهم بود که مد نظر قرار دادیم. لذا با اصلاح نظام اکران، به سمتی خواهیم رفت تا تهیه کنندگی را در سینما به سمت مسئولیت پذیری بیشتر و بهتر پیش ببریم.

حیدریان افزود: نظام ارتباطی بین ما و صنوف هم اصلاحاتی نیاز دارد که انجام خواهیم داد؛ احیا و تقویت شورای صیانت از اهداف ما در این زمینه است. در این برنامه جامع، بحث اقتصاد سینما برای خودش بسته مستقل دارد که قدم اول تامین سرمایه برای تولید و مراقبت از آن خواهد بود. راههای جدید تامین سرمایه فیلم نیز در نظر گرفته ایم که همکاری با سازمان بورس یکی از این راه هاست. توافق ما با بورس برای ساخت سالن و ساخت فیلم نهایی شد و ان شاءلله برای سال آینده آن را عملی خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: همچنین برای صادرات بین الملل برنامه داریم و در حوزه بازارهای منطقه‌ای و جهانی و همچنین اکران در سینمای کشورهای دیگر، مذاکراتی با وزارت امور خارجه انجام شده است. تلاش می کنیم در سال آینده هشتاد تا صد سالن جدید بسازیم. بخش VOD امسال خوب پیش رفت و آورده مالی خوبی داشت که در سال آینده هم ادامه خواهد داشت و از آن حمایت می کنیم. امیدواریم در شهرهای کوچک و زیر پنجاه هزار نفر نیز صاحب سالن احداث کنیم. طرح «سینمای سیار»، توفیق دیگری بود که به آن دست یافتیم و سعی می کنیم این روند را ادامه دهیم تا زمانی که سالن سینما در شهرهای بدون سینما ساخته شود.

اختصاص 60 درصد بودجه حمایتی فارابی به نیروهای جوان و خلاق

وی افزود: در سال گذشته با مدیران 31 استان جلسه داشتیم تا ایجاد فعالیت های فرهنگی و سمعی و بصری برای سال جدید پررنگ تر شود. تولید فیلم در شهرستان ها و حمایت از دفاتر فنی و هنری با کمک بنیاد فارابی نیز پیشرفت خوبی داشته است. امیدواریم نیروهای فعال و مستعد را کشف و زمینه فعالیتشان را در شهر خودشان فراهم کنیم. مرکز سینمای مستند و انیمیشن ما در شهرستان ها فعالیت های خوبی داشته و خواهد داشت. دفاتر سینمای جوان در شهرستان ها بیشتر شده است. در این زمینه فعالیت های مثبتی از قبیل آموزش و تولید داشته ایم و پررنگ تر کردن بخش تولید از اهداف انجمن سینمای جوان خواهد بود.

حیدریان تصریح کرد: در شهرستان ها نیز باید شاهد برگزاری جشنواره باشیم، چون عدالت فرهنگی این را می طلبد؛ پس در این زمینه تلاش خواهیم کرد. تجربه جشنواره کودک حس و حال خوبی را برای ما داشت و ان شاء لله با قوت این روند را ادامه خواهیم داد. در سال جاری بنیاد سینمایی فارابی  از طریق وام های صندوق ها پرداخت وام را با بهره 4 درصد به پیش برد؛ این امر را با جدیت در سال آینده ادامه می دهیم و آن را تقویت می کنیم. 60 درصد بودجه حمایتی بنیاد فارابی نیز به نیروهای جوان و خلاق تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: تلاش می‌کنیم حضور تجاری در بازارهای جهانی را تقویت کنیم. همچنین ساماندهی وضعیت تکنولوژی جدید سینما برای ساخت فیلم های حرفه‌ای تر را در نظر داریم. امیدوارم فیلم سازهای ما در سال آینده تلاش بیشتری کنند تا افتخار به ایرانی بودن را به ذائقه مخاطبان بیشتر بچشانند و امید داریم سینمای ایران در سال آینده، منتقد، منصف، پرسشگرانه و مشوقانه باشند. امیدواریم سال آینده با همیاری مسعود نجفی قبل از اکران به همراه شما اهالی سینما فیلم ها را ببینیم تا با انتقاد صحیح به سینمایی پیشروتر برسیم.

وی درباره تولید مشترک و تولید محتوا گفت: تولید مشترک را به عنوان بسته ای مستقل به فارابی ارائه دادیم و درون آن نظام نامه بسته ای مستقل وجود دارد. همچنین در حوزه تولید محتوا ضعف جدی وجود دارد که ما شروع به فعالیت در این زمینه کرده‌ایم.

حیدریان در پاسخ به سوالی درباره نفوذ رضا داد در مسائل سینمایی و جشنواره ها بیان کرد: به دلیل اینکه آقای رضاداد بازنشسته است، امکان استفاده از او در پست‌های مدیریتی وجود ندارد. در زمینه اهداف و رویکرد ها با شناخت کاری که از او دارم و حرفه ای گری که او دارد، با هم همکاری خواهیم کرد. نقش وی در حد مشاوره و برنامه ریزی در اجرای یک سری برنامه های موردی است.

وی درباره ممیزی برخی فیلم ها هم در جشنواره و هم در زمان اکران گفت: قانون شورای بازبینی را مطرح کرده که نظر نهایی برای اکران را ارائه دهد؛ اما در زمان جشنواره چون زمان کافی برای رساندن فیلم ها نیست و شاید داوران نتوانند فیلم ها را ببینند، برخی مواقع بازبینی اکران اتفاق می افتد. امسال چون همه اعضا فیلمها را دیدند، از نظر من، نیاز مجددی به بررسی آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه تهیه‌کننده بخواهد تغییر جدیدی در فیلم ایجاد کند. اگر سوء تفاهمی برای مخاطبان نسبت به شرایط موجود پیش بیاید، اصلاح خواهد شد.

درباره ابقای داروغه‌زاده در سمت دبیری جشنواره تصمیم گیری می‌شود

رئیس سازمان سینمایی درباره ابقای دبیر جشنواره 37 فجر و شفاف سازی مسائل مختلف آن اظهار داشت: تا آخر این هفته تمام شفاف سازی هایی که قول دادیم را انجام خواهیم داد. امسال حداکثر بین 30 یا 40 درصد نسبت به سال گذشته هزینه داشتیم. در چهارشنبه این هفته جلسه‌ای داریم که به نوعی شورای سیاست گذاری سال آینده خواهد بود و در مورد ابقای داروغه زاده در سمت دبیری جشنواره هم تصمیم می‌گیریم و دستورات جدید و تغییراتی اعمال می‌شود اما در مورد ابقای داروغه زاده هم نظر شخصی من مثبت است.

حیدریان در خصوص بخش هنر و تجربه نیز گفت: این بخش از نظر من ضروری است اما اگر به حال خود رها شود به نتیجه نمی‌رسد؛ پس باید متمرکزتر پیش برویم. هنر و تجربه به کار اول و دوم یک فیلمساز ربطی ندارد، بلکه باید کاری نو و ویژه باشد. ما در توافقاتی با 31 استان، حداقل 20 استان را اجبار کردیم که آثار هنر و تجربه را نمایش دهند؛ اما با یک روال منطقی. 

وی درباره صحبت‌های تند احمد نجفی و سکوت خانه سینما در جاهایی که باید ورود کند، بیان کرد: من این روش اعتراض را نمی‌پسندم، چون این روش اعتراض حوزه فرهنگ پسندیده نیست و سینماگران باید طاقت تا آخر رفتن مسیر را داشته باشند. وقتی فیلمی مخاطب ندارد، اینگونه رفتارها صحیح نیست. در زمینه اکران گروه بندی سنی که در همه دنیا اعمال می شود را ما نیز اعمال خواهیم کرد. نظارت بر کار گروه اکران و رسیدگی به شکایات در نظر داریم.

رئیس سازمان سینمایی درباره جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر عرصه ای برای رقابت حرفه ای هاست و هرکس بخواهد می تواند تقاضای حضور دهد و رقابت کند؛ اما هدف در مورد فیلم اولی ها حرکت به سوی حرفه ای تر شدن است. ممکن است که در جلسه پیش رو به این نتیجه برسیم که جشنواره جداگانه ای برای فیلم اولی ها برگزار کنیم.

تا پایان سال بدهی نداریم

وی اظهار داشت: در مورد انجمن سینمای جوان، مدرسه ملی سینما، مرکز سینمای مستند و تجربی بدهی نخواهیم داشت و اگر تا آخر سال مبلغی بماند، بسیار ناچیز است و هیچکدام از این دفاتر تعطیل نخواهد شد. ممکن است تغییراتی داشته باشیم، اما تعطیلی نداریم.

حیدریان گفت: ما اعتقاد نداریم که سینما بصورت ملوک الطوایفی اداره می شود و برنامه ریزی های ما هدفمند است. در مورد جشنواره جدید اگر هزینه هایش تامین شود، ما مانعش نیستیم، اما برگزاری جشنواره باید هدفمند و با خروجی مثبت باشد.

وی در خصوص انتصاب یکی از آشنایان خود در مجتمع باغ کتاب بیان کرد: ما در سالن سازی ورود و حمایت می کنیم، اما تا الان حمایتی از باغ کتاب نکردیم. من اهل گماشتن آشناهای خود در حوزه های مختلف فعالیتم نبوده و نیستم، پس ذهن خودتان را درگیر چنین شایعاتی نکنید.

ما سینمای خنثی را هدفمند نمی دانیم

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: ما به دنبال خنثی سازی و کارگردان خنثی نیستیم، اما باید نقد درون خانواده آن هم برای پیشرفت و حرکت رو به جلو داشته باشیم؛ چون اینجاست که می توانیم مشکلات جامعه را حل کنیم. البته نمی توانیم تماما یاس پراکنی کنیم؛ مگر مردم چه گناهی کردند؟ ما سینمای خنثی را هدفمند نمی دانیم، چون سرمایه هدر دادنی است.

حیدریان گفت: در مورد بیمه بیکاری مشکلی نداریم و امیدواریم با برنامه جدیدی که داریم امنیت شغلی به معنای واقعی هم ایجاد شود.

وی در خصوص رابطه سازمان سینمایی با احداث کنندگان دفاتر سینمایی بیان کرد: تنظیم و تصویب و نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل های صنفی با ماست، اما تدوین و تطبیق با صنف ها است که ان شاء الله در فروردین سال آینده نظام جدید تهیه کنندگی را ارائه خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.